Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

1. červen 2018, 10:30

Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

První tóny XXIII. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zazní už dnes. Na slavnostním zahajovacím koncertě vystoupí v pátek 1. června v kulturním domě v Bystřici nad Pernštejnem náš špičkový orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Marka Ivanoviće. Belgický muzikolog Jelle Dierickx, který se na festival vrací po třech letech a je autorem atraktivní dramaturgie celého letošního ročníku, koncipoval první festivalový večer jako jakýsi „průřez festivalem“, program plný hudebního humoru. Posluchači uslyší nejen Dvořákovu sedmou Humoresku, letošní festivalovou znělku, ale také např. Loriotův Kašlací koncert, Andersonovu skladbu Psací stroj s virtuózním partem pro zkušeného typistu či kontroverzní třívětý koncert 4´33´´ od Johna Cage.

Slavnostní zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů uvede tradiční vlajkosláva, které se zúčastní všech 19 starostů festivalových měst. Rezidenčním umělcem 23. ročníku je skladatel, muzikolog a pedagog Miloš Štědroň.

„Úsměv je nejkratší vzdálenost mezi lidmi,“ prohlásil proslulý bavič Victore Borge a jeho větu si za své motto zvolil mimořádně posluchačsky i divácky přitažlivý XXIII. ročník festivalu Concentus Moraviae. Jeho program s podtitulem Hudba a humor v podání vynikajících tuzemských i zahraničních hudebníků budou již tradičně hostit města a městečka Jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska.

„Legendární klavírista Alfred Brendel tvrdí, že pro většinu interpretů a prakticky pro všechny posluchače dnešní doby je hudba zcela vážnou záležitostí. Právě proto se mnoho festivalů zaměřuje na ono vážné vznešeno a jen málokteré na vznešeno naruby, tak, jak to udělá letošní Concentus Moraviae,“ prozrazuje dramaturg Jelle Dierickx, uznávaný muzikolog, ale zároveň vyhledávaný dadaistický básník a performer, a dodává: „Spojení hudby a humoru je většinou dílem hudebních klaunů, ale dá se toho podniknout mnohem víc, než jen nahradit noty červenými nosy.“

Kromě řady umělců a skladatelů, kteří se „smáli každý po svém a pomohli tím definovat Evropu“, zmiňuje brněnského rodáka a spisovatele Milana Kunderu, jemuž festival věnuje speciální večer. Ten kdysi prohlásil, že smích je dokonce metaforou Evropy, obsahuje schopnost pochybovat, být kritický, což hudba dokáže rafinovaně a jemně doplnit. „Festivalovým posluchačům se dostane pořádná dávka humoru, od Hudebního žertu Wolfganga Amadea Mozarta přes skladby ve tvaru hrušky, Kašlací koncert až po různé hudební triky, nonsensy a švindly,“ slibuje Dierickx. A pokud jde o zmíněné klauny, ti na festival přijedou také, a to rovnou ti vůbec nejlepší, jako např. dnes již kultovní duo Igudesman a Joo. 

Program festivalu představí i subtilnější způsoby, jak uchopit téma humoru v hudbě. „Řada kompozic bude obsahovat humor ve velmi rafinované podobě, například Beethovenovy Variace na Diabelliho valčík nebo Les soirées de Nazelles Francise Poulenca,“ upozorňuje dramaturg. Kromě pohledu na humor ze strany skladatelů dává Jelle Dierickx ve festivalovém programu prostor řadě souborů, které zacházejí s hudebními úsměvy jedinečným a neotřelým způsobem. „Ensemble Atonor hraje na nástroje, které vynalezl a vytvořil všestranný umělec Erwin Stache, a to od telefonů po stojany na šaty. Orchestr Les Passions de L´Ame zkoumá barokní žertíky v hudbě Heinricha Ignaze Franze Bibera. Orchestr Berg s houslistou Martinem Zbrožkem ve svém vystoupení Pssst… Maestro přichází! geniálně paroduje snad všechny charaktery dirigentů,“ přibližuje Dieririckx. A slibuje i večery s „kouzlem nečekaného“, jako je například piano show Zdenka Krále, který v autorském programu Souboj komiků přiblíží tvorbu a umění výtečných klavíristů Charlieho Chaplina a Luise de Funèse, nebo třeba zcela převratný projekt Mesiáš pro 4 švédského uskupení Odd Size, kteří prohlašují: „Mohli jsme si dovolit jednu zpěvačku a tři instrumentalisty, tak jsme se samozřejmě rozhodli nastudovat… Mesiáše!“ Překvapením pro české posluchače bude také tzv. kinokoncert, při kterém si francouzský soubor Les Traversées baroques troufne vyzkoušet, zda legendární Pat a Mat funguje i jinou než Skoumalovou hudbou – doprovodí totiž projekci pětice epizod animovaného filmu originální živou hudbou přednesenou na staré nástroje. A protože se všechny koncerty odehrávají ve vinařském kraji, disponuje festival také vlastní vyhlášenou vinotékou Concentus Moraviae, z níž bude vlámský ansámbl Zefiro Torna vybírat vzorky pro „hudební ochutnávku vín“ nazvanou Lassus Grand Cru.

Více informací na www.festivalcm.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější