Cenu Gustava Broma získal bubeník a perkusista Václav Skála

24. květen 2021, 1:00

Cenu Gustava Broma získal bubeník a perkusista Václav Skála

Seznam nositelů Ceny Gustava Broma se rozrostl o další jméno. Jejím 24. nositelem se stal Václav Skála – český bubeník a perkusista. Do Orchestru Gustava Broma nastoupil v roce 1958 a působil v něm 28 let.

Cenu uděluje každoročně Český rozhlas Brno. Na výběru se podílejí hudebníci, publicisté, producenti, redaktoři či organizátoři festivalů. Symbolickou plastiku předala nositeli ředitelka Českého rozhlasu Brno Hana Ondryášová v sobotu 22. května v rámci koncertu ke stému výročí narození Gustava Broma. Ten se uskuteční pod širým nebem u lavičky Jaromíra Hniličky na palouku U buku mezi brněnskými Soběšicemi a Útěchovem. 

 „Letošní nositel Ceny Gustava Broma patří k těm, kteří měli mimořádnou možnost ovlivnit zvuk Bromova orchestru. Gustav Brom si ho vybral a přivedl v roce 1958. A Václav Skála potom pomáhal orchestru držet přesný rytmus celých 28 let,“ připomněla ředitelka Českého rozhlasu Brno Hana Ondryášová.

Prvním nástrojem Václava Skály byly housle, víc mu ale říkaly bicí nástroje, k nimž se dostal díky jednomu z členů orchestru plzeňského divadla. Když pak Skálu viděl a slyšel Gustav Brom, dal tehdy dvaadvacetiletému studentovi techniky nabídku, jakou šlo jen těžko odmítnout. Václav Skála pak zažil vrcholné jazzové období orchestru i jeho pozdější populárnější tvář s více než stovkou českých, slovenských i zahraničních zpěváků. „Skálovu bicí soupravu nebo bubny conga můžeme slyšet na deskách, kterých za tu dobu nahrál více než 1.200. Nepočítaně je pak titulů, které Bromův orchestr pořídil pro zvukový archiv brněnského rozhlasu. Podtrženo a sečteno, Václav Skála se podílel nepřeslechnutelně na významné části historie souboru. Gustav Brom stál v jeho čele plných 55 let – a polovinu té doby určoval tempo hudebního proudu právě Václav Skála,“ říká rozhlasový publicista a spoluorganizátor ceny Jan Dalecký.

Cena Gustava Broma je nejvýznamnějším oceněním jazzových hudebníků v České republice. Nápad udržet povědomí o osobnosti brněnské hudební scény dostal dva roky po Bromově smrti hudebník, dramaturg Bromova orchestru a vedoucí hudební redakce brněnského rozhlasu Max Wittmann. Zdůraznil tím, že Brom byl nejdéle působícím dirigentem jazzového orchestru v českých zemích (1940–1995).

„Uvážíme-li, že ty nejstarší dochované zvukové snímky byly pořízeny roku 1957 a stovky dalších pak obohacovaly rozhlasový archiv téměř čtyři desetiletí, je hned jasné, že význam Orchestru Gustava Broma je pro brněnský rozhlas a Brno jako takové zcela zásadní,“ připomíná Jan Dalecký. Orchestr se pod taktovkou Bromova nástupce Vlada Valoviče stal před osmi lety rezidenčním souborem Českého rozhlasu.

Foto Radek Bortlík (ČRo Brno)

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější