Česká dirigentská špička na festivalu Janáček Brno 2022

Česká dirigentská špička na festivalu Janáček Brno 2022

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno letos proběhne již po osmé. Během listopadu 2022 bude město patřit dílu Leoše Janáčka a dalších umělců, kteří jej na jeho tvůrčí cestě inspirovali či jím naopak byli inspirováni. V čele s dirigenty Jakubem Hrůšou, Tomášem Hanusem, Tomášem Netopilem a Marko Ivanovićem a věhlasnými českými i zahraničními soubory se festival představí s tématem „Quo vadis“, odkazujícím k Janáčkově oblíbené duchovní kantátě Felikse Nowowiejského.

Program festivalu, oceněného prestižní cenou The International Opera Award za nejlepší festival roku 2018, lze vzhledem k velmi bohaté hudebně-divadelní nabídce rozdělit na dva hlavní pomyslné segmenty: divadelní a koncertní řadu.

Divadelní řadě vévodí zvučné zahraniční soubory: švýcarský Grand Théâtre de Genève s inscenací Káti Kabanové pod taktovkou Tomáše Netopila a v režii Tatjany Gürbaca, Welsh National Opera s Věcí Makropulos v hudebním nastudování Tomáše Hanuse a v režii Olivie Fuchs. „Pro mě osobně bude jedním z vrcholů festivalu americká sopranistka Corinne Winters, která v rámci ženevské produkce ztvární Káťu Kabanovou. Corinne excelovala na letošním Salzburger Festspiele, kde se Janáčkova opera stala opravdovým hitem programu,“ zve šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman, „a pak také skvělý bude mladý tenorista Nicky Spence, který přijede s Welsh National Opera. Je pravidelným hostem v londýnské Covent Garden i newyorské MET. Vystoupí také v Zápisníku zmizelého spolu s vynikajícím klavíristou Juliem Drakem a sólistkou brněnské opery Václavou Krejčí Houskovou. Jejich společné CD získalo například BBC Music Magazine Awards 2020 nebo Gramophone Classical Music Awards 2020. To je úžasný úspěch,“ dodává. S velšským souborem se také představí barytonista David Stout jako baron Prus a španělská sopranistka Ángeles Blancas Gulín v roli Emilie Marty. Festival Janáček Brno bude probíhat od 2. do 20. listopadu 2022.

Operní produkce nabídnou také české soubory – slavnostní zahájení bude tradičně patřit nové inscenaci Janáčkovy opery Národního divadla Brno s názvem Glagolská mše / Z mrtvého domu. Půjde o první uvedení scénické podoby Glagolské mše; dirigovat bude Jakub Hrůša, režie se ujal Jiří Heřman. Tuto inscenaci odvysílá 6. listopadu OperaVision ve spolupráci s Českou televizí prostřednictvím live streamu. Opera Národního divadla a Státní opera (Praha) také nabídne Káťu Kabanovou a navíc i Schulhoffovy Plameny, obojí v režii Calixta Bieita a pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka (Káťa Kabanová) a Jiřího Rožně (Plameny).

V rámci koncertní řady se na festivalu představí významná zahraniční orchestrální tělesa jako švýcarský Orchestre de la Suisse Romande, mající na svém kontě přes 100 nahrávek pro DECCA – spolu s nimi a dirigentem Tomášem Netopilem vystoupí slavná britská houslistka Viktoria Mullova. Orchestr Welsh National Opera se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem na festivalu uvede nejen svého domácího skladatele Benjamina Brittena a Leoše Janáčka, ale součástí programu jsou rovněž Dvořákovy Biblické písně v interpretaci českého pěvce Adama Plachetky. Sommerova Vokální symfonie v podání SOČR, Pražského filharmonického sboru, Ondřeje Brouska a Markéty Cukrové a dirigujícího Marka Ivanoviće je jedinečnou příležitostí poslechnout si zřídkakdy uváděné dílo. Stejně tak oratorium polského skladatele F. Nowowiejského Quo vadis v mimořádném nastudování amerického dirigenta Johna Fioreho se sólisty Tomaszem Koniecznym a Csillou Boross slibuje velký umělecký zážitek.

Chybět nebudou ani komorní koncerty se známými interprety, jako jsou Josef Špaček, Iva Bittová, Miroslav Sekera, Ivo Kahánek, Tomáš Jamník, Martin Kasík nebo komorní ansámbly Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet či Brno Contemporary Orchestra. Jako každý rok dostane velký prostor i mládí, jak z Konzervatoře Brno, tak z Hudební fakulty JAMU, jejíž studenti pro festival připravili dvě světové operní premiéry.

Ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser k festivalu dodává: „Myslím, že velkou devízou je také místo, kde se festival odehrává – Brno, v němž Leoš Janáček žil a tvořil, je totiž kulturním a společenským centrem, kterého si všimly i New York Times nebo The Guardian. Pestrá hudební scéna, jíž je naše divadlo živou součástí, spolu s odkazem Leoše Janáčka zařadily Brno dokonce na seznam měst hudby UNESCO.” Festival Janáček Brno má i proto po celém městě pro své návštěvníky nachystanou také řadu doprovodných akcí, ať už jde o výstavy, Otevřený dům s netradiční prohlídkou zákulisí Janáčkova divadla, ochutnávku Janáčkových oblíbených pokrmů podle receptů jeho hospodyně nebo možnost vydat se s průvodcem po janáčkovské stezce městem a dozvědět se o mistrovi řadu zajímavostí.

Jakub Hrůša/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější