Čarodějky z Eastwicku se vrací na scénu Městského divadla Brno

30. září 2024, 1:00

Čarodějky z Eastwicku se vrací na scénu Městského divadla Brno

Začátkem října uběhne 20 let od otevření Hudební scény MdB. Brněnská muzikálová scéna se již natrvalo zapsala do (nejen) české divadelní mapy a na seznam premiér zde uvedených každý rok přibývají nové inscenace, ať už se jedná o premiéry původních titulů, nebo uvádění klasických muzikálů. V souvislosti s oslavami tohoto výročí se vedení divadla rozhodlo vrátit k muzikálu Čarodějky z Eastwicku, který měl premiéru v roce 2007 a dočkal se téměř 150 repríz.

Film režiséra George Millera byl na seznamu, z něhož se rozhodl nejvýznamnější muzikálový producent Cameron Mackintosh vybrat vhodnou látku po svůj další muzikálový titul. Oslovil autorskou dvojici, textaře a libretistu Johna Dempseyho a hudebního skladatele Danu P. Rowea, aby si z nabídky titulů vybrali, a k producentově spokojenosti i autorům padl do oka právě titul Čarodějky z Eastwicku. Ten se tak zařadil na seznam Mackintoshových producentských úspěchů, na němž jsou např. Les Misérables (Bídníci), Kočky, Fantom opery, Miss Saigon, Mary Poppins či Hamilton.

A tak měl 18. července roku 2000 v londýnském Drury Lane Theatre premiéru nový muzikál, který zde zaznamenal na 500 repríz a získal i pět nominací ne Cenu Laurence Oliviera. Muzikálová adaptace Čarodějek z Eastwicku tedy pochází z filmového scénáře a rozvíjí příběh tří na začátku osamělých žen, které si díky svým nadpozemským silám přivolají tajemného Darryla Van Horna, jenž svou ďábelskou nekonformností otřese základy malého města doslova až od základů. Městské divadlo Brno bylo v roce 2007 teprve čtvrtým divadlem, kde se nový muzikál uváděl, a rázem se stal diváckým hitem. Inscenace z roku 2007 přinesla Cenu Thálie pro Petra Štěpána a nominaci získala Jitka Čvančarová za roli Sukie. Mezi širšími nominacemi tohoto ročníku byli i Martin Havelka alternující ústřední mužskou postavu a Lenka Bartolšicová za roli Felicie. Diváci byli Čarodějkami ohromeni i proto, že zde ještě novotou vonící Hudební scéna naplno ukázala, co všechno je v jejích technologických možnostech. Když se tři hrdinky poprvé vznesly nad jeviště, nejednomu divákovi se nadšením tajil dech. Bazén se skutečnou vodou, violoncello hrající zcela samo a další dechberoucí triky jsou nedílnou součástí tohoto muzikálu, který je ovšem vedle mnohdy až kouzelnických prvků založen především na silném příběhu a hudbě plné nezapomenutelných melodií.

Návrat této inscenace v souvislosti s oslavami 20. výročí Hudební scény je tak dárkem pro publikum i pro interprety. V režii Stanislava Moši se budou Čarodějky z Eastwicku znovu hrát v překladu Jiřího Joska, v choreografii Igora Barberiće, kostýmech Andrey Kučerové a scéně Jaroslava Milfajta. O hudební nastudování se tentokrát podělí dirigenti Dan Kalousek s Emou Javorovou. V roli Darryla Van Horna se diváci znovu mohou těšit na Petra Gazdíka nebo Petra Štěpána, roli Sukie s Radkou Coufalovou nově nastuduje Andrea Zelová, o roli Alexandry se podělí Ivana Vaňková se Svetlanou Janotovou a postavu Jane s Johanou Gazdíkovou bude hrát Tereza Navrátilová. V roli Felicie se vrátí Lenka Bartolšicová a přidají se k ní Lucie Bergerová nebo Viktória Matušovová, jejím manželem Clydem zůstanou Milan Němec nebo Igor Ondříček. Ke zcela novému obsazení muselo logicky dojít v případě mladého mileneckého páru, Michaela a Jennifer si zahrají Libor Matouš nebo Rastislav Širila nebo Jakub Mauer a Kristýna Daňhelová nebo Dagmar Křížová. U role Holčičky pokračujeme ve využívání talentovaných dětských herců vzešlých z Muzikálové školy, a tak se diváci mohou těšit na Karolínu Čtveráčkovou nebo Marii Juráčkovou. Pozorný divák najde i v početné company jména, která se do obsazení této muzikálové komedie vrátí po sedmnácti letech. Čarodějky z Eastwicku slibují být událostí nové, již 80. sezóny Městského divadla Brno. Slavnostní premiéry proběhnou na Hudební scéně 12. a 13. října 2024.

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější