Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Letošní ročník festivalu Dance Brno, který je od roku 2019 pořádán jako bienále, se od těch předchozích programově zásadně liší. Vzhledem k aktuální nestabilní situaci se organizátoři rozhodli pozvat pouze české taneční hosty.

Během jednoho týdne se téměř celá česká profesionální baletní scéna potká na jednom místě. Pořádající Národní divadlo Brno dává divákům jedinečnou příležitost porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic i Brna. Program festivalu je složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Hosté bienále se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů. Festival se uskuteční v termínu od 18. do 23. října 2021 v Mahenově a Janáčkově divadle Brno.

PROGRAM DANCE BRNO 2021

Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni

Dustin Klein / Vyhoďme ho z kola ven: 18. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Festival otevře Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni s premiérovou inscenací baletu Vyhoďme ho z kola ven na motivy stejnojmenného slavného amerického románu Kena Keseyho v choreografii mladého německého tvůrce Dustina Kleina. Podle slavné knižní předlohy, zdramatizované Dalem Wassermanem a zfilmované Milošem Formanem pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem, vytvořil komorní, ovšem energií a rytmem tepající dílo, vykreslující psychologický obraz jednotlivých postav a dotýkající se mravní podstaty románu.

Balet Národního divadla v Praze

Forsythe / Clug / McGregor: 19. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Komponované představení z děl tří významných současných choreografů, uznávaných a talentovaných umělců, inovátorů světového tance, kteří obohatili svět baletu o originální jazyk a nový pohybový slovník.

The Second Detail Williama Forsytha je hravé, ale i silné dílo na rytmickou hudbu nizozemského skladatele Thoma Willemse, častého Forsythova spolupracovníka. Choreografie je specifická díky neoklasické symetrii s plynule stupňovanou technickou náročností. Za choreografii Handman, která je druhou částí večera, byl brněnskému divákovi dobře známý Edward Clug nominován na prestižní cenu Benois de la danse. Jedním z nejvýznačnějších současných britských choreografů s jedinečným pohybovým slovníkem, který integruje tanec, film, výtvarné umění, digitální technologie i přírodní vědy je Wayne McGregor. Ve svém díle EDEN EDEN se zabývá vlivem technologií na estetiku okolí – ale i lidského těla.

Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích

Petr Zuska / Rádio svobodná Bystrouška: 20. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Inscenace vás zavedeme do světa fantazie, kde tanečníci promění slovo v pohyb a kde zapomenete na každodenní realitu. V novém tanečním divadle Petra Zusky a Štěpána Benyovszkého hledá liška Bystrouška opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou „zhlópne láskou“. Příběh o nezkrotné lišce Rudolfa Těsnohlídka přenese na jeviště Mahenova divadla Balet Jihočeského divadla a nezaměnitelný hlas Karla Högera.

Balet Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě

Mauro Bigonzetti, Juanjo Arques / Rossiniho karty: 21. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

V první části komponovaného večera představí Balet NDM dílo španělského choreografa Juanja Arquése, jehož choreografie Consequence / Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Lidská síla je zde vyjádřena jediným duetem muže a ženy za živého doprovodu houslí a violoncella na hudbu oscarového skladatele Johana Johannsona Druhá choreografie večera Rossiniho karty je podřízena především hudbě slavného italského skladatele, který si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Mauro Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop scén a obrazů života jako velkolepou taneční hostinu s nádhernou hudbou.

Balet Moravského divadla Olomouc

Michal Štípa / Giselle: 22. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet Giselle je vrcholným dílem romantického baletu na hudbu Adolpha Charlese Adama. Impulsem vzniku baletu byl příběh o vílách uveřejněný ve sbírce Heinricha Heineho, kde vypráví legendu o nevěstách, které zemřely vpředvečer svatby, proměnily se ve víly a důvěřivého člověka utrápily k smrti. Choreografem a režisérem hostující inscenace je umělecký šéf souboru Michal Štípa, který vytvořil originální choreografii k prvnímu jednání a jeho děj zasadil netradičně do prostředí Olomouce. Druhé jednání je z části nastudováno v klasické verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, z části pak opět ve vlastní choreografii Michala Štípy. 

Balet Národního divadla Brno

Valentina Turcu / Dáma s kaméliemi: 23. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Domácí hostitelský soubor uvede na závěr festivalu původní choreografické dílo chorvatské tvůrkyně Valentiny Turcu Dáma s kaméliemi, které je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Děj slavného románu Alexandra Dumase mladšího je částečně autobiografickým příběhem nešťastné lásky, ve kterém se autor vyzpovídal ze svého vášnivého a bolestného vztahu ke slavné pařížské hetéře Marii Duplessisové. Valentina Turcu přenesla slavný příběh do současných kulis a vytvořila divadelní tvar akcentující kromě baletní techniky také detailní hereckou práci.

NdP: foto archiv bienále

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější