ConTRIOlogy zpracovává Janáčkovu Moravskou lidovou poezii v písních na albu Minulo

ConTRIOlogy zpracovává Janáčkovu Moravskou lidovou poezii v písních na albu Minulo

Brněnský projekt ConTRIOlogy ve spolupráci s multiinstrumentalistou Tomášem Vtípilem na debutovém albu s názvem Minulo zpracovávající dílo Leoše Janáčka Moravská lidová poezie v písních. Naživo jej představí ve Studiu Dinn v Brně - Obřanech.

ConTRIOlogy, tedy trojice Jana Vondrů (zpěv, elektronika), Žaneta Vítová (akordeon, harmonium, zpěv) a Michal Grombiřík (cimbál, zpěv) spojuje lidové nápěvy s vlastním kompozičním přístupem a improvizací. Vzniká tak plynulé hudební pásmo deseti skladeb plných témbrů a zvukových ploch s výrazným emočním zabarvením. Jednotlivé kompozice zachovávají jednoduchost a přirozenost lidových písní, kterými prostupuje silný prvek improvizace a zvukovosti. Celým pásmem citlivě proniká elektronika Tomáše Vtípila, který se do díla zapojil také aranžérsky a hrou na housle, trumpetu, perkuse, ale také preparovanou baskytaru či lasturu. Album Minulo vyšlo digitálně, na vinylu a CD 4. října u vydavatelství Ma Records ve spolupráci s labelem Dinn is not noise. Naživo vystoupí ConTRIOlogy 8. listopadu ve Studiu Dinn v Brně - Obřanech.

„Ve zvuku hledáme různé barvy, používáme preparaci nástrojů, rozšířené techniky. Velká část skladeb vznikla z improvizace, která tam má dosud velký prostor. Někdy si z písně vezmeme jen melodii, někdy se inspirujeme klavírním doprovodem, jindy ji zahrajeme tak jak je napsaná nebo pozměníme rytmus, či celou melodii. Téměř všude zůstává text, i když také ne vždy. Elektronika byla dodělána až ex post ve studiu, takže i pro nás byl celkový zvuk nahrávky velkým překvapením. Tomáš má neuvěřitelný cit pro to, umocnit energii a naturel písně a nepřeválcovat ji. Přemýšleli jsme, zda používat názvy písní, jaké jsou ve sbírce písní, ale nakonec jsme se rozhodli, že použijeme názvy tak, jak písním sami říkáme. Většinou tedy první slova.“ Popisují přístup k materiálu sami hudebníci.

ConTRIOlogy se v obsazení cimbál, akordeon a zpěv zaměřuje na interpretaci soudobé klasické hudby a improvizaci. Trio vzniklo na podzim roku 2016 v prostředí brněnské Janáčkovy akademie múzických umění s jasným cílem vytvářet příležitosti pro vznik nových skladeb. Díky svému nástrojovému obsazení a využívání rozšířených interpretačních technik propůjčuje skladbám jedinečné témbrové a zvukové možnosti, a to jak těm z nastupující generace, tak i těm etablovaným jakou jsou Petr Graham, Daniel Skála, Ondřej Kyas, Michal Wróblewski, Ian Mikyska, Radim Hanousek, Jiří Lukeš a další. Kromě běžných koncertů se prezentovali na Mezinárodním festivalu slovanské hudby, Showcasu klasické hudby nebo festivalu Alternativa. „Podle našeho názoru by měla mít současná hudba více prostoru v porovnání s uvádění hudby historických slohů.“ Dodávají ConTRIOlogy.

Foto Žaneta Havelková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější