Česká dirigentská špička na festivalu Janáček Brno 2022

Česká dirigentská špička na festivalu Janáček Brno 2022

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno letos proběhne již po osmé. Během listopadu 2022 bude město patřit dílu Leoše Janáčka a dalších umělců, kteří jej na jeho tvůrčí cestě inspirovali či jím naopak byli inspirováni. V čele s dirigenty Jakubem Hrůšou, Tomášem Hanusem, Tomášem Netopilem a Marko Ivanovićem a věhlasnými českými i zahraničními soubory se festival představí s tématem „Quo vadis“, odkazujícím k Janáčkově oblíbené duchovní kantátě Felikse Nowowiejského.

Program festivalu, oceněného prestižní cenou The International Opera Award za nejlepší festival roku 2018, lze vzhledem k velmi bohaté hudebně-divadelní nabídce rozdělit na dva hlavní pomyslné segmenty: divadelní a koncertní řadu.

Divadelní řadě vévodí zvučné zahraniční soubory: švýcarský Grand Théâtre de Genève s inscenací Káti Kabanové pod taktovkou Tomáše Netopila a v režii Tatjany Gürbaca, Welsh National Opera s Věcí Makropulos v hudebním nastudování Tomáše Hanuse a v režii Olivie Fuchs. „Pro mě osobně bude jedním z vrcholů festivalu americká sopranistka Corinne Winters, která v rámci ženevské produkce ztvární Káťu Kabanovou. Corinne excelovala na letošním Salzburger Festspiele, kde se Janáčkova opera stala opravdovým hitem programu,“ zve šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman, „a pak také skvělý bude mladý tenorista Nicky Spence, který přijede s Welsh National Opera. Je pravidelným hostem v londýnské Covent Garden i newyorské MET. Vystoupí také v Zápisníku zmizelého spolu s vynikajícím klavíristou Juliem Drakem a sólistkou brněnské opery Václavou Krejčí Houskovou. Jejich společné CD získalo například BBC Music Magazine Awards 2020 nebo Gramophone Classical Music Awards 2020. To je úžasný úspěch,“ dodává. S velšským souborem se také představí barytonista David Stout jako baron Prus a španělská sopranistka Ángeles Blancas Gulín v roli Emilie Marty. Festival Janáček Brno bude probíhat od 2. do 20. listopadu 2022.

Operní produkce nabídnou také české soubory – slavnostní zahájení bude tradičně patřit nové inscenaci Janáčkovy opery Národního divadla Brno s názvem Glagolská mše / Z mrtvého domu. Půjde o první uvedení scénické podoby Glagolské mše; dirigovat bude Jakub Hrůša, režie se ujal Jiří Heřman. Tuto inscenaci odvysílá 6. listopadu OperaVision ve spolupráci s Českou televizí prostřednictvím live streamu. Opera Národního divadla a Státní opera (Praha) také nabídne Káťu Kabanovou a navíc i Schulhoffovy Plameny, obojí v režii Calixta Bieita a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka (Káťa Kabanová) a Jiřího Rožně (Plameny).

V rámci koncertní řady se na festivalu představí významná zahraniční orchestrální tělesa jako švýcarský Orchestre de la Suisse Romande, mající na svém kontě přes 100 nahrávek pro DECCA – spolu s nimi a dirigentem Tomášem Netopilem vystoupí slavná britská houslistka Viktoria Mullova. Orchestr Welsh National Opera se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem na festivalu uvede nejen svého domácího skladatele Benjamina Brittena a Leoše Janáčka, ale součástí programu jsou rovněž Dvořákovy Biblické písně v interpretaci českého pěvce Adama Plachetky. Sommerova Vokální symfonie v podání SOČR, Pražského filharmonického sboru, Ondřeje Brouska a Markéty Cukrové a dirigujícího Marka Ivanoviće je jedinečnou příležitostí poslechnout si zřídkakdy uváděné dílo. Stejně tak oratorium polského skladatele F. Nowowiejského Quo vadis v mimořádném nastudování amerického dirigenta Johna Fioreho se sólisty Tomaszem Koniecznym a Csillou Boross slibuje velký umělecký zážitek.

Chybět nebudou ani komorní koncerty se známými interprety, jako jsou Josef Špaček, Iva Bittová, Miroslav Sekera, Ivo Kahánek, Tomáš Jamník, Martin Kasík nebo komorní ansámbly Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet či Brno Contemporary Orchestra. Jako každý rok dostane velký prostor i mládí, jak z Konzervatoře Brno, tak z Hudební fakulty JAMU, jejíž studenti pro festival připravili dvě světové operní premiéry.

Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser k festivalu dodává: „Myslím, že velkou devízou je také místo, kde se festival odehrává – Brno, v němž Leoš Janáček žil a tvořil, je totiž kulturním a společenským centrem, kterého si všimly i New York Times nebo The Guardian. Pestrá hudební scéna, jíž je naše divadlo živou součástí, spolu s odkazem Leoše Janáčka zařadily Brno dokonce na seznam měst hudby UNESCO.” Festival Janáček Brno má i proto po celém městě pro své návštěvníky nachystanou také řadu doprovodných akcí, ať už jde o výstavy, Otevřený dům s netradiční prohlídkou zákulisí Janáčkova divadla, ochutnávku Janáčkových oblíbených pokrmů podle receptů jeho hospodyně nebo možnost vydat se s průvodcem po janáčkovské stezce městem a dozvědět se o mistrovi řadu zajímavostí.

Jakub Hrůša/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější