ConTRIOlogy zpracovává Janáčkovu Moravskou lidovou poezii v písních na albu Minulo

ConTRIOlogy zpracovává Janáčkovu Moravskou lidovou poezii v písních na albu Minulo

Brněnský projekt ConTRIOlogy ve spolupráci s multiinstrumentalistou Tomášem Vtípilem na debutovém albu s názvem Minulo zpracovávající dílo Leoše Janáčka Moravská lidová poezie v písních. Naživo jej představí ve Studiu Dinn v Brně - Obřanech.

ConTRIOlogy, tedy trojice Jana Vondrů (zpěv, elektronika), Žaneta Vítová (akordeon, harmonium, zpěv) a Michal Grombiřík (cimbál, zpěv) spojuje lidové nápěvy s vlastním kompozičním přístupem a improvizací. Vzniká tak plynulé hudební pásmo deseti skladeb plných témbrů a zvukových ploch s výrazným emočním zabarvením. Jednotlivé kompozice zachovávají jednoduchost a přirozenost lidových písní, kterými prostupuje silný prvek improvizace a zvukovosti. Celým pásmem citlivě proniká elektronika Tomáše Vtípila, který se do díla zapojil také aranžérsky a hrou na housle, trumpetu, perkuse, ale také preparovanou baskytaru či lasturu. Album Minulo vyšlo digitálně, na vinylu a CD 4. října u vydavatelství Ma Records ve spolupráci s labelem Dinn is not noise. Naživo vystoupí ConTRIOlogy 8. listopadu ve Studiu Dinn v Brně - Obřanech.

„Ve zvuku hledáme různé barvy, používáme preparaci nástrojů, rozšířené techniky. Velká část skladeb vznikla z improvizace, která tam má dosud velký prostor. Někdy si z písně vezmeme jen melodii, někdy se inspirujeme klavírním doprovodem, jindy ji zahrajeme tak jak je napsaná nebo pozměníme rytmus, či celou melodii. Téměř všude zůstává text, i když také ne vždy. Elektronika byla dodělána až ex post ve studiu, takže i pro nás byl celkový zvuk nahrávky velkým překvapením. Tomáš má neuvěřitelný cit pro to, umocnit energii a naturel písně a nepřeválcovat ji. Přemýšleli jsme, zda používat názvy písní, jaké jsou ve sbírce písní, ale nakonec jsme se rozhodli, že použijeme názvy tak, jak písním sami říkáme. Většinou tedy první slova.“ Popisují přístup k materiálu sami hudebníci.

ConTRIOlogy se v obsazení cimbál, akordeon a zpěv zaměřuje na interpretaci soudobé klasické hudby a improvizaci. Trio vzniklo na podzim roku 2016 v prostředí brněnské Janáčkovy akademie múzických umění s jasným cílem vytvářet příležitosti pro vznik nových skladeb. Díky svému nástrojovému obsazení a využívání rozšířených interpretačních technik propůjčuje skladbám jedinečné témbrové a zvukové možnosti, a to jak těm z nastupující generace, tak i těm etablovaným jakou jsou Petr Graham, Daniel Skála, Ondřej Kyas, Michal Wróblewski, Ian Mikyska, Radim Hanousek, Jiří Lukeš a další. Kromě běžných koncertů se prezentovali na Mezinárodním festivalu slovanské hudby, Showcasu klasické hudby nebo festivalu Alternativa. „Podle našeho názoru by měla mít současná hudba více prostoru v porovnání s uvádění hudby historických slohů.“ Dodávají ConTRIOlogy.

Foto Žaneta Havelková

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější