Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu abonentního cyklu Bacha na Mozarta!

Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu abonentního cyklu Bacha na Mozarta!

Soubor Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu svého abonentního cyklu v Brně „Bacha na Mozarta!“. Dramaturgickým vrcholem sezony bude uvedení jediného dochovaného oratoria Antonia Vivaldiho Juditha Triumphans s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou a švédskou pěveckou hvězdou Malenou Ernman v hlavních rolích. Následovat bude dalších osm abonentních koncertů.

Soubor Czech Ensemble Baroque kráčí vstříc 13. sezóně cyklu staré hudby v Brně. Dramaturgie v sobě opět spojuje díla autorů takřka zapomenutých a znovuobjevených s nejznámějšími mistry doby barokní a klasicistní. Oblíbené koncerty staré hudby posluchači navštíví v Besedním domě, duchovní díla v akusticky nejlepším kostele v Brně, kostele sv. Janů. Zahajovací koncert je ohlášený na 14. září v Besedním domě.

Zahájení nové sezony cyklu Bacha na Mozarta! s dirigentem Romanem Válkem slibuje koncert, který bude dramaturgickým vrcholem letošního programu – velmi oblíbené, v Česku však dosud opomíjené, dramatické oratorium Juditha Triumphans od Antonia Vivaldiho. Oratorium na text Giacoma Cassettiho z roku 1716 je napsáno pro pět sólistek, orchestr a sbor. Unikátní bude ženské obsazení titulních rolí. V hlavní roli Judithy se představí současná česká mezzosopránová hvězda barokní hudby Dagmar Šašková, která jako sólistka spolupracuje se soubory Centra barokní hudby ve Versailles či Le Poème Harmonique. V roli asyrského generála Holoferna vystoupí švédská operní hvězda, mezzosopranistka Malena Ernman, která se pohybuje nejen v oblasti klasické hudby, ale má blízko i k šansonu, popu a rocku. Vystupovala na mnoha významných pódiích – jako Opera Paris, Staatsoper Berlin, Theater an der Wien.

Následovat bude osm krásných koncertů duchovní i světské hudby: „Druhým zářijovým koncertem bude koncert madrigalů Alessandra Scarlattiho a Antonia Lottiho. Oba mistři jsou známí ve zcela jiných oblastech své tvorby, ale náš program je představí jako následovníky největších mistrů v dějinách madrigalu – Monteverdiho a Gesualda.“ Představuje program vokálního kvintetu CEB jeho umělecká vedoucí Tereza Válková. 

Následovat bude program Klingende und Singende geographie vytvořený převážně z tanečních svit G. P. Telemanna, listopad přinese naopak koncert ryze vokální, Jauchzet dem Herrn, který představí stý žalm „Jásej Hospodinu celá země”, jak jej zhudebnili skladatelé různých národností i epoch. Vánoce pak bude cyklus oslavovat tradičně, Česky, tedy hudbou Jakuba Jana Ryby.

Rok 2025 přivítá cyklus Wassermusik G. P. Telemanna. „Žlam Dixit Dominus napsal mladičký, teprve dvaadvacetiletý Händel pro provedení při velkých Římských nešporech, při svém pobytu v Itálii. Jeho hudba je mladistvá, jiskrná a přesto již hluboce vyzrálá.“ popisuje Roman Válek březnový koncert. Postní doba bude ve znamení hudby oslavence roku 2025, Johanna Sebastiana Bacha. Cyklus 15. května zakončí koncert sborový. Posluchači vyslechnou výběr z 34 motet pro sbor a continuo Georga Phlilippa Telemanna. 

BACHA NA MOZARTA!

Czech Ensemble Baroque & Roman Válek

13. sezóna Brno

2024/2025

SCARLATTI & LOTTI: MADRIGALI

so 21. 9. 2024| 19:00 | Besední dům

PROGRAM A. Scarlatti: Madrigali a 5 voci (výběr), A. Lotti: Duetti, Terzetti a Madrigali a piú voci (výběr)

ÚČINKUJE Ensemble Baroque Quintet

Dva následovníci největších mistrů v dějinách madrigalu - Monteverdiho a Gesualda - se svými jedinečnými, ale takřka neznámými madrigaly.  

KLINGENDE UND SINGENDE GEOGRAPHIE

po 28. 10. 2024| 19:00 | Besední dům

PROGRAM G. P.  Telemann: Výběr z tanečních suit, Arcadelt, Schütz, Monteverdi, Lasso aj.: Madrigali

SOLI Michaela Koudelková, Andrea Stračinová aj.

Program, který vás provede mnoha zeměmi Evropy až do Ameriky. Každé dílo vtipně vystihuje typické hudební rysy daného národa.

JAUCHZET DEM HERRN

čt 28.11. 2024 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM G. Gabrielli, H. Schütz, J. S. Bach, B. Britten, F. Mendelssohn: Jauchzet dem Herrn/Jubilate Deo

SBORMISTR Tereza Válková

Stý žalm „Jásej Hospodinu celá země”, jak jej zhudebnili skladatelé různých národností i epoch v podání vokálního souboru CEB.

RYBA: CANTATE DOMINO

st 18. 12. 2024 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM J. J. Ryba: Cantate Domino, Šestero písní Vánočních, Česká mše Vánoční „Hej, mistře!”

Nejznámější Česká Vánoční mše doplněná méně známými díly Jakuba Jana Ryby pro ukončení Roku České hudby.

WASSERERMUSIK

čt 20. 2. 2025 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM  G. P.  Telemann: Die Wassermusik TWV 55:C3 "Hamburger Ebb’ und Fluth"

Slavná předehra C dur byla provedena v roce 1723 u příležitosti oslav stého výročí založení hamburské admirality.

HÄNDEL: DIXIT DOMINUS

st 12. 3. 2025 | 19:00 | Besední dům

PROGRAM H. Purcell: Anthem for the Coronation „I Was Glad“ A. Corelli: Concerto grosso in D major, Op. 6, No. 4, G. F. Händel: Dixit Dominus, HWV 232

Virtuózní žalm teprve 22ti letého Händela z jeho „italského” období doplněný o díla jeho hudebních vzorů - Purcella a Corelliho

J. S. BACH: MARKOVY PAŠIJE

po 14. 4. 2025 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM J. S. Bach: Markus-Passion, BWV 247

Originální verze pašijí, které zazněly roku 1731 se bohužel nedochovala. Významný muzikolog Dr. Simon Heighes je autorem patrně nejzdařilejší rekonstrukce díla.

TELEMANN: MOTETA

čt 15. 5. 2025 | 19:00 | kostel sv. Janů

PROGRAM G. P. Telemann: Der Herr ist König, Selig sind die Toten, Das ist meine Freude, Halt, was du hast aj.

Telemannova sborová tvorba není tak často prezentována, jako jeho hudba instrumentální, přesto je neméně kvalitní a krásná. Přinášíme výběr z 34 motet pro sbor a continuo.

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější