Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

3. březen 2014, 5:11

Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

Diváci zvolili nejlepší umělce Národního divadla Brno za minulý rok. Předání Cen Diva 2013 se stejně jako loni uskutečnilo v Mahenově divadle. Diváci hlasovali od, aby zvolili ty nejlepší výkony v oblasti opery, baletu i činohry. Zvolili také ve všech třech žánrech nejoblíbenější inscenaci. Národní divadlo Brno také ocenilo své emeritní sólisty a spolupracovníky, kteří byli v rámci Ceny DIVA uvedeni do Síně slávy.

Ceny DIVA za rok 2013:

Činohra

  • Eva Novotná  (loni získala ocenění také)
  • Martin Sláma  (loni získal ocenění Petr Bláha)

Opera

  • Andrea Široká (loni Pavla Vykopalová)
  • Roman Janál (loni Ladislav Mlejnek)

Balet – diváci ocenili tanečníky stejně jako loni

  • Andrea Smejkalová
  • Jan Fousek

Absolutní vítěz divácké ankety 2013

  • baletní sólistka Andrea Smejkalová

Nejlepší inscenace jednotlivých souborů, oceněné návštěvníky NDB:

Mahenova činohra NDB – Pak tam nezbyl ani jeden aneb Deset malých černoušků – Agatha Christie (režie Peter Mankovecký)

Janáčkova opera NDB – Don Giovanni – Wolfgang Amadeus Mozart (dirigent Peter Feranec, režie Bruno Berger-Gorski)

Balet NDB – Bajadéra – Ludwig Minus, John Lanchbery (choreografie a režie Jaroslav Slavický)

Síň slávy Národního divadla Brno

Jiřina Šlezingrová-Škodová (balet)

Jiřina Šlezingrová-Škodová dlouholetá významná sólistka baletního souboru Národního divadla Brno je žačkou Ivo Váni Psoty. V necelých čtrnácti letech účinkovala ve světové premiéře Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Krátce na to se stala členkou baletu Národního divadla Brno. Po dvouletém působení ve Slezském divadle v Opavě se vrátila opět do Brna za I. V. Psotou a tančila zde i po jeho smrti. V roce 1962 odešla do divadla v Olomouci, kde působila až do konce své kariéry. Jiřina Šlezingrová-Škodová ztvárnila na 50 rolí – tančila tzv. klasický i soudobý repertoár, dramatické i komické charaktery. Z brněnských rolí připomeňme Svanildu v Delibesově Coppélii, titulní roli v Čajkovského Spící krasavici nebo Odílii v Labutím jezeře. V roce 2007 jí byla udělena Cenu Thálie za celoživotní umělecké mistrovství v oboru taneční umění a o rok později byla vyznamenána Cenou města Brna.

Bořivoj Srba (činohra)

Bořivoj Srba – přední osobnost moderního českého divadla, patřil k iniciátorům programově
i inscenačně výjimečné a významné etapy v dějinách Mahenova divadla. Po studiu dramaturgie a divadelní vědy zde mezi lety 1959–1967 působil jako hlavní dramaturg. České kultuře jako jeden z prvních přiblížil epické a lyrické politicky angažované divadlo, zejména tvorbu Bertolta Brechta. V roce 1967 spoluzaložil Divadlo Husa na provázku, které zpočátku také vedl. Po srpnu 1968 se věnoval vědecké činnosti v oblasti teatrologie, je autorem mnoha význačných monografií a dodnes působí jako pedagog na JAMU.

Anna Barová (opera)

Anna Barová je jednou z našich nejvýznamnějších mezzosopranistek a předních umělců brněnského Národního divadla. Po absolvování studia na pražské AMU patřila deset let k sólistickým oporám v divadle v Lipsku. Po jejím návratu se v roce 1969 stala sólistkou opery tehdy Státního divadla v Brně a tomuto souboru byla věrná až do roku 1992. Za tuto dobu ztvárnila v Brně role v osmdesáti operních inscenacích. Z jejích zdejších rolí připomeňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu z Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Na svém kontě má řadu nahrávek pro Supraphon. Od roku 1990 se věnovala výuce nastupující generace pěvců na JAMU.

Arnošt Moulík (zvláštní ocenění NDB)

Arnošt Moulík, absolvent oboru skladba a dirigování na pražské konzervatoři, jehož láskou se stala opereta a muzikál, spojil svůj profesní život s dvěma českými scénami – s Hudebním divadlem Karlín a Národním, dříve Státním divadlem Brno. Jako šéfdirigent brněnské zpěvohry nastudoval vedle klasických operet řadu úspěšných muzikálů, mezi nimi např. My Fair Lady, Hello, Dolly! či West Side Story. Celkem se v brněnské zpěvohře podílel na vzniku více jak 90 inscenací. Od roku 2012 je držitelem Ceny Thálie.

Andrea Široká (a Jevhen Šokalo) ve Snu noci svatojánské, foto Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější