Czech Ensemble Baroque zve na nedělní stream

22. leden 2021, 2:00

Czech Ensemble Baroque zve na nedělní stream

Johann Josef Fux nebo-li „Vídeňský Bach“ patří mezi elitu světových barokních skladatelů. Czech Ensemble Baroque v neděli uvede jeho mši za zemřelé - Missa pro defunctis (Kaiserrequiem K 51-53). Koncert z Konventu Milosrdných bratří bude přenášen online.

Fuxův skladatelský odkaz je velmi obsáhlý. Zachovalo se kolem 400 kompozic, jejichž charakter vyplývá jednak z konvencí vídeňského dvora počátku 18. století, jednak z Fuxovy významné pozice. Johann Joseph Fux byl v roce 1698 jmenován dvorním skladatelem habsburského císaře Josefa I. ve Vídni. Tato skutečnost je o to pozoruhodnější, že od počátku 17. století ve dvorském hudebním životě dominovali spíše hudebníci z Itálie. Kaiserrequiem bylo původně zkomponováno pro pohřeb císařovny Leonory v roce 1720 a zaznělo pak ještě několikrát – při dalších pohřbech v císařské rodině, například v roce 1736 na pohřbu prince Evžena Savojského a o 4 roky později na zádušní mši za císaře Karla VI. „Několikrát bylo také provedeno pro obřady v den Všech svatých, z čehož vycházela i naše dramaturgie, neboť koncert měl původně zaznít právě v dušičkovém období, tedy v listopadu v kostele sv. Janů. Nyní jej provedeme v neděli v Konventu Milosrdných bratří a těšíme se s ním do obýváků našich věrných posluchačů“ zve Roman Válek. Koncert, který je možné sledovat online proběhne v neděli 24. ledna 2021 od 19:30. 

Program:

Johann Joseph Fux: Requiem – Missa pro defunctis (Kaiserrequiem K 51-53)

Soli: R. Kružíková, P. Radostová, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M Procházka aj. - zpěv

Koncertní mistr: E. Machová

Dirigent: Roman Válek

Live stream z Konventu Milosrdných bratří na YouTube kanálu Czech Ensemble Baroque.

Foto archiv CEB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější