Concentus Moraviae přinese klasiku, jazz i flamenco

Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae v červnu vstoupí do svého devatenáctého ročníku. Letošní sérii třiatřiceti koncertů vytvořil muzikolog a skladatel Aleš Březina, který s festivalem spolupracuje již počtvrté. Svou dramaturgii opět nazval „České sny“ a začlenil naši národní hudbu do evropského kontextu: tentokrát české skladatele a interprety konfrontuje s hudební kulturou španělskou a norskou. Březinův dramaturgický koncept odhaluje překvapivé souvislosti a nečekané příbuznosti těchto tří zdánlivě velmi odlišných uměleckých světů.

V letošním roce zahajuje festival novou tradici: poprvé jeho ročník provází rezidenční umělec. Pro letošek se jím stane Josef Špaček, virtuózní houslista a koncertní mistr České filharmonie, který se představí ve čtveřici různých programů od recitálu s klavírem přes hru s kvartetem až po koncert s komorním souborem. Na koncertních pódiích zámků, kostelů či kulturních domů jižní Moravy a Vysočiny se dále představí elita domácí internační scény, pozvání přijali také špičkoví muzikanti z Norska a Španělska.

Zahajovací koncert ozdobí světově uznávaná legendární pěvkyně a herečka Soňa ČervenáPražská komorní filharmonie pod taktovkou úspěšného dirigenta mladé generace Jakuba Hrůši. K nejočekávanějším programům domácích umělců se řadí Requiem Aleše Březiny v podání souboru Musica Florea a chlapeckého sboru Boni pueri se sólisty Ivou BittovouVojtěchem Dykem, skvělý Český filharmonický sbor Brno, populární projekt Gipsy Way Pavla Šporcla, koncerty rezidenčního umělce, houslisty Josefa Špačka s Janáčkovým komorním orchestrem či se Zemlinského kvartetem, melodramatická fraška Čtyřnohá vrána Kryštofa Mařatky v podání Orchestru Berg, oblíbení Havelkovi Melody Makers se speciálním Španělskem inspirovaným programem či závěrečný koncert, který patří baroknímu orchestru Collegium 1704. Posluchače čeká přehlídka českých komorních ansámblů od Českého noneta přes KalabisovoDvořákovo trio, Bohemia Saxophone Quartet až po Duo Ardašev či sestry Claru a Doru Novakovy. Sólově se kromě Josefa Špačka předvede také cellista Petr Nouzovský, klavíristé Ivo KahánekKarel Košárek, vítězka loňské soutěže Pražského jara hornistka Kateřina Javůrková či kytarista Pavel Steidl. Na programu nechybí ani worldmusic v podání obdivované Marty Töpferové a její skupiny Trova. Cimbálový Hradišťan tentokrát nabídne autorské písně Jiřího Pavlici.

Hosté ze Španělska zavítají na mikulovský zámek, kde publikum potěší  flamencem v podání kytaristy Alexandera Gavilána a zpěvačky Carmen Fernández s virtuózním tanečním projevem Irene ÁlvarezFederica Ordoñeze. Z Norska na festival dorazí trumpetistka Tine Thing Helseth, která dnes patří mezi absolutní světovou špičku a která se na Moravě představí jako sólistka i jako frontmanka svého jazzového seskupení Tine Thing Helseth Quintet. Její krajané z kultovní folklorní skupiny Majorstuen roztančí exteriéry zámku v Moravském Krumlově novým programem nazvaným Cvrlikání.

Na závěrečném koncertě bude město Břeclav předávat pomyslnou štafetu Českých snů svému slovenskému partnerskému městu Trnava, kde 3. července odstartuje zahraniční část stejnojmenného projektu. Festival je významnou součástí letos probíhajícího Roku české hudby.

Stejně jako v předchozích ročnících proběhne vedle hudebního programu také Odpoledne pro rodiny s dětmi ve spoluprácí se Sítí mateřských center v rámci kampaně „Táta dneska frčí“. V neděli 22. 6. budou v parku u Zámeckého skleníku v Boskovicích hrát a tančit žáci ZUŠ Boskovice a děti se mohou těšit taky na loutkovou pohádku Rozum a štěstí Dřevěného divadla Jana Hrubce, cirkusovou školu divadla KUFR a stanoviště mateřských center.

Čtyři festivalové koncerty zaznamená Český rozhlas, koncert Dvořákova tria „Pocta Janáčkovi“ z knihovny zámku v Náměšti nad Oslavou bude 23. 6. živě přenášen do sítě EBU. V pondělí 26. 5. vyjde na jižní Moravě a Vysočině speciální příloha MF DNES věnovaná letošnímu ročníku festivalu Concentus Moraviae.

Webová stránka www.concentus-moraviae.cz přináší podrobné informace o interpretech, programech koncertů, ale také o jednotlivých festivalových městech a sálech, ve kterých se koncerty konají. Festivalové koncerty se dají dohledat podle festivalové mapy, kalendáře nebo programu. Nabízíme elektronický festivalový newsletter, možnost stát se přítelem festivalu na Facebooku, výběr z audio nahrávek je k poslechu na soundcloud.com a videa na Youtube.

Vstupenky jsou k dispozici v TIC Brno, v síti TICKETPORTAL a v obvyklých předprodejích jednotlivých festivalových měst. Na vybrané koncerty je organizována doprava autobusem z Brna.

Josef Špaček, foto Simon Darby

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před deseti lety se zrodil celoevropský projekt České sny, který vychází z idejí Mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae a který přiváží špičkové hudební produkce mimo zavedená kulturní centra. Tvůrci zamýšleli představit koncerty s jednotnou dramaturgií ve vybraných českých městech a obcích a následně v jejich evropských partnerských protějšcích. Domácí část Českých snů letos začíná 22. května, do zahraničí přejdou 4. července, kdy si symbolickou vlajku festivalu předají partnerská města Břeclav a Trnava. O tom, jak se České sny vyvíjejí a kam směřují jsme mluvili s manažerkou festivalu Zdenkou Kachlovou.  více

Festival Concentus Moraviae zahájil soubor Accordone v Moravském Krumlově. Publikum si bezpochyby nejvíce všímalo zpěváka souboru Marca Beasleyho, jehož pódiové manýry se blíží víc k rockové hvězdě než k interpretovi vážné hudby.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Koncerty v Moravském Krumlově a Doubravníku spojila osobnost dirigenta, cembalisty a varhaníka Andrey Marcona. V Krumlově řídil vystoupení Venice Baroque Orchestra s Magdalenou Koženou, v Doubravníku uvedl do života zrekonstruované varhany v kostele Povýšení svatého Kříže.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější