Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

1. červen 2018, 10:30

Concentus Moraviae zahájí dnes v Bystřici nad Pernštejnem ročník plný humoru

První tóny XXIII. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zazní už dnes. Na slavnostním zahajovacím koncertě vystoupí v pátek 1. června v kulturním domě v Bystřici nad Pernštejnem náš špičkový orchestr PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Marka Ivanoviće. Belgický muzikolog Jelle Dierickx, který se na festival vrací po třech letech a je autorem atraktivní dramaturgie celého letošního ročníku, koncipoval první festivalový večer jako jakýsi „průřez festivalem“, program plný hudebního humoru. Posluchači uslyší nejen Dvořákovu sedmou Humoresku, letošní festivalovou znělku, ale také např. Loriotův Kašlací koncert, Andersonovu skladbu Psací stroj s virtuózním partem pro zkušeného typistu či kontroverzní třívětý koncert 4´33´´ od Johna Cage.

Slavnostní zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů uvede tradiční vlajkosláva, které se zúčastní všech 19 starostů festivalových měst. Rezidenčním umělcem 23. ročníku je skladatel, muzikolog a pedagog Miloš Štědroň.

„Úsměv je nejkratší vzdálenost mezi lidmi,“ prohlásil proslulý bavič Victore Borge a jeho větu si za své motto zvolil mimořádně posluchačsky i divácky přitažlivý XXIII. ročník festivalu Concentus Moraviae. Jeho program s podtitulem Hudba a humor v podání vynikajících tuzemských i zahraničních hudebníků budou již tradičně hostit města a městečka Jižní Moravy, Vysočiny a Dolního Rakouska.

„Legendární klavírista Alfred Brendel tvrdí, že pro většinu interpretů a prakticky pro všechny posluchače dnešní doby je hudba zcela vážnou záležitostí. Právě proto se mnoho festivalů zaměřuje na ono vážné vznešeno a jen málokteré na vznešeno naruby, tak, jak to udělá letošní Concentus Moraviae,“ prozrazuje dramaturg Jelle Dierickx, uznávaný muzikolog, ale zároveň vyhledávaný dadaistický básník a performer, a dodává: „Spojení hudby a humoru je většinou dílem hudebních klaunů, ale dá se toho podniknout mnohem víc, než jen nahradit noty červenými nosy.“

Kromě řady umělců a skladatelů, kteří se „smáli každý po svém a pomohli tím definovat Evropu“, zmiňuje brněnského rodáka a spisovatele Milana Kunderu, jemuž festival věnuje speciální večer. Ten kdysi prohlásil, že smích je dokonce metaforou Evropy, obsahuje schopnost pochybovat, být kritický, což hudba dokáže rafinovaně a jemně doplnit. „Festivalovým posluchačům se dostane pořádná dávka humoru, od Hudebního žertu Wolfganga Amadea Mozarta přes skladby ve tvaru hrušky, Kašlací koncert až po různé hudební triky, nonsensy a švindly,“ slibuje Dierickx. A pokud jde o zmíněné klauny, ti na festival přijedou také, a to rovnou ti vůbec nejlepší, jako např. dnes již kultovní duo Igudesman a Joo. 

Program festivalu představí i subtilnější způsoby, jak uchopit téma humoru v hudbě. „Řada kompozic bude obsahovat humor ve velmi rafinované podobě, například Beethovenovy Variace na Diabelliho valčík nebo Les soirées de Nazelles Francise Poulenca,“ upozorňuje dramaturg. Kromě pohledu na humor ze strany skladatelů dává Jelle Dierickx ve festivalovém programu prostor řadě souborů, které zacházejí s hudebními úsměvy jedinečným a neotřelým způsobem. „Ensemble Atonor hraje na nástroje, které vynalezl a vytvořil všestranný umělec Erwin Stache, a to od telefonů po stojany na šaty. Orchestr Les Passions de L´Ame zkoumá barokní žertíky v hudbě Heinricha Ignaze Franze Bibera. Orchestr Berg s houslistou Martinem Zbrožkem ve svém vystoupení Pssst… Maestro přichází! geniálně paroduje snad všechny charaktery dirigentů,“ přibližuje Dieririckx. A slibuje i večery s „kouzlem nečekaného“, jako je například piano show Zdenka Krále, který v autorském programu Souboj komiků přiblíží tvorbu a umění výtečných klavíristů Charlieho Chaplina a Luise de Funèse, nebo třeba zcela převratný projekt Mesiáš pro 4 švédského uskupení Odd Size, kteří prohlašují: „Mohli jsme si dovolit jednu zpěvačku a tři instrumentalisty, tak jsme se samozřejmě rozhodli nastudovat… Mesiáše!“ Překvapením pro české posluchače bude také tzv. kinokoncert, při kterém si francouzský soubor Les Traversées baroques troufne vyzkoušet, zda legendární Pat a Mat funguje i jinou než Skoumalovou hudbou – doprovodí totiž projekci pětice epizod animovaného filmu originální živou hudbou přednesenou na staré nástroje. A protože se všechny koncerty odehrávají ve vinařském kraji, disponuje festival také vlastní vyhlášenou vinotékou Concentus Moraviae, z níž bude vlámský ansámbl Zefiro Torna vybírat vzorky pro „hudební ochutnávku vín“ nazvanou Lassus Grand Cru.

Více informací na www.festivalcm.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější