Czech Ensemble Baroque: Poslední koncert cyklu Bacha na Mozarta! a F. X Richter

22. květen 2019, 6:00

Czech Ensemble Baroque: Poslední koncert cyklu Bacha na Mozarta! a F. X Richter

V rámci závěrečního koncertu cyklu Bacha na Mozarta! zazní barokní hudba F. X Richtera v kostele sv. Janů. Czech Ensemble Baroque zakončí 7. sezonu cyklu třemi znovuobjevenými a čtvrtstoletí nehranými skladbami tohoto významného barokního skladatele. Koncert vede zakladatel souboru Roman Válek.

Holešovský rodák Franz Xaver Richter, houslista, učitel hudby, zpěvák a barokní hudební skladatel ovlivnil takové velikány, jakými byli Mozart či Haydn. Letos by oslavil své 310. narozeniny. Na jeho počest Czech Ensemble Baroque poprvé v novodobé historii nastudoval moteto Miserere mei Deus, koncert pro cembalo a orchestr G dur a zejména oslavovanou kantátu Super flumina Babylonis, která byla za Richterova života jeho nejúspěšnějším dílem. Koncert se uskuteční ve středu 29. května v 19:30 v kostele sv. Janů (u Minoritů).

F. X. Richter se narodil 1. prosince roku 1709 pravděpodobně v Holešově. Jeho chrámové i světské skladby se těšily ve své době velké vážnosti a vycházely v tištěné podobě v mnoha evropských zemích. Vynikal i jako učitel kompozice a jeho žáky byli mnozí významní hudebníci. Patřil k čelním představitelům tzv. Mannheimské hudební školy a od roku 1769 působil jako kapelník katedrály ve Štrasburku, což byl jeden z nejprestižnějších hudebních postů tehdejší Evropy. Svými komorními a orchestrálními díly přispěl k vývoji klasického instrumentálního slohu. Zemřel 12. září 1789. Traduje se, že nad jeho rakví byla při zádušních obřadech provedeno jeho Requiem, kterou ke svému pohřbu složil, a jejíž partituru ještě v den svojí smrti pečlivě překontroloval.

Czech Ensemble Baroque se tomuto skladateli soustředěně věnuje již několik let a svou snahu nyní korunuje třemi novodobými světovými premiérami na jediném koncertě. Nově objevená kantáta Super flumina Babylonis byla za Richterova života jeho nejúspěšnějším dílem. Získala dokonce prestižní ocenění Mercure de France. Na koncertě zazní také Miserere f moll a částečně zrekonstruovaný koncert pro cembalo G dur, jehož sólistkou bude Barbara Maria Willi. Czech Ensemble Baroque tímto koncertem a následným natočením programu na CD uzavře cyklus nahrávek a světových premiér Richterových děl, kterým se systematicky věnoval od roku 2014. „Super flumina Babylonis je velkolepá kantáta pro sóla, sbor a orchestr. Richter v ní využívá rozmanitých kompozičních forem a prvků – sólové árie, duet, virtuózní pasáže houslí, rozměrné dvojité fugy a sbory, avšak kromě barokních elementů, také prvky mannheimského Sturm und Drang a citového slohu“, komentuje dirigent a zakladatel ansámblu Roman Válek.

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pavel Klvaňa

30.11.-1, 0:00 / Klub Leitnerova

Test Punk

30.11.-1, 0:00

Bolehlav | Kadimír 269 | Zmar

30.11.-1, 0:00 / Vegalité

Brněnsko tančí a zpívá

29.5.2019, 17:00 / Dominikánské náměstí

Agadir uvádí... Peter Mišák: Rút

29.5.2019, 19:00 / Sbor Páně

Richter Gala

29.5.2019, 19:30 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Black Uganda Choir

29.5.2019, 19:30 / Klub Leitnerova

Klavírní recitál - Drahoslav Bango

29.5.2019, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Marek Kotača Trio + vernisáž

29.5.2019, 20:00 / Music Lab

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější