Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

6. leden 2017, 7:00

Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

Básník, režisér a písničkář Jakub Čermák, který vystupuje pod uměleckým jménem Cermaque, vydá letos na jaře u Indies Scope nové album.

Čermákovy skladby reagují na společenský vývoj posledních let. Čermák v nich vypraví o strachu, rozdělené společnosti, ale také o naději. První uveřejněnou skladbou z chystaného alba jsou Ortely. Skladba vznikla ve spolupráci s Ondřejem Slavíkem ze skupiny Zrní a s Marií Kieslowski. Sám Jakub Čermák k písni říká: „Podstatnou část textu Ortely jsem napsal vloni jako reakci na vítězství národovecké skupiny Ortel v diváckém hlasování ankety Český slavík. Vzhledem k tomu, že letos kapela Ortel dopadla ještě lépe, přijde mi symbolicky důležité tuhle píseň vypustit ven. Vnímám jako velmi nebezpečné, že se z rasismu pozvolna stává mainstream a z argumentace založené na strachu a nenávisti standard. Ale především je mi všech zúčastněných líto. Nácků je mi líto, bezdomovců je mi líto, i nás havloidů je mi líto. Žijeme společně v komplikovaném světě a je podstatné, abychom komplikované věci co nejpřesněji pojmenovávali a vedli o nich dialog. Ten dialog ale musí být motivován láskou, nadějí a vzájemností – ne přebuzeným strachem, nacionalismem nebo lživou propagandou.“

Na albu Neboj dále spolupracovalo několik tuzemských i zahraničních hostů, např. elektroničtí producenti Aid Kid, Jan Kratochvíl (DVA), multiinstrumentalista Néro Scartch, švédský multiinstrumentalista a spoluautor většiny aranží Chris Strandh, zpěvačky Iamme Candlewick a Beata Bocek, světově uznávaný izraelský pianista Guy Mintus a další.

Jakub Čermák/ foto archiv

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější