DakhaBrakha míří z Ukrajiny do Brna

DakhaBrakha míří z Ukrajiny do Brna

Etnický chaos – tak označuje svou tvorbu čtveřice DakhaBrakha. Uskupení z Ukrajiny, které balancuje mezi divadlem a hudbou, folklorem a world-music vystoupí tento týden v klubu Fléda.

Trojice zpěvaček a multiinstrumentalistek Iryna Kovalenko, Olena Tsybulská a Nina Garenetská se s hudebníkem Markem Halanevychem potkala v avantgardním divadle Dakh. Za jejich propojením stojí režisér Vladyslav Troitskyi, který se skupinou spolupracuje od vzniku v roce 2004 až doposud. Jeho angažmá ovlivnilo i název projektu. Divadelní Dakh (ukrajinsky střecha) se změnilo na Dakha (tedy dávat) a bylo doplněné o Brakha (v překladu brát). „Jméno Dávat a brát odkazuje k energii mezi námi a publikem. Také to ale lze chápat jako odkaz k energii, která existuje mezi starým a novým,“ vysvětluje Kovalenko v rozhovoru pro server The Quietus. Brněnský koncert proběhne 17. února 2022 od 20:00 v klubu Fléda.

Mnozí publicisté dokonce označují hudbu DakhaBrakha za folk-punk. Během osmnácti let společně vydali šest řadových alb, poslední Alambari v roce 2020. Projeli kus světa a zahráli si jak v prestižních sessions NPR Tiny Desk nebo KEXP, tak na věhlasných festivalech jako britský WOMAD nebo Pickathon v americkém Portlandu. Kyjevské kvarteto ze svobodné Ukrajiny, jak členové rádi dodávají, do ČR zavítá po třech letech.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

DhakhaBrakha (UA)

17.2.2022, 20:00 / Club Fléda

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější