Čarodějky z Eastwicku se vrací na scénu Městského divadla Brno

30. září 2024, 1:00

Čarodějky z Eastwicku se vrací na scénu Městského divadla Brno

Začátkem října uběhne 20 let od otevření Hudební scény MdB. Brněnská muzikálová scéna se již natrvalo zapsala do (nejen) české divadelní mapy a na seznam premiér zde uvedených každý rok přibývají nové inscenace, ať už se jedná o premiéry původních titulů, nebo uvádění klasických muzikálů. V souvislosti s oslavami tohoto výročí se vedení divadla rozhodlo vrátit k muzikálu Čarodějky z Eastwicku, který měl premiéru v roce 2007 a dočkal se téměř 150 repríz.

Film režiséra George Millera byl na seznamu, z něhož se rozhodl nejvýznamnější muzikálový producent Cameron Mackintosh vybrat vhodnou látku po svůj další muzikálový titul. Oslovil autorskou dvojici, textaře a libretistu Johna Dempseyho a hudebního skladatele Danu P. Rowea, aby si z nabídky titulů vybrali, a k producentově spokojenosti i autorům padl do oka právě titul Čarodějky z Eastwicku. Ten se tak zařadil na seznam Mackintoshových producentských úspěchů, na němž jsou např. Les Misérables (Bídníci), Kočky, Fantom opery, Miss Saigon, Mary Poppins či Hamilton.

A tak měl 18. července roku 2000 v londýnském Drury Lane Theatre premiéru nový muzikál, který zde zaznamenal na 500 repríz a získal i pět nominací ne Cenu Laurence Oliviera. Muzikálová adaptace Čarodějek z Eastwicku tedy pochází z filmového scénáře a rozvíjí příběh tří na začátku osamělých žen, které si díky svým nadpozemským silám přivolají tajemného Darryla Van Horna, jenž svou ďábelskou nekonformností otřese základy malého města doslova až od základů. Městské divadlo Brno bylo v roce 2007 teprve čtvrtým divadlem, kde se nový muzikál uváděl, a rázem se stal diváckým hitem. Inscenace z roku 2007 přinesla Cenu Thálie pro Petra Štěpána a nominaci získala Jitka Čvančarová za roli Sukie. Mezi širšími nominacemi tohoto ročníku byli i Martin Havelka alternující ústřední mužskou postavu a Lenka Bartolšicová za roli Felicie. Diváci byli Čarodějkami ohromeni i proto, že zde ještě novotou vonící Hudební scéna naplno ukázala, co všechno je v jejích technologických možnostech. Když se tři hrdinky poprvé vznesly nad jeviště, nejednomu divákovi se nadšením tajil dech. Bazén se skutečnou vodou, violoncello hrající zcela samo a další dechberoucí triky jsou nedílnou součástí tohoto muzikálu, který je ovšem vedle mnohdy až kouzelnických prvků založen především na silném příběhu a hudbě plné nezapomenutelných melodií.

Návrat této inscenace v souvislosti s oslavami 20. výročí Hudební scény je tak dárkem pro publikum i pro interprety. V režii Stanislava Moši se budou Čarodějky z Eastwicku znovu hrát v překladu Jiřího Joska, v choreografii Igora Barberiće, kostýmech Andrey Kučerové a scéně Jaroslava Milfajta. O hudební nastudování se tentokrát podělí dirigenti Dan Kalousek s Emou Javorovou. V roli Darryla Van Horna se diváci znovu mohou těšit na Petra Gazdíka nebo Petra Štěpána, roli Sukie s Radkou Coufalovou nově nastuduje Andrea Zelová, o roli Alexandry se podělí Ivana Vaňková se Svetlanou Janotovou a postavu Jane s Johanou Gazdíkovou bude hrát Tereza Navrátilová. V roli Felicie se vrátí Lenka Bartolšicová a přidají se k ní Lucie Bergerová nebo Viktória Matušovová, jejím manželem Clydem zůstanou Milan Němec nebo Igor Ondříček. Ke zcela novému obsazení muselo logicky dojít v případě mladého mileneckého páru, Michaela a Jennifer si zahrají Libor Matouš nebo Rastislav Širila nebo Jakub Mauer a Kristýna Daňhelová nebo Dagmar Křížová. U role Holčičky pokračujeme ve využívání talentovaných dětských herců vzešlých z Muzikálové školy, a tak se diváci mohou těšit na Karolínu Čtveráčkovou nebo Marii Juráčkovou. Pozorný divák najde i v početné company jména, která se do obsazení této muzikálové komedie vrátí po sedmnácti letech. Čarodějky z Eastwicku slibují být událostí nové, již 80. sezóny Městského divadla Brno. Slavnostní premiéry proběhnou na Hudební scéně 12. a 13. října 2024.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější