Cyklus Bacha na Mozarta! přinese premiéry, besedy i barokní módní přehlídku

Cyklus Bacha na Mozarta! přinese premiéry, besedy i barokní módní přehlídku

Již osmým rokem realizuje soubor Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka abonentní cyklus staré hudby s názvem Bacha na Mozarta! Předprodej tohoto cyklu bude zahájen v rámci závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, kde v podání souboru zazní Bachovo Velikonoční oratorium. Dramaturgie osmého ročníku zahrnuje například Mozartovo Requiem, barokní módní přehlídku, Te Deum třikrát jinak nebo vokální koncert.

Cyklus Bacha na Mozarta! přibližuje hudbu klasiků 17. a 18. století dnešnímu posluchači poněkud netradiční formou. Každý koncert má svůj příběh, kterým posluchače provází mistři Bach i Mozart, kteří glosují počiny svých kolegů komponistů a uvádějí je do historických kontextů. Na závěrečný koncert, Bachovy kantáty, zavítá také Anna Magdalena Bachová a povypráví o soužití s géniem. Koncerty z cyklu letos probíhají v Besedním domě, kostele sv. Michala či katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. Zahajovací koncert je ohlášený na 18. září a nabídne Offertoria Pavla Josefa Vejvanovského. Hudební odkaz jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů 17. století byl znovuobjeven ve slavném kroměřížském hudebním archivu a ve spolupráci s muzikologem Tomášem Hanzlíkem odborně spartován. Mimořádnou událostí bude také koncert Musikalische exequien 16. října, na nějž Czech Ensemble Baroque přizval soubor Le nuove musiche. Součástí sezony je opět vánoční koncert, zazní vánoční písně A. V. Michny z Otradovic a písně z českých a moravských barokních kancionálů. Závěrečný koncert 16. června, Kantáty J. S. Bacha, netradičně spojí kantátu duchovní a kantátu světskou. Koncerty doprovodí několik besed s umělci.

„V osmé sezóně se navíc pouštíme do konfrontace skladatelů českých s jejich kolegy z celé Evropy – Evropská unie u hudebníků totiž funguje již po staletí. Národní styly, které byly do baroka poměrně vymezené a lokalizované, začínají najednou splývat a vytvoří jeden mohutný proud. Z českých autorů tedy uvedeme F. I. Tůmu, P. J. Vejvanovského a A. V. Michnu z Otradovic. Ze zahraničních autorů je to Ján Šimrák, Domenico Scarlatti, Giovanni Felice Sances a samozřejmě světové hvězdy Mozart, Bach, Schütz, Telemann,“ upřesňuje organizátorka cyklu Tereza Válková a dodává: „Zhuštěnou esencí celé sezóny bude únorový koncert Klingende Geographie. Suita z děl G. P. Telemanna totiž mapuje hudbu různých národů a kultur. Pro diváky chystáme i speciální překvapení – barokní módní přehlídku.“

Velikonoční koncert Czech Ensemble Baroque proběhne 28. dubna v 19:30 v Besedním domě. Ve stejném čase také začíná předprodej cenově zvýhodněných abonentek na koncerty 8. sezóny (on-line zde).

Program:

18. září - 19:30 Kostel sv. Michala Brno

J. VEJVANOVSKÝ, OFFERTORIA – Zahajovací koncert sezóny

PROGRAM: P. J. Vejvanovský: Offertoria

16. října - 19:30 Kostel sv. Michala Brno

MUSIKALISCHE EXEQUIEN

PROGRAM: H. Schütz: Musikalische exequien, J. Šimrák: Jauchzet dem Herrn (česká premiéra)

SOLI: J. Mitrik – theorba, M. Čermák – varhany, P. Radostová, M. Ptáček a další

20. listopadu - 19:30 Katedrála sv. Petra a Pavla Brno

MOZART & MOZART

PROGRAM: W. A. Mozart: Requiem d moll, L. Mozart: symfonie

SOLI: M. Böhmová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M. Procházka aj.

18. prosince - 19:30 Besední dům Brno

SLAVÍČEK RÁJSKÝ

PROGRAM: A. V. Michna z Otradovic: Vánoční písně, písně z českých a moravských barokních kancionálů

27. února - 19:30 Besední dům Brno

KLINGENDE GEOGRAPHIE

PROGRAM: G. P. Telemann: Klingende geographie, orchestrální suita in B

1. dubna - 19:30 Kostel sv. Michala Brno

STABAT MATER

PROGRAM: G. F. Sances, A. Scarlatti, I. Tůma: Stabat Mater

SOLO: V. Pelka

14. května - 19:30 Besední dům Brno

VOKÁLNÍ KONCERT

PROGRAM renesanční a barokní tvorba inspirací soudobým skladatelům

16. června - 19:30 Besední dům Brno

BACH: KANTÁTY

PROGRAM J. S. Bach: Kantáta BWV 140 a BWV 214

SOLI L. Haugk – barokní hoboj, R. Kružíková, M. Böhmová, R. Hoza a další

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější