Chris Thile odehraje sólový koncert s mandolínou na festivalu JazzFestBrno

21. duben 2022, 1:00

Chris Thile odehraje sólový koncert s mandolínou na festivalu JazzFestBrno

Skladatel, zpěvák a fenomén mandolíny Chris Thile zavítá na podzim do České republiky. Svůj sólový recitál představí poprvé na festivalu JazzFestBrno, o den později vystoupí v rámci pražského festivalu Struny podzimu. Žánrové rozpětí jeho koncertu spojuje skladby J. S. Bacha, bluegrassový standard, blues, minimalismus i vlastní duchovní píseň. Thile povýšil mandolínu na sólový nástroj.

Chris Thile získal stipendium MacArthurovy nadace – cenu pro hudební génie, posbíral už tři ceny Grammy plus nespočet nominací a spolupracuje s nejuznávanějšími hudebníky napříč žánry. Vedle svých kapel Punch Brothers nebo Nickel Creek vystupuje s Bradem Mehldauem, Edgarem Mayerem, Yo-Yo Mou a dalšími virtuosy. Byl to právě festival Struny podzimu, který v roce 2014 představil Thileho českému publiku vůbec poprvé. „Jeho společné vystoupení s klavíristou Bradem Mehldauem na našem festivalu ukázalo až neuvěřitelnou šíři uměleckého vyjádření, které mandolína v jeho rukách umožňuje,“ vzpomíná na bezmála dvouhodinový hudební zážitek ředitel festivalu Struny podzimu Marek Vrabec. Tehdejší koncert hostila Lucerna a na stejné místo se Chris Thile vrátil v roce 2018, kdy zde triumfoval s bluegrassovou kapelou Punch Brothers. Jeho letošní sólové vystoupení hostí Dvořákova síň Rudolfina. V Brně vystoupí 23. října 2022 v Besedním domě.

Brněnská premiéra Chrise Thileho se odehraje v komornějším prostředí Besedního domu. „Sólový recitál je královskou disciplínou, se kterou si troufnou se popasovat jen velmi dobří muzikanti. Sólový recitál na mandolínu je pak disciplínou, na kterou si troufnou jen ti opravdu vyvolení. A Chris Thile skutečně takovým vyvoleným je,“ těší se umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.

Sólová vystoupení jsou v pestré kariéře kalifornského rodáka tou nejnovější výzvou. Samotu na pódiu si částečně vyzkoušel při svých interpretacích hudby Johanna Sebastiana Bacha, které vyšly v roce 2013 na oceňované desce Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 1. Jeho nejnovější nahrávací sólový počin Laysongs je však krokem do další dimenze, kde Thile svým neodolatelným způsobem kombinuje Bartókovu sonátu pro housle, třídílnou svitu Salt (in the Wounds) of the Earth (jež byla podle jeho slov první skladbou, kterou napsal s vědomím, že ji bude interpretovat sólově) a duchovní i světské písně z vlastní autorské dílny. Repertoár z desky Laysongs vytvoří jádro jeho živých vystoupení, ale určitě při nich nezapomene ani na své bluegrassové kořeny, svůdné interpretace témat bebopového guru Charlieho Parkera nebo milovaného J. S. Bacha.

Chris Thile/ foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější