Czech Ensemble Baroque: Requiem básníka a skladatele Adama Michny z Otradovic

Czech Ensemble Baroque: Requiem básníka a skladatele Adama Michny z Otradovic

Vánoční píseň Chtíc, aby spal nebo skladba Nebeští kavalérové, jež se stala součástí kostelního repertoáru. Skladby Adama Michny z Otradovic, které jsou již téměř zlidovělé a vytrácí se z nich jméno autora. Vedle písňových sbírek na české texty stojí poněkud v pozadí i Michnova duchovní tvorba. Soubor Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem chce právě tuto oblast Michnovy tvorby přiblížit posluchačům v Brně.

V září vstoupil hudební cyklus BACHA NA MOZARTA! do své jedenácté sezony koncertem na Petrově. Také třetí koncert sezony proběhne v katedrále sv. Petra a Pavla. „Říká se, že Michna je pro českou hudbu stejně důležitý, jako byl Schütz pro Němce nebo Monteverdi pro Italy. Já bych dodal, že inspirace právě italskou kompoziční technikou je velmi zřetelná. pro Michnu jsou důležitým jednocím prvkem instrumentální sonáty, které uvádějí jednotlivé čás mše nebo jsou mezi ně vloženy: nabývají tak účinku jakýchsi ritornelů, jaké užíval ve svých duchovních skladbách právě Claudio Monteverdi. Oba autoři hojně využívají rytmiky a deklamace a propůjčují tak některým pasážím vyloženě taneční charakter. Zkrátka zvu posluchače na koncert, který jim představí Michnu trochu neznámého, ale přesto velmi typického” vykresluje nejnovější program dirigent Roman Válek.

Na koncertě zazní Missa pro defuncs, neboli Requiem a Missa I., která je interpretována opravdu velmi zřídka, ale pro vysoké kompoziční kvality si ji zvolil Český rozhlas, aby ji zaznamenal v první tuzemské nahrávce. Natáčení bude o den později navazovat na koncert. 

PROGRAM:

A. V. Michna z Otradovic: Sacra et litaniae – Missa pro defuncs, Missa I.

SOLI: R. Kružíková, T. Válková, L. Karafiátová, J. Kubín, J. M. Procházka

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější