Cenu Gustava Broma získal bubeník a perkusista Václav Skála

24. květen 2021, 1:00

Cenu Gustava Broma získal bubeník a perkusista Václav Skála

Seznam nositelů Ceny Gustava Broma se rozrostl o další jméno. Jejím 24. nositelem se stal Václav Skála – český bubeník a perkusista. Do Orchestru Gustava Broma nastoupil v roce 1958 a působil v něm 28 let.

Cenu uděluje každoročně Český rozhlas Brno. Na výběru se podílejí hudebníci, publicisté, producenti, redaktoři či organizátoři festivalů. Symbolickou plastiku předala nositeli ředitelka Českého rozhlasu Brno Hana Ondryášová v sobotu 22. května v rámci koncertu ke stému výročí narození Gustava Broma. Ten se uskuteční pod širým nebem u lavičky Jaromíra Hniličky na palouku U buku mezi brněnskými Soběšicemi a Útěchovem. 

 „Letošní nositel Ceny Gustava Broma patří k těm, kteří měli mimořádnou možnost ovlivnit zvuk Bromova orchestru. Gustav Brom si ho vybral a přivedl v roce 1958. A Václav Skála potom pomáhal orchestru držet přesný rytmus celých 28 let,“ připomněla ředitelka Českého rozhlasu Brno Hana Ondryášová.

Prvním nástrojem Václava Skály byly housle, víc mu ale říkaly bicí nástroje, k nimž se dostal díky jednomu z členů orchestru plzeňského divadla. Když pak Skálu viděl a slyšel Gustav Brom, dal tehdy dvaadvacetiletému studentovi techniky nabídku, jakou šlo jen těžko odmítnout. Václav Skála pak zažil vrcholné jazzové období orchestru i jeho pozdější populárnější tvář s více než stovkou českých, slovenských i zahraničních zpěváků. „Skálovu bicí soupravu nebo bubny conga můžeme slyšet na deskách, kterých za tu dobu nahrál více než 1.200. Nepočítaně je pak titulů, které Bromův orchestr pořídil pro zvukový archiv brněnského rozhlasu. Podtrženo a sečteno, Václav Skála se podílel nepřeslechnutelně na významné části historie souboru. Gustav Brom stál v jeho čele plných 55 let – a polovinu té doby určoval tempo hudebního proudu právě Václav Skála,“ říká rozhlasový publicista a spoluorganizátor ceny Jan Dalecký.

Cena Gustava Broma je nejvýznamnějším oceněním jazzových hudebníků v České republice. Nápad udržet povědomí o osobnosti brněnské hudební scény dostal dva roky po Bromově smrti hudebník, dramaturg Bromova orchestru a vedoucí hudební redakce brněnského rozhlasu Max Wittmann. Zdůraznil tím, že Brom byl nejdéle působícím dirigentem jazzového orchestru v českých zemích (1940–1995).

„Uvážíme-li, že ty nejstarší dochované zvukové snímky byly pořízeny roku 1957 a stovky dalších pak obohacovaly rozhlasový archiv téměř čtyři desetiletí, je hned jasné, že význam Orchestru Gustava Broma je pro brněnský rozhlas a Brno jako takové zcela zásadní,“ připomíná Jan Dalecký. Orchestr se pod taktovkou Bromova nástupce Vlada Valoviče stal před osmi lety rezidenčním souborem Českého rozhlasu.

Foto Radek Bortlík (ČRo Brno)

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější