Chris Thile odehraje sólový koncert s mandolínou na festivalu JazzFestBrno

21. duben 2022, 1:00

Chris Thile odehraje sólový koncert s mandolínou na festivalu JazzFestBrno

Skladatel, zpěvák a fenomén mandolíny Chris Thile zavítá na podzim do České republiky. Svůj sólový recitál představí poprvé na festivalu JazzFestBrno, o den později vystoupí v rámci pražského festivalu Struny podzimu. Žánrové rozpětí jeho koncertu spojuje skladby J. S. Bacha, bluegrassový standard, blues, minimalismus i vlastní duchovní píseň. Thile povýšil mandolínu na sólový nástroj.

Chris Thile získal stipendium MacArthurovy nadace – cenu pro hudební génie, posbíral už tři ceny Grammy plus nespočet nominací a spolupracuje s nejuznávanějšími hudebníky napříč žánry. Vedle svých kapel Punch Brothers nebo Nickel Creek vystupuje s Bradem Mehldauem, Edgarem Mayerem, Yo-Yo Mou a dalšími virtuosy. Byl to právě festival Struny podzimu, který v roce 2014 představil Thileho českému publiku vůbec poprvé. „Jeho společné vystoupení s klavíristou Bradem Mehldauem na našem festivalu ukázalo až neuvěřitelnou šíři uměleckého vyjádření, které mandolína v jeho rukách umožňuje,“ vzpomíná na bezmála dvouhodinový hudební zážitek ředitel festivalu Struny podzimu Marek Vrabec. Tehdejší koncert hostila Lucerna a na stejné místo se Chris Thile vrátil v roce 2018, kdy zde triumfoval s bluegrassovou kapelou Punch Brothers. Jeho letošní sólové vystoupení hostí Dvořákova síň Rudolfina. V Brně vystoupí 23. října 2022 v Besedním domě.

Brněnská premiéra Chrise Thileho se odehraje v komornějším prostředí Besedního domu. „Sólový recitál je královskou disciplínou, se kterou si troufnou se popasovat jen velmi dobří muzikanti. Sólový recitál na mandolínu je pak disciplínou, na kterou si troufnou jen ti opravdu vyvolení. A Chris Thile skutečně takovým vyvoleným je,“ těší se umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.

Sólová vystoupení jsou v pestré kariéře kalifornského rodáka tou nejnovější výzvou. Samotu na pódiu si částečně vyzkoušel při svých interpretacích hudby Johanna Sebastiana Bacha, které vyšly v roce 2013 na oceňované desce Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 1. Jeho nejnovější nahrávací sólový počin Laysongs je však krokem do další dimenze, kde Thile svým neodolatelným způsobem kombinuje Bartókovu sonátu pro housle, třídílnou svitu Salt (in the Wounds) of the Earth (jež byla podle jeho slov první skladbou, kterou napsal s vědomím, že ji bude interpretovat sólově) a duchovní i světské písně z vlastní autorské dílny. Repertoár z desky Laysongs vytvoří jádro jeho živých vystoupení, ale určitě při nich nezapomene ani na své bluegrassové kořeny, svůdné interpretace témat bebopového guru Charlieho Parkera nebo milovaného J. S. Bacha.

Chris Thile/ foto archiv JFB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější