Dalibor v Janáčkově opeře slavnostně zahájí Rok české hudby na Moravě

Dalibor v Janáčkově opeře slavnostně zahájí Rok české hudby na Moravě

V Janáčkově opeře NdB zazní Dalibor po téměř třiceti letech, tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční v Janáčkově divadle.

Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův Dalibor. Romantická tragédie, která poprvé zazněla u příležitosti položení základního kamene Národního divadla, přináší stále aktuální témata. Otevírá současné otázky, na které nelze snadno odpovědět. Byl Dalibor padouch nebo hrdina? Vždy záleží na úhlu pohledu. Jde o mnohem více než jen o převyprávění středověké pověsti o rytíři Daliborovi z Kozojed, který se naučil ve vězení hrát na housle.

„Po úspěšném provedení Smetanovy Libuše na BVV chceme pokračovat v novém pohledu na Smetanovo dílo, tentokrát z pohledu zahraničních inscenátorů nezatížených českou interpretační tradicí. Návrat dirigenta Tomáše Hanuse a Davida Pountneyho do Janáčkovy opery slibuje silný umělecký vklad ke smetanovskému výročí. Velice si vážím podpory Ministerstva kultury v rámci projektu Roku české hudby 2024, která je pro tuto koprodukční inscenaci zcela klíčová,“ doplňuje Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Premiéra slibuje dramatické napětí, vášeň a politické intriky. David Pountney, vášnivý propagátor české opery, představí divákům současný pohled na Daliborův příběh. „Dalibora už režíruji podruhé, poprvé to bylo pro edinburský festival. Je to výzva, protože Smetana kombinuje některé hudebně velmi jednoduché nápady s velmi sofistikovanými a zajímavými momenty. V Daliborovi používám určitou ironii díky konceptu, že Milada na začátku vlastně neříká pravdu a přehání svou prezentaci u soudu. To tomu dává trochu ironického odstupu, což si myslím pomáhá dostat se k zajímavějším polohám postav. Sám Dalibor je plný zajímavě nejednoznačných prvků. Jeho postava je trochu agresivní hrdina a zároveň melancholický básník. Nesnažíme se být příliš realističtí, ale vykročit do teritoria symboliky skrze zobrazení hudebních nástrojů, harfy, houslí a violoncella na jevišti,“ říká režisér David Pountney.

Při příležitosti výjimečné spolupráce s Welsh National Opera se do Brna vrací i světoznámý dirigent Tomáš Hanus. „Podle úspěchu u publika považujeme některé opery za velmi žádané a naopak některé za málo hrané či skoro zapomenuté - ať už právem nebo neprávem. Na Dalibora nic z toho neplatí. Nehraje se sice tak často, ale kdo ho jednou ochutná, rád se k němu vrátí. Nádherná, vášnivá hudba! Příběh, který může rezonovat i dnes. Věřím, že si tuto operu obecenstvo zamiluje,“ doplňuje Tomáš Hanus.

Inscenace má mezinárodní hvězdné obsazení. V roli krále Vladislava se představí Tomasz Konieczny. „V našich dějinách je král Vladislav Jagellonský považovaný za poměrně slabého, flegmatického panovníka… A také v opeře hodně váhá, přemýšlí, rozjímá. Vystupuje tu jako politik se všemi svými slabostmi i velikostmi. Hudba, kterou složil Bedřich Smetana pro tuto roli, je nádherná a opulentní. Také čeština, která pro nás, Poláky, zní velmi půvabně, trochu roztomile, je krásná a neuvěřitelně sympatická,“ říká Tomasz Konieczny.

V roli Dalibora z Kozojed se mohou diváci těšit na Petera Bergera a jako Milada se představí maďarská sopranistka Csilla Boross. Inscenace se představí i v rámci festivalu Smetanova Litomyšl v červnu 2024. Premiéra je ohlášena na 2. února 2024 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Bedřich Smetana

Dalibor

Libreto Josef Wenzig

Hudební nastudování Tomáš Hanus

Režie David Pountney

Scéna Robert Innes Hopkins

Kostýmy Marie-Jeanne Lecca

Světelný design Fabrice Kebour

Sbormistr Martin Buchta

Osoby a obsazení

Vladislav, král český Tomasz Konieczny J. H./ Svatopluk Sem J. H.

Dalibor z Kozojed Peter Berger J. H.

Budivoj, velitel hradní stráže Daniel Kfelíř J. H.

Beneš, žalářník David Szendiuch

Milada Csilla Boross J. H./ Eliška Gattringerová J. H.

Vítek Ondřej Koplík

Jitka Jana Šrejma Kačírková

Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Bedřich Smetana I Dalibor

2.2.2024, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější