Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

6. leden 2017, 7:00

Cermaque připravuje vydání nového alba Neboj

Básník, režisér a písničkář Jakub Čermák, který vystupuje pod uměleckým jménem Cermaque, vydá letos na jaře u Indies Scope nové album.

Čermákovy skladby reagují na společenský vývoj posledních let. Čermák v nich vypraví o strachu, rozdělené společnosti, ale také o naději. První uveřejněnou skladbou z chystaného alba jsou Ortely. Skladba vznikla ve spolupráci s Ondřejem Slavíkem ze skupiny Zrní a s Marií Kieslowski. Sám Jakub Čermák k písni říká: „Podstatnou část textu Ortely jsem napsal vloni jako reakci na vítězství národovecké skupiny Ortel v diváckém hlasování ankety Český slavík. Vzhledem k tomu, že letos kapela Ortel dopadla ještě lépe, přijde mi symbolicky důležité tuhle píseň vypustit ven. Vnímám jako velmi nebezpečné, že se z rasismu pozvolna stává mainstream a z argumentace založené na strachu a nenávisti standard. Ale především je mi všech zúčastněných líto. Nácků je mi líto, bezdomovců je mi líto, i nás havloidů je mi líto. Žijeme společně v komplikovaném světě a je podstatné, abychom komplikované věci co nejpřesněji pojmenovávali a vedli o nich dialog. Ten dialog ale musí být motivován láskou, nadějí a vzájemností – ne přebuzeným strachem, nacionalismem nebo lživou propagandou.“

Na albu Neboj dále spolupracovalo několik tuzemských i zahraničních hostů, např. elektroničtí producenti Aid Kid, Jan Kratochvíl (DVA), multiinstrumentalista Néro Scartch, švédský multiinstrumentalista a spoluautor většiny aranží Chris Strandh, zpěvačky Iamme Candlewick a Beata Bocek, světově uznávaný izraelský pianista Guy Mintus a další.

Jakub Čermák/ foto archiv

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější