Concentus Moraviae chystá podzimní část festivalu s názvem Domov můj

Concentus Moraviae chystá podzimní část festivalu s názvem Domov můj

Letošní program mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae s podtitulem „Hudba jako na dlani“ je z důvodů aktuálních bezpečnostních opatření přeložen na rok 2021. Pořadatelé však nezahálí a plánují mimořádnou podzimní část s názvem „Domov můj“ v čele s dramaturgyní Barbarou Marií Willi. Během příprav festivalu byla pořadatelům velkou inspirací spolupráce s MHF Lípa Musica a Svatováclavským hudebním festivalem. V souladu s hlavní myšlenkou společné podpory českého hudebního světa a české kultury bude tato trojice festivalů sdílet část svých programů.

Festival Concentus Moraviae je jako mnoho dalších přesunutý na následující rok. Přesto se jeho příznivci dočkají několika koncertů ještě letos. S ohledem na aktuální situaci doma i ve světě vznikl zcela nový festivalový program, který zazní na podzim. Tato část nese název „Domov můj“ a je sestavena z koncertů předních českých hudebníků v oblasti staré hudby. Složitá situace ve společnosti paradoxně přinesla jedinečnou možnost zařadit na program jednoho festivalu ty nejvýznamnější domácí umělce věnující se staré hudbě. Rezidenční umělkyní se stane uznávaná sopranistka Hana Blažíková; představí se v různorodé čtveřici koncertů.

Autorkou letošní dramaturgie je Barbara Maria Willi, cembalistka, klavíristka, varhanice a pedagožka, která svou festivalovou vizi popisuje slovy: „Když jsem hledala téma letošního mimořádného festivalového vydání, poskládala jsem si dohromady tyto aspekty: mohu se opřít o silnou domácí scénu staré hudby, o bohatý repertoár české hudby, o inspirativní spolupráci s jinými festivaly, o schopnost české společnosti naslouchat výzvě zůstat doma. Do toho vstoupila osobní motivace i silná hudební inspirace a název festivalu DOMOV MŮJ byl na světě. Zmíněnou hudební inspirací je nejstarší nahrávka české hymny z roku 1901, která se mi stala tím, co Francouzi nazývají coup de cœur – osudovou láskou.“

Podzimní 25. ročník festivalu Concentus Moraviae s podtitulem Domov můj, který se uskuteční v termínu 11. září až 29. října 2020.

V rámci 25. ročníku je pro posluchače nachystáno třiadvacet koncertních večerů s umělci, jako jsou vokalisté Hana Blažíková (rezidenční umělkyně), Martina JankováKateřina KněžíkováIrena TroupováMarkéta CukrováTomáš KrálJaroslav Březina či Roman Hoza, instrumentalisté Barbara Maria WilliMonika KnoblochováMichaela AmbrosiKateřina GhannudiLibor MašekJan Krejča či Jan Ostrý, komorní uskupení Kchun či Czech Ensemble Baroque Quintet a ansámbly Musica Florea Marka Štryncla, Collegium Marianum Jany Semerádové, Ensemble Inégal Adama Viktory, Czech Ensemble Baroque & Choir Romana a Terezy Válkových, Capella Mariana Vojtěcha Semeráda, Schola Gregoriana Pragensis Davida Ebena či Tiburtina Ensemble Barbory Kabátkové. Festival zahájí Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 Václava Lukse, a to provedením Händelova oratoria Mesiáš. Tato skladba o naději se stane putovním symbolem zmíněné trojice festivalů. V rámci spolupráce se Concentus Moraviae nechal inspirovat festivaly Lípa Musica a Svatováclavský hudební festival k netradičním průnikům: vítaným osvěžením je například spolupráce s klavíristkou, zpěvačkou a skladatelkou Beatou Hlavenkovou a její kapelou, stejně jako žesťový soubor Moravia Brass Band, který nabízí velmi originální moderní pojetí historické česko-moravské hudby. Národní tóny v moderním smyslu slova nabídne Český filharmonický sbor Brno pod taktovkou Petra Fialy, který se představí nejen jako dirigent, ale také jako skladatel. Nastupující generaci vynikajících umělců, kteří přinášejí nejen ceny z mezinárodních soutěží, ale především do hudby vnášejí svěží a energický náboj, budou reprezentovat Michaela KoudelkováPetra Machková Čadová, Jiří Havrlant, Peter Loydl, Michal KlasVojtěch JaklFerdinand SlezákMatteo Hager, Jakub Verner či B3 Ensemble.

„Obdivuji invenci a výkonnost Barbary Willi i festivalového týmu, kteří neváhali a během neuvěřitelně krátké doby dokázali ve spolupráci s festivalovými městy i všemi umělci nejen přesunout již hotový festival s dlouhou řadou zahraničních hostů na příští rok, ale zároveň přichystat zcela nový samostatný ročník. Můžeme tak naše festivalové čtvrtstoletí slavit hned dvakrát: letos s domácími muzikanty a příští rok nám pogratulují ti zahraniční. Ani na jedné z oslav samozřejmě nebudu chybět,“ slibuje patronka festivalu Magdalena Kožená, která ozdobí slavnostní závěr v doprovodu jediného zahraničního hosta letošního festivalu – bazilejského barokního souboru La Cetra s uměleckým vedoucím Andreou Marconem.

Podrobný program letošního ročníku „Domov můj“ i přesunutého ročníku „Hudba jako na dlani“ naleznete na stránkách festivalu.

Barbara Maria Willi/ foto Adam Dušek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější