Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

3. březen 2014, 5:11

Ceny diváků pro nejlepší umělce ND Brno

Diváci zvolili nejlepší umělce Národního divadla Brno za minulý rok. Předání Cen Diva 2013 se stejně jako loni uskutečnilo v Mahenově divadle. Diváci hlasovali od, aby zvolili ty nejlepší výkony v oblasti opery, baletu i činohry. Zvolili také ve všech třech žánrech nejoblíbenější inscenaci. Národní divadlo Brno také ocenilo své emeritní sólisty a spolupracovníky, kteří byli v rámci Ceny DIVA uvedeni do Síně slávy.

Ceny DIVA za rok 2013:

Činohra

  • Eva Novotná  (loni získala ocenění také)
  • Martin Sláma  (loni získal ocenění Petr Bláha)

Opera

  • Andrea Široká (loni Pavla Vykopalová)
  • Roman Janál (loni Ladislav Mlejnek)

Balet – diváci ocenili tanečníky stejně jako loni

  • Andrea Smejkalová
  • Jan Fousek

Absolutní vítěz divácké ankety 2013

  • baletní sólistka Andrea Smejkalová

Nejlepší inscenace jednotlivých souborů, oceněné návštěvníky NDB:

Mahenova činohra NDB – Pak tam nezbyl ani jeden aneb Deset malých černoušků – Agatha Christie (režie Peter Mankovecký)

Janáčkova opera NDB – Don Giovanni – Wolfgang Amadeus Mozart (dirigent Peter Feranec, režie Bruno Berger-Gorski)

Balet NDB – Bajadéra – Ludwig Minus, John Lanchbery (choreografie a režie Jaroslav Slavický)

Síň slávy Národního divadla Brno

Jiřina Šlezingrová-Škodová (balet)

Jiřina Šlezingrová-Škodová dlouholetá významná sólistka baletního souboru Národního divadla Brno je žačkou Ivo Váni Psoty. V necelých čtrnácti letech účinkovala ve světové premiéře Prokofjevova baletu Romeo a Julie. Krátce na to se stala členkou baletu Národního divadla Brno. Po dvouletém působení ve Slezském divadle v Opavě se vrátila opět do Brna za I. V. Psotou a tančila zde i po jeho smrti. V roce 1962 odešla do divadla v Olomouci, kde působila až do konce své kariéry. Jiřina Šlezingrová-Škodová ztvárnila na 50 rolí – tančila tzv. klasický i soudobý repertoár, dramatické i komické charaktery. Z brněnských rolí připomeňme Svanildu v Delibesově Coppélii, titulní roli v Čajkovského Spící krasavici nebo Odílii v Labutím jezeře. V roce 2007 jí byla udělena Cenu Thálie za celoživotní umělecké mistrovství v oboru taneční umění a o rok později byla vyznamenána Cenou města Brna.

Bořivoj Srba (činohra)

Bořivoj Srba – přední osobnost moderního českého divadla, patřil k iniciátorům programově
i inscenačně výjimečné a významné etapy v dějinách Mahenova divadla. Po studiu dramaturgie a divadelní vědy zde mezi lety 1959–1967 působil jako hlavní dramaturg. České kultuře jako jeden z prvních přiblížil epické a lyrické politicky angažované divadlo, zejména tvorbu Bertolta Brechta. V roce 1967 spoluzaložil Divadlo Husa na provázku, které zpočátku také vedl. Po srpnu 1968 se věnoval vědecké činnosti v oblasti teatrologie, je autorem mnoha význačných monografií a dodnes působí jako pedagog na JAMU.

Anna Barová (opera)

Anna Barová je jednou z našich nejvýznamnějších mezzosopranistek a předních umělců brněnského Národního divadla. Po absolvování studia na pražské AMU patřila deset let k sólistickým oporám v divadle v Lipsku. Po jejím návratu se v roce 1969 stala sólistkou opery tehdy Státního divadla v Brně a tomuto souboru byla věrná až do roku 1992. Za tuto dobu ztvárnila v Brně role v osmdesáti operních inscenacích. Z jejích zdejších rolí připomeňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu z Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Na svém kontě má řadu nahrávek pro Supraphon. Od roku 1990 se věnovala výuce nastupující generace pěvců na JAMU.

Arnošt Moulík (zvláštní ocenění NDB)

Arnošt Moulík, absolvent oboru skladba a dirigování na pražské konzervatoři, jehož láskou se stala opereta a muzikál, spojil svůj profesní život s dvěma českými scénami – s Hudebním divadlem Karlín a Národním, dříve Státním divadlem Brno. Jako šéfdirigent brněnské zpěvohry nastudoval vedle klasických operet řadu úspěšných muzikálů, mezi nimi např. My Fair Lady, Hello, Dolly! či West Side Story. Celkem se v brněnské zpěvohře podílel na vzniku více jak 90 inscenací. Od roku 2012 je držitelem Ceny Thálie.

Andrea Široká (a Jevhen Šokalo) ve Snu noci svatojánské, foto Jana Hallová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Donizettiho operu Maria di Rohan hraje momentálně Národní divadlo Brno jako zřejmě jediné v Evropě, říká šéfka souboru Eva Blahová. A k zařazení díla, které nebylo v Brně na repertoáru sto padesát let, se podle ní rozhodlo s vědomím, že je splněna základní podmínka – že má v osobě Ľubici Vargicové vynikající představitelku titulní role.  více

Národní divadlo Brno přišlo v roce stoletého jubilea Benjamina Brittena s jeho operou Sen noci svatojánské. Krásné, působivé a inteligentní dílo dopadlo dobře po hudební stránce, na inscenaci se  samozřejmě podíváme také.  více

Dirigent ani režisér Mozartovu operu všech oper dokonale nezvládli, jejich práce by nedopadla dobře ani s nejlepšími zpěváky na světě.  více


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější