Czech Ensemble Baroque vystoupí naživo po téměř čtyřměsíční pauze. Zazní Bachovy kantáty

10. červen 2020, 1:00

Czech Ensemble Baroque vystoupí naživo po téměř čtyřměsíční pauze. Zazní Bachovy kantáty

Czech Ensemble Baroque připravuje po téměř čtyřměsíční pauze živý koncert, v rámci kterého zazní dvě kantáty od Johanna Sebastiana Bacha. Koncert s názvem BACH: KANTÁTY 140 & 214 proběhne v katedrále sv. Petra a Pavla.

V brněnské katedrále sv. Petra a Pavla zazní tradiční duchovní kantáta BWV 140 spolu s kantátou světskou BWV 214. Bachovy kantáty tvoří samostatný žánr ve vokálně-instrumentální hudbě vrcholného baroka. Hudebně navazují na duchovní díla italského a zejména německého raného baroka (Schütz). Texty kantát provázejí posluchače celým liturgickým rokem protestantské církve a všímají si také zvláštních příležitostí mimo liturgický rok (například volba městské rady 1723, 1728 atd.). Hudební jazyk kantát obsahuje téměř všechny oblasti vokálně-instrumentální hudby. Od doprovázeného chorálu po složitou vokálně-instrumentální polyfonii. Velmi cenná je textová stránka kantát. Vedle tradičních textů protestantského chorálu a textů anonymních autorů se zde začíná objevovat velmi hodnotná duchovní poesie Bachových současníků zejména Marianne von Ziegler a Christiana Friedricha Henriciho – Picandera. Texty některých kantát upravoval Bach sám. Stejně jako v jiných svých velkých dílech zde mistrně využívá afektové teorie a charakterizuje jednotlivé duchovní aspekty děl pomocí nástrojového obsazení, rétorických figur a složitých kompozičních postupů, včetně formy. Koncert pro sóla, sbor a orchestr je ohlášený na 16. června 2020 od 19:30 v katedrále sv. Petra a Pavla.

PROGRAM: J. S. Bach: Kantáta BWV 140 a BWV 214

ÚČINKUJÍ: orchestr a sbor Czech Ensemble Baroque, dirigent Roman Válek, sbormistryně Tereza Válková

SÓLISTÉ: P. Radostová,  R. Kružíková, L. Netušilová Karafiátová, J. Kubín, J. M. Procházka a další

Roman Válek/ Foto Jana Suplerová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější