Concentus Moraviae přinese klasiku, jazz i flamenco

Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae v červnu vstoupí do svého devatenáctého ročníku. Letošní sérii třiatřiceti koncertů vytvořil muzikolog a skladatel Aleš Březina, který s festivalem spolupracuje již počtvrté. Svou dramaturgii opět nazval „České sny“ a začlenil naši národní hudbu do evropského kontextu: tentokrát české skladatele a interprety konfrontuje s hudební kulturou španělskou a norskou. Březinův dramaturgický koncept odhaluje překvapivé souvislosti a nečekané příbuznosti těchto tří zdánlivě velmi odlišných uměleckých světů.

V letošním roce zahajuje festival novou tradici: poprvé jeho ročník provází rezidenční umělec. Pro letošek se jím stane Josef Špaček, virtuózní houslista a koncertní mistr České filharmonie, který se představí ve čtveřici různých programů od recitálu s klavírem přes hru s kvartetem až po koncert s komorním souborem. Na koncertních pódiích zámků, kostelů či kulturních domů jižní Moravy a Vysočiny se dále představí elita domácí internační scény, pozvání přijali také špičkoví muzikanti z Norska a Španělska.

Zahajovací koncert ozdobí světově uznávaná legendární pěvkyně a herečka Soňa ČervenáPražská komorní filharmonie pod taktovkou úspěšného dirigenta mladé generace Jakuba Hrůši. K nejočekávanějším programům domácích umělců se řadí Requiem Aleše Březiny v podání souboru Musica Florea a chlapeckého sboru Boni pueri se sólisty Ivou BittovouVojtěchem Dykem, skvělý Český filharmonický sbor Brno, populární projekt Gipsy Way Pavla Šporcla, koncerty rezidenčního umělce, houslisty Josefa Špačka s Janáčkovým komorním orchestrem či se Zemlinského kvartetem, melodramatická fraška Čtyřnohá vrána Kryštofa Mařatky v podání Orchestru Berg, oblíbení Havelkovi Melody Makers se speciálním Španělskem inspirovaným programem či závěrečný koncert, který patří baroknímu orchestru Collegium 1704. Posluchače čeká přehlídka českých komorních ansámblů od Českého noneta přes KalabisovoDvořákovo trio, Bohemia Saxophone Quartet až po Duo Ardašev či sestry Claru a Doru Novakovy. Sólově se kromě Josefa Špačka předvede také cellista Petr Nouzovský, klavíristé Ivo KahánekKarel Košárek, vítězka loňské soutěže Pražského jara hornistka Kateřina Javůrková či kytarista Pavel Steidl. Na programu nechybí ani worldmusic v podání obdivované Marty Töpferové a její skupiny Trova. Cimbálový Hradišťan tentokrát nabídne autorské písně Jiřího Pavlici.

Hosté ze Španělska zavítají na mikulovský zámek, kde publikum potěší  flamencem v podání kytaristy Alexandera Gavilána a zpěvačky Carmen Fernández s virtuózním tanečním projevem Irene ÁlvarezFederica Ordoñeze. Z Norska na festival dorazí trumpetistka Tine Thing Helseth, která dnes patří mezi absolutní světovou špičku a která se na Moravě představí jako sólistka i jako frontmanka svého jazzového seskupení Tine Thing Helseth Quintet. Její krajané z kultovní folklorní skupiny Majorstuen roztančí exteriéry zámku v Moravském Krumlově novým programem nazvaným Cvrlikání.

Na závěrečném koncertě bude město Břeclav předávat pomyslnou štafetu Českých snů svému slovenskému partnerskému městu Trnava, kde 3. července odstartuje zahraniční část stejnojmenného projektu. Festival je významnou součástí letos probíhajícího Roku české hudby.

Stejně jako v předchozích ročnících proběhne vedle hudebního programu také Odpoledne pro rodiny s dětmi ve spoluprácí se Sítí mateřských center v rámci kampaně „Táta dneska frčí“. V neděli 22. 6. budou v parku u Zámeckého skleníku v Boskovicích hrát a tančit žáci ZUŠ Boskovice a děti se mohou těšit taky na loutkovou pohádku Rozum a štěstí Dřevěného divadla Jana Hrubce, cirkusovou školu divadla KUFR a stanoviště mateřských center.

Čtyři festivalové koncerty zaznamená Český rozhlas, koncert Dvořákova tria „Pocta Janáčkovi“ z knihovny zámku v Náměšti nad Oslavou bude 23. 6. živě přenášen do sítě EBU. V pondělí 26. 5. vyjde na jižní Moravě a Vysočině speciální příloha MF DNES věnovaná letošnímu ročníku festivalu Concentus Moraviae.

Webová stránka www.concentus-moraviae.cz přináší podrobné informace o interpretech, programech koncertů, ale také o jednotlivých festivalových městech a sálech, ve kterých se koncerty konají. Festivalové koncerty se dají dohledat podle festivalové mapy, kalendáře nebo programu. Nabízíme elektronický festivalový newsletter, možnost stát se přítelem festivalu na Facebooku, výběr z audio nahrávek je k poslechu na soundcloud.com a videa na Youtube.

Vstupenky jsou k dispozici v TIC Brno, v síti TICKETPORTAL a v obvyklých předprodejích jednotlivých festivalových měst. Na vybrané koncerty je organizována doprava autobusem z Brna.

Josef Špaček, foto Simon Darby

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před deseti lety se zrodil celoevropský projekt České sny, který vychází z idejí Mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae a který přiváží špičkové hudební produkce mimo zavedená kulturní centra. Tvůrci zamýšleli představit koncerty s jednotnou dramaturgií ve vybraných českých městech a obcích a následně v jejich evropských partnerských protějšcích. Domácí část Českých snů letos začíná 22. května, do zahraničí přejdou 4. července, kdy si symbolickou vlajku festivalu předají partnerská města Břeclav a Trnava. O tom, jak se České sny vyvíjejí a kam směřují jsme mluvili s manažerkou festivalu Zdenkou Kachlovou.  více

Festival Concentus Moraviae zahájil soubor Accordone v Moravském Krumlově. Publikum si bezpochyby nejvíce všímalo zpěváka souboru Marca Beasleyho, jehož pódiové manýry se blíží víc k rockové hvězdě než k interpretovi vážné hudby.  více

I přes komorní obsazení orchestru a loutkovou inscenaci jsme viděli velké hudební divadlo. Zámecký sál v Mikulově ožil uvedením barokní opery La Calistovíce

Koncerty v Moravském Krumlově a Doubravníku spojila osobnost dirigenta, cembalisty a varhaníka Andrey Marcona. V Krumlově řídil vystoupení Venice Baroque Orchestra s Magdalenou Koženou, v Doubravníku uvedl do života zrekonstruované varhany v kostele Povýšení svatého Kříže.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější