Cenu Gustava Broma získal kontrabasista a baskytarista Miroslav Vitouš

24. březen 2018, 8:00

Cenu Gustava Broma získal kontrabasista a baskytarista Miroslav Vitouš

V pořadí 21. nositelem Ceny Gustava Broma za celoživotní přínos v oblasti jazzové hudby se dnes v Brně stal Miroslav Vitouš. Jazzový kontrabasista a baskytarista obdržel ocenění na festivalu JazzFestBrno. Cenu uděluje Český rozhlas Brno jako historické působiště Gustava Broma a jeho orchestru, ale také jako místo vzniku mnoha významných jazzových nahrávek.

„Oceněním se Miroslav Vitouš zařadil po bok takových osobností, jako je Emil Viklický, Jaromír Hnilička, Lubomír Dorůžka, Jiří Stivín, Juraj Bartoš, Jaromír Honzák a Jan Konopásek. Zaslouženě patří k nejvýznamnějším jazzovým osobnostem,“ uvedl ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.

Miroslava Vitouše (*1947) označují i světoví odborníci za jednoho z nejlepších kontrabasistů světa. I když tráví většinu času v zahraničí, pravidelně se vrací do rodné země. Hudbě se věnoval už od dětství, například na housle začal hrát od šesti let a v jedné ze svých prvních skupin Junior Trio se setkal nejen s bratrem Alanem, ale také s muzikantem Janem Hammerem.

„Miroslav Vitouš vzbudil rozruch mnohokrát, jak nepřehlédnutelnou figurou, tak především svojí hrou. Pro českého fanouška před více než půlstoletím bylo doslova zjevením Junior Trio, s Janem Hammerem Jr. u klavíru a bratry Vitoušovými, Miroslavem na kontrabas a Alanem u bicích nástrojů. Vítězství prvých dvou ve vídeňské soutěži mladých talentů znamenalo stipendium na bostonské Berklee School (dnes College) of Music a rychlý vstup mezi americkou jazzovou elitu. Zásadní vliv Miroslava na zvuk a repertoár legendární skupiny Weather Report byl tak konečným potvrzením jeho nesporných kvalit a vstupenkou do ještě jedinečnější formace, tria s Chickem Coreou a Royem Haynesem. Následovala další skvělá angažmá a pod tím vším probíhala dlouhá a soustavná příprava na úplné osvobození kontrabasu od doprovodné role. Sólové koncerty Miroslava Vitouše byly senzací, kterou bylo možno obdivovat, ale nesnadné až nemožné napodobit. Vzpomeňme na jeho triumfální návrat do vlasti a vyprodanou Smetanovu síň nebo o něco později, v říjnu 2002, koncert na festivalu Jazz Goes To Town v Hradci Králové. Konečně se tedy kruh jeho poutí světem uzavírá a JazzFestBrno je nejen hostitelem tohoto umělce, ale i místem předání výroční Ceny Gustava Broma, udělované jen těm nejlepším Českým rozhlasem Brno. Po loňské Bohemia JazzFest Award je Miroslav Vitouš zcela jasným kandidátem a jeho účast v programu JazzFestuBrno 2018 zárukou posluchačského zážitku.“ uvádí jazzový odborník a redaktor Českého rozhlasu Brno Jan Dalecký.

Jako hudebník se Miroslav Vitouš setkal s osobnostmi jako je Freddie Hubbard, Miles Davis, Chick Corea a další. Zahrál si mimo jiné s legendárním Dukem Ellingtonem.

V anketě o Cenu Gustava Broma hlasují hudebníci, publicisté, producenti, redaktoři či organizátoři festivalů.

 

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější