Čtvrtek na Moravském podzimu patří skleněné harmonice. Zazní hned ve třech skladbách

10. říjen 2023, 13:00

Čtvrtek na Moravském podzimu patří skleněné harmonice. Zazní hned ve třech skladbách

Nejen pozapomenutým autorům a pozapomenutým skladbám, ale i pozapomenutým hudebním nástrojům je věnován letošní ročník festivalu Moravský podzim. Jedním z nich je skleněná harmonika, které bude patřit čtvrteční večer v Besedním domě s příznačným názvem Sólo pro skleněnou harmoniku.

Nástroj, který zkonstruoval v roce 1761 americký státník Benjamin Franklin, tvoří sada skleněných misek o postupně zvětšujícím se průměru, které jsou navlečeny na otáčející se tyč. Hraje se na ni navlhčenými prsty, takže nástroj vydává podobný zvuk jako když se hraje na okraje skleniček naplněných vodou. Skleněná harmonika byla ve své době oblíbená, komponovalo pro ni mnoho autorů, například Mozart, posupně ale upadl v zapomnění. „V dobovém tisku se dokonce psalo, že dokáže hypnotizovat nebo že její dlouhodobý poslech může způsobit šílenství. Nejspíše se ale jednalo o reklamní triky výrobců,“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, která festival Moravský podzim pořádá. Koncert proběhne ve čtvrtek 12. října od 19:00 v Besedním domě.

Kromě skleněné harmoniky je koncert výjimečný také dvěma obnovenými premiérami Antonína Rejchy a složením umělců na pódiu. „Velkou radost mám například ze zapojení Barbary Marie Willi. Ujme se nejen cembalových partů, ale představí se také jako vypravěčka v Rejchově melodramu Rozloučení Johanky z Arku s vlastí. Je to skvělá, nejlepší možná volba,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Sólisty, pěvecké kolegium a Filharmonii Brno povede britský dirigent Jonathan Cohen, který zároveň působí jako umělecký ředitel několika renomovaných souborů a festivalů. „Je to velmi respektovaná osobnost koncertující po celém světě. Jeho soubor Arcangelo vydal na tři desítky alb hojně oceňovaných kritikou i posluchači,“ doplnil Mikeš.

Ke skleněné harmonice usedne Christa Schönfeldinger, přední světová interpretka na tento nástroj. Historické techniky hry dovedla k nové dokonalosti, rozšířila je a obohatila o současnou hudební estetiku. Mnohé žijící autory, např. Pärta nebo Glasse, hraje v úpravách pro tento nástroj a podněcuje i vznik nových děl.

Skleněná harmonika zazní ve třech skladbách večera. „Na začátku programu stál objev skladby Antonína Rejchy Rozloučení Johanky z Arku s vlastí, moc jsem si ji přál uvést, ale přišlo mi líto, aby skleněná harmonika zazněla jen v desetiminutovém díle. Po diskuzi s Christou jsme program doplnili barokním skladatelem Johannem Adolphem Hassem a jeho kantátou L´Armonica a také Domenicem Cimarosou, jeho árií De terra amica pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr. To už bylo dostatečně nosné, tři skladby pro skleněnou harmoniku. Ještě ale něco scházelo. Protože se jako orchestr hodně věnujeme odkazu Antonína Rejchy, večer zahájí jeho Příležitostná kantáta, která zazní v novodobé premiéře, protože k jejímu objevu došlo teprve nedávno,“ zdůraznil Mikeš.  Potvrdil tak intenzivní změření na podtitul letošního ročníku Velká díla opomíjených skladatelů, opomíjená díla velkých skladatelů

Program koncertu:

ANTONÍN REJCHA
Gelegenheitskantate (Příležitostná kantáta), pro mužské hlasy a orchestr, novodobá premiéra

DOMENICO CIMAROSA
De terra amica, árie pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr

ANTONÍN REJCHA
Abschied der Johanna d’Arc von ihrer Heimath (Rozloučení Johanky z Arku s vlastí), melodram pro skleněnou harmoniku, vypravěče a orchestr, novodobá premiéra

JOHANN ADOLPH HASSE
L’Armonica, kantáta pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr

Joanna Moskowicz soprán

Christa Schönfeldinger skleněná harmonika

Barbara Maria Willi recitace, cembalo

Pavel Valenta tenor

Jan Faltýnek bas

Brno Rejcha Collegium 2023

Filharmonie Brno

dirigent Jonathan Cohen

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější