Concentus Moraviae ve Velkém Meziříčí: OK Percussion Duo a veřejná diskuze o proměnách mimořádných budov

Concentus Moraviae ve Velkém Meziříčí: OK Percussion Duo a veřejná diskuze o proměnách mimořádných budov

Zítra proběhne v meziříčském Jupiter clubu veřejná debata na téma Proměny mimořádných budov a jejich vliv na život města. Odborníci i zájemci z řad veřejnosti budou diskutovat o minulém, současném i budoucím osudu Nové synagogy na Novosadech. Jednu z možností využití vzácné budovy naznačí na debatu navazující koncert, který proběhne večer přímo v prostorách Nové synagogy. Vystoupí na něm OK Percussion Duo a jeho návštěvníci dostanou jedinečnou možnost navštívit prostor, který je jinak veřejnosti nepřístupný. Nedělní projekt pořádá hudební festival Concentus Moraviae ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí.

Charismatické budovy mají sloužit jako estetické majáky města, neměly by na sebe ale upozorňovat pouhým zevnějškem. Podstatné je, aby jimi proudil místní kulturní život a nacházel v nich prostor ke svému rozvoji. Novogotická synagoga ve Velkém Meziříčí slouží už řadu let jako levná tržnice. Situaci se navzdory dlouhodobému úsilí majitele dlouho nedařilo zvrátit, ale v současné době už změnu podporuje i město,“ uvádí uznávaný publicista a dramaturg Boris Klepal, který se stane moderátorem odpolední diskuse. Jeho debatními partnery budou velkomeziříčská rodačka a aktivní hybatelka městského kulturního života Eva Kočí Valová, dramaturgyně, spoluorganizátorka literárního festivalu globale° a předsedkyně Brémského sdružení pro česko-německou spolupráci Viktorie Knotková, Vedoucí oddělení Projektů veřejného prostoru a soutěží v Kanceláři architekta města Brna a místostarosta Sokola Brno Michal Doležel a architekt a zakladatel projektu FUUZE, člen kolektivu 4AM/Fórum pro architekturu a média, pedagog na Fakultě architektury VUT v Brně Jaroslav Sedlák. Veřejná debata proběhne zítra, tedy v neděli 5. června 2022 od 17:15 v meziříčském Jupiter clubu. Koncert OK Percussion Duo je ohlášen na 20:00.

Na debatním odpoledni jsou vítáni všichni zájemci, kteří dostanou i prostor pro své dotazy. Vstup je zdarma.

Navazující festivalový koncert proběhne právě v prostorách synagogy: vynikající OK Percussion Duo tvořené již od roku 2007 dvěma výraznými perkusionisty, Martinem Opršálem a Martinem Kleiblem, svůj program nazvalo Homo sapiens – rytmický příběh. Prostřednictvím improvizací a autorských děl hraných na nemelodických i melodických bicích nástrojích zazní příběh zvuku a rytmu. Příběh, který se zrodil na úsvitu lidských dějin díky dvěma kamenům a který zní dodnes, kdy nám ho předávají složité inteligentní perkuse současnosti. S podtitulem letošního ročníku festivalu Cestou od kořenů k budoucnosti skvěle ladí i záměr protagonistů večera představit na koncertě dvojici svých žáků, vycházející hvězdy scény bicích nástrojů Tomáše Javoru a Kryštofa Vašíčka.

OK Percussion Duo/ foto archiv festivalu CM

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější