Dáma s kaméliemi. Premiéra původního baletu v NdB

Dáma s kaméliemi. Premiéra původního baletu v NdB

Balet Národního divadla Brno uvede původní balet na motivy románu Alexandra Dumase ml. a hudbu Franze Schuberta v aranžmá Andreie Pushkareva. Inscenace vznikala pod vedením choreografky Valentiny Turcu. Hudebního nastudování s orchestrem Janáčkovy opery se ujal dirigent Robert Kružík.

Inscenaci pro brněnský balet vytvořil slovinský tým v čele s choreografkou Valentinou Turcu. Turcu má za sebou nominaci na cenu Kyoto v roce 2015, je uznávanou tanečnicí a choreografkou. A na svém tvůrčím kontě má přes 130 baletních, operních a divadelních produkcí. Její balety jsou pohostinsky uváděny po celém světě. Mezi členy jejího týmu je také autor scénografie, významný slovinský výtvarník Marko Japelj, který spolupracuje např. s Velkým divadlem v Moskvě (Bolshoi Theatre), kostýmní výprava je dílem výtvarníka Alana Hranitelje, který se podílí na inscenacích souboru Cirque de Soleil. V hlavních rolích brněnské inscenace se představí Andrea Popov Smejkalová nebo Klaudia Radačovská coby Marguerita. Arthur Abram, Uladzimir Ivanou nebo Robert Hyland jako Armand a mnozí další. Premiéra baletu proběhne 6. března 2020 v 19:00 v Janáčkově divadle.

Dáma s kaméliemi je příběhem Marguerity a Armanda, krásné kurtizány a mladíka z lepší rodiny. Děj se zprvu odehrává v Paříži, v salonech vyšší společnosti, posléze se přesouvá na venkov, kam oba hlavní hrdinové odjíždí za lepším a novým životem. Jejich hluboký a vášnivý vztah ale netrvá dlouho. Na nátlak Armandova otce Marguerite milého opouští a předstírá, že její city ochladly. Vrací se k dřívějšímu způsobu života a osamocena umírá. Armand se domnívá, že jej zradila a teprve po její smrti se dozvídá pravdu.

Foto Ctibor Bachratý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější