Czech Ensemble Baroque zve na nedělní stream

22. leden 2021, 2:00

Czech Ensemble Baroque zve na nedělní stream

Johann Josef Fux nebo-li „Vídeňský Bach“ patří mezi elitu světových barokních skladatelů. Czech Ensemble Baroque v neděli uvede jeho mši za zemřelé - Missa pro defunctis (Kaiserrequiem K 51-53). Koncert z Konventu Milosrdných bratří bude přenášen online.

Fuxův skladatelský odkaz je velmi obsáhlý. Zachovalo se kolem 400 kompozic, jejichž charakter vyplývá jednak z konvencí vídeňského dvora počátku 18. století, jednak z Fuxovy významné pozice. Johann Joseph Fux byl v roce 1698 jmenován dvorním skladatelem habsburského císaře Josefa I. ve Vídni. Tato skutečnost je o to pozoruhodnější, že od počátku 17. století ve dvorském hudebním životě dominovali spíše hudebníci z Itálie. Kaiserrequiem bylo původně zkomponováno pro pohřeb císařovny Leonory v roce 1720 a zaznělo pak ještě několikrát – při dalších pohřbech v císařské rodině, například v roce 1736 na pohřbu prince Evžena Savojského a o 4 roky později na zádušní mši za císaře Karla VI. „Několikrát bylo také provedeno pro obřady v den Všech svatých, z čehož vycházela i naše dramaturgie, neboť koncert měl původně zaznít právě v dušičkovém období, tedy v listopadu v kostele sv. Janů. Nyní jej provedeme v neděli v Konventu Milosrdných bratří a těšíme se s ním do obýváků našich věrných posluchačů“ zve Roman Válek. Koncert, který je možné sledovat online proběhne v neděli 24. ledna 2021 od 19:30. 

Program:

Johann Joseph Fux: Requiem – Missa pro defunctis (Kaiserrequiem K 51-53)

Soli: R. Kružíková, P. Radostová, M. Böhmová, L. Netušilová, M. Jägerová, J. Kubín, J. M Procházka aj. - zpěv

Koncertní mistr: E. Machová

Dirigent: Roman Válek

Live stream z Konventu Milosrdných bratří na YouTube kanálu Czech Ensemble Baroque.

Foto archiv CEB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější