Czech Ensemble Baroque zve na stream koncertu z Besedního domu. Zazní Händelovo oratorium

Czech Ensemble Baroque zve na stream koncertu z Besedního domu. Zazní Händelovo oratorium

Czech Ensemble Baroque připravuje další přímý přenos koncertu. Tentokrát bude možné z pohodlí domova sledovat Händelovo oratorium The Power of Music v angličtině s českými titulky, do kterého autor přidal veškerou svou zkušenost z divadla. Sólisté večera jsou Markéta Böhmová, Jaroslav Březina a Jiří Miloslav Procházka.

Když George Fridrich Händel přijel v roce 1710 do Londýna, jeho hlavním zájmem byla italská opera. Mnoho let byly jeho inscenace hojně navštěvované, ale postupně se vkus doby začal měnit, což se projevilo i na menší přízni publika. Händel se proto rozhodl získat zpět přízeň konzervativního anglického publika tím nejpřímočařejším způsobem. V roce 1736 ho dramatik a básník Newburgh Hamilton povzbudil k tomu, aby zhudebnil slavnou báseň Johna Drydena Alexandrova slavnost. Händel ji zhudebnil a text ponechal v angličtině. „Händel k původnímu purcellovskému pojetí cecilské ódy přidal veškerou svou zkušenost z divadla a využil v maximální šíři barvy orchestru. Vyhnul se taky nebezpečí statického popisu díky překvapivým recitativům a orchestrální barevnosti, které tak odpovídají podtitulu básně Síla hudby.“ popisuje přístup autora dirigent Roman VálekStream koncertu z Besedního domu je ohlášen na 17. února 2021 od 19:30. Sledovat ho můžete na YT souboru.

Alexandrova slavnost opěvuje oslavu dobytí Persie Alexandrem Velikým. Ačkoli dílo vyzdvihuje sílu Alexandra, rovnocenná je zde postava hudebníka Timotea, který svým uměním ovládne emoce mocného bojovníka a postupně jej silou hudby přetváří. Podněcuje Alexandra, aby vypálil město Persepolis a pomstil vyvraždění Řeků. Příběh však nekončí ironickým srovnáním síly hudebníka s velkou silou dobyvatele. V závěru oratoria Händel a Hamilton povolávají na pomoc samotnou sv. Cecílii. Zatímco pokorný služebník sice může být silný, nejlepší hudba má vždy větší moc povzbudit a posilnit své posluchače.

Georg Friedrich Händel: Alexander’s Feast, HWV75 (5. koncert cyklu Bacha na Mozarta!)

Soli: Jaroslav Březina – tenor, Markéta Böhmová – soprán, Jiří Miloslav Procházka – bas

Koncertní mistr: Elen Machová

Sbormistr: Tereza Válková

Dirigent: Roman Válek

Záznam koncertu: Operachot

Režie záznamu: Jakub Kořínek

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější