Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

1. červen 2018, 10:30

Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

První tóny XXIII. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zazní už dnes. Na slavnostním zahajovacím koncertě vystoupí v pátek 1. června v kulturním domě v Bystřici nad Pernštejnem náš špičkový orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Marka Ivanoviće. Belgický muzikolog Jelle Dierickx, který se na festival vrací po třech letech a je autorem atraktivní dramaturgie celého letošního ročníku, koncipoval první festivalový večer jako jakýsi „průřez festivalem“, program plný hudebního humoru. Posluchači uslyší nejen Dvořákovu sedmou Humoresku, letošní festivalovou znělku, ale také např. Loriotův Kašlací koncert, Andersonovu skladbu Psací stroj s virtuózním partem pro zkušeného typistu či kontroverzní třívětý koncert 4´33´´ od Johna Cage.

Slavnostní zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů uvede tradiční vlajkosláva, které se zúčastní všech 19 starostů festivalových měst. Rezidenčním umělcem 23. ročníku je skladatel, muzikolog a pedagog Miloš Štědroň.

„Úsměv je nejkratší vzdálenost mezi lidmi,“ prohlásil proslulý bavič Victore Borge a jeho větu si za své motto zvolil mimořádně posluchačsky i divácky přitažlivý XXIII. ročník festivalu Concentus Moraviae. Jeho program s podtitulem Hudba a humor v podání vynikajících tuzemských i zahraničních hudebníků budou již tradičně hostit města a městečka Jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska.

„Legendární klavírista Alfred Brendel tvrdí, že pro většinu interpretů a prakticky pro všechny posluchače dnešní doby je hudba zcela vážnou záležitostí. Právě proto se mnoho festivalů zaměřuje na ono vážné vznešeno a jen málokteré na vznešeno naruby, tak, jak to udělá letošní Concentus Moraviae,“ prozrazuje dramaturg Jelle Dierickx, uznávaný muzikolog, ale zároveň vyhledávaný dadaistický básník a performer, a dodává: „Spojení hudby a humoru je většinou dílem hudebních klaunů, ale dá se toho podniknout mnohem víc, než jen nahradit noty červenými nosy.“

Kromě řady umělců a skladatelů, kteří se „smáli každý po svém a pomohli tím definovat Evropu“, zmiňuje brněnského rodáka a spisovatele Milana Kunderu, jemuž festival věnuje speciální večer. Ten kdysi prohlásil, že smích je dokonce metaforou Evropy, obsahuje schopnost pochybovat, být kritický, což hudba dokáže rafinovaně a jemně doplnit. „Festivalovým posluchačům se dostane pořádná dávka humoru, od Hudebního žertu Wolfganga Amadea Mozarta přes skladby ve tvaru hrušky, Kašlací koncert až po různé hudební triky, nonsensy a švindly,“ slibuje Dierickx. A pokud jde o zmíněné klauny, ti na festival přijedou také, a to rovnou ti vůbec nejlepší, jako např. dnes již kultovní duo Igudesman a Joo. 

Program festivalu představí i subtilnější způsoby, jak uchopit téma humoru v hudbě. „Řada kompozic bude obsahovat humor ve velmi rafinované podobě, například Beethovenovy Variace na Diabelliho valčík nebo Les soirées de Nazelles Francise Poulenca,“ upozorňuje dramaturg. Kromě pohledu na humor ze strany skladatelů dává Jelle Dierickx ve festivalovém programu prostor řadě souborů, které zacházejí s hudebními úsměvy jedinečným a neotřelým způsobem. „Ensemble Atonor hraje na nástroje, které vynalezl a vytvořil všestranný umělec Erwin Stache, a to od telefonů po stojany na šaty. Orchestr Les Passions de L´Ame zkoumá barokní žertíky v hudbě Heinricha Ignaze Franze Bibera. Orchestr Berg s houslistou Martinem Zbrožkem ve svém vystoupení Pssst… Maestro přichází! geniálně paroduje snad všechny charaktery dirigentů,“ přibližuje Dieririckx. A slibuje i večery s „kouzlem nečekaného“, jako je například piano show Zdenka Krále, který v autorském programu Souboj komiků přiblíží tvorbu a umění výtečných klavíristů Charlieho Chaplina a Luise de Funèse, nebo třeba zcela převratný projekt Mesiáš pro 4 švédského uskupení Odd Size, kteří prohlašují: „Mohli jsme si dovolit jednu zpěvačku a tři instrumentalisty, tak jsme se samozřejmě rozhodli nastudovat… Mesiáše!“ Překvapením pro české posluchače bude také tzv. kinokoncert, při kterém si francouzský soubor Les Traversées baroques troufne vyzkoušet, zda legendární Pat a Mat funguje i jinou než Skoumalovou hudbou – doprovodí totiž projekci pětice epizod animovaného filmu originální živou hudbou přednesenou na staré nástroje. A protože se všechny koncerty odehrávají ve vinařském kraji, disponuje festival také vlastní vyhlášenou vinotékou Concentus Moraviae, z níž bude vlámský ansámbl Zefiro Torna vybírat vzorky pro „hudební ochutnávku vín“ nazvanou Lassus Grand Cru.

Více informací na www.festivalcm.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější