Czech Ensemble Baroque: Poslední koncert cyklu Bacha na Mozarta! a F. X Richter

22. květen 2019, 6:00

Czech Ensemble Baroque: Poslední koncert cyklu Bacha na Mozarta! a F. X Richter

V rámci závěrečního koncertu cyklu Bacha na Mozarta! zazní barokní hudba F. X Richtera v kostele sv. Janů. Czech Ensemble Baroque zakončí 7. sezonu cyklu třemi znovuobjevenými a čtvrtstoletí nehranými skladbami tohoto významného barokního skladatele. Koncert vede zakladatel souboru Roman Válek.

Holešovský rodák Franz Xaver Richter, houslista, učitel hudby, zpěvák a barokní hudební skladatel ovlivnil takové velikány, jakými byli Mozart či Haydn. Letos by oslavil své 310. narozeniny. Na jeho počest Czech Ensemble Baroque poprvé v novodobé historii nastudoval moteto Miserere mei Deus, koncert pro cembalo a orchestr G dur a zejména oslavovanou kantátu Super flumina Babylonis, která byla za Richterova života jeho nejúspěšnějším dílem. Koncert se uskuteční ve středu 29. května v 19:30 v kostele sv. Janů (u Minoritů).

F. X. Richter se narodil 1. prosince roku 1709 pravděpodobně v Holešově. Jeho chrámové i světské skladby se těšily ve své době velké vážnosti a vycházely v tištěné podobě v mnoha evropských zemích. Vynikal i jako učitel kompozice a jeho žáky byli mnozí významní hudebníci. Patřil k čelním představitelům tzv. Mannheimské hudební školy a od roku 1769 působil jako kapelník katedrály ve Štrasburku, což byl jeden z nejprestižnějších hudebních postů tehdejší Evropy. Svými komorními a orchestrálními díly přispěl k vývoji klasického instrumentálního slohu. Zemřel 12. září 1789. Traduje se, že nad jeho rakví byla při zádušních obřadech provedeno jeho Requiem, kterou ke svému pohřbu složil, a jejíž partituru ještě v den svojí smrti pečlivě překontroloval.

Czech Ensemble Baroque se tomuto skladateli soustředěně věnuje již několik let a svou snahu nyní korunuje třemi novodobými světovými premiérami na jediném koncertě. Nově objevená kantáta Super flumina Babylonis byla za Richterova života jeho nejúspěšnějším dílem. Získala dokonce prestižní ocenění Mercure de France. Na koncertě zazní také Miserere f moll a částečně zrekonstruovaný koncert pro cembalo G dur, jehož sólistkou bude Barbara Maria Willi. Czech Ensemble Baroque tímto koncertem a následným natočením programu na CD uzavře cyklus nahrávek a světových premiér Richterových děl, kterým se systematicky věnoval od roku 2014. „Super flumina Babylonis je velkolepá kantáta pro sóla, sbor a orchestr. Richter v ní využívá rozmanitých kompozičních forem a prvků – sólové árie, duet, virtuózní pasáže houslí, rozměrné dvojité fugy a sbory, avšak kromě barokních elementů, také prvky mannheimského Sturm und Drang a citového slohu“, komentuje dirigent a zakladatel ansámblu Roman Válek.

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pavel Klvaňa

30.11.-1, 0:00 / Klub Leitnerova

Test Punk

30.11.-1, 0:00

Bolehlav | Kadimír 269 | Zmar

30.11.-1, 0:00 / Vegalité

Brněnsko tančí a zpívá

29.5.2019, 17:00 / Dominikánské náměstí

Agadir uvádí... Peter Mišák: Rút

29.5.2019, 19:00 / Sbor Páně

Richter Gala

29.5.2019, 19:30 / kostel sv. Janů (u minoritů)

Black Uganda Choir

29.5.2019, 19:30 / Klub Leitnerova

Klavírní recitál - Drahoslav Bango

29.5.2019, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Marek Kotača Trio + vernisáž

29.5.2019, 20:00 / Music Lab

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější