Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Dance Brno 2021: Festival současného profesionálního baletu v České republice

Letošní ročník festivalu Dance Brno, který je od roku 2019 pořádán jako bienále, se od těch předchozích programově zásadně liší. Vzhledem k aktuální nestabilní situaci se organizátoři rozhodli pozvat pouze české taneční hosty.

Během jednoho týdne se téměř celá česká profesionální baletní scéna potká na jednom místě. Pořádající Národní divadlo Brno dává divákům jedinečnou příležitost porovnávat uměleckou a interpretační úroveň baletních souborů z Prahy, Plzně, Ostravy, Olomouce, Českých Budějovic i Brna. Program festivalu je složený převážně z neoklasických a současných choreografií, nebude však chybět ani klasický baletní titul. Hosté bienále se budou prezentovat původní tvorbou i choreografiemi významných evropských choreografů. Festival se uskuteční v termínu od 18. do 23. října 2021 v Mahenově a Janáčkově divadle Brno.

PROGRAM DANCE BRNO 2021

Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni

Dustin Klein / Vyhoďme ho z kola ven: 18. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Festival otevře Balet Divadla J. K. Tyla v Plzni s premiérovou inscenací baletu Vyhoďme ho z kola ven na motivy stejnojmenného slavného amerického románu Kena Keseyho v choreografii mladého německého tvůrce Dustina Kleina. Podle slavné knižní předlohy, zdramatizované Dalem Wassermanem a zfilmované Milošem Formanem pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem, vytvořil komorní, ovšem energií a rytmem tepající dílo, vykreslující psychologický obraz jednotlivých postav a dotýkající se mravní podstaty románu.

Balet Národního divadla v Praze

Forsythe / Clug / McGregor: 19. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Komponované představení z děl tří významných současných choreografů, uznávaných a talentovaných umělců, inovátorů světového tance, kteří obohatili svět baletu o originální jazyk a nový pohybový slovník.

The Second Detail Williama Forsytha je hravé, ale i silné dílo na rytmickou hudbu nizozemského skladatele Thoma Willemse, častého Forsythova spolupracovníka. Choreografie je specifická díky neoklasické symetrii s plynule stupňovanou technickou náročností. Za choreografii Handman, která je druhou částí večera, byl brněnskému divákovi dobře známý Edward Clug nominován na prestižní cenu Benois de la danse. Jedním z nejvýznačnějších současných britských choreografů s jedinečným pohybovým slovníkem, který integruje tanec, film, výtvarné umění, digitální technologie i přírodní vědy je Wayne McGregor. Ve svém díle EDEN EDEN se zabývá vlivem technologií na estetiku okolí – ale i lidského těla.

Balet Jihočeského divadla v Českých Budějovicích

Petr Zuska / Rádio svobodná Bystrouška: 20. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Inscenace vás zavedeme do světa fantazie, kde tanečníci promění slovo v pohyb a kde zapomenete na každodenní realitu. V novém tanečním divadle Petra Zusky a Štěpána Benyovszkého hledá liška Bystrouška opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou „zhlópne láskou“. Příběh o nezkrotné lišce Rudolfa Těsnohlídka přenese na jeviště Mahenova divadla Balet Jihočeského divadla a nezaměnitelný hlas Karla Högera.

Balet Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě

Mauro Bigonzetti, Juanjo Arques / Rossiniho karty: 21. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

V první části komponovaného večera představí Balet NDM dílo španělského choreografa Juanja Arquése, jehož choreografie Consequence / Následky je inspirovaná nekonečným vývojem vztahu mezi přírodou a člověkem a vlivy moderních technologií. Lidská síla je zde vyjádřena jediným duetem muže a ženy za živého doprovodu houslí a violoncella na hudbu oscarového skladatele Johana Johannsona Druhá choreografie večera Rossiniho karty je podřízena především hudbě slavného italského skladatele, který si mimo jiné potrpěl na skvělé jídlo a byl výtečným kuchařem. Mauro Bigonzetti před divákem rozvíjí kaleidoskop scén a obrazů života jako velkolepou taneční hostinu s nádhernou hudbou.

Balet Moravského divadla Olomouc

Michal Štípa / Giselle: 22. 10. 2021 od 19.00 v Mahenově divadle

Balet Giselle je vrcholným dílem romantického baletu na hudbu Adolpha Charlese Adama. Impulsem vzniku baletu byl příběh o vílách uveřejněný ve sbírce Heinricha Heineho, kde vypráví legendu o nevěstách, které zemřely vpředvečer svatby, proměnily se ve víly a důvěřivého člověka utrápily k smrti. Choreografem a režisérem hostující inscenace je umělecký šéf souboru Michal Štípa, který vytvořil originální choreografii k prvnímu jednání a jeho děj zasadil netradičně do prostředí Olomouce. Druhé jednání je z části nastudováno v klasické verzi podle Jeana Coralliho, Julese Perrota a Maria Petipy, z části pak opět ve vlastní choreografii Michala Štípy. 

Balet Národního divadla Brno

Valentina Turcu / Dáma s kaméliemi: 23. 10. 2021 od 19.00 v Janáčkově divadle

Domácí hostitelský soubor uvede na závěr festivalu původní choreografické dílo chorvatské tvůrkyně Valentiny Turcu Dáma s kaméliemi, které je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Děj slavného románu Alexandra Dumase mladšího je částečně autobiografickým příběhem nešťastné lásky, ve kterém se autor vyzpovídal ze svého vášnivého a bolestného vztahu ke slavné pařížské hetéře Marii Duplessisové. Valentina Turcu přenesla slavný příběh do současných kulis a vytvořila divadelní tvar akcentující kromě baletní techniky také detailní hereckou práci.

NdP: foto archiv bienále

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější