Dětská opera Brundibár připomene existenci ghett

1. červen 2015, 7:00

Dětská opera Brundibár připomene existenci ghett

Projekt Brundibár z ghetta se uskuteční v rámci festivalu Ghettofest. Opera Hanse Krásy ožije spojením profesionálních hudebníků z Brno contemporary orchestra, režisérky Lindy Keprtové, operního zpěváka Josefa Škarky a dětí ze dvou brněnských základních škol.

Od osvobození Terezína uplynulo již 70 let, a přesto dodnes existují v mnohých městech podivné hraniční čáry, za kterými se skrývají ghetta. Právě na ty chce upozornit nové nastudování dětské opery. Pod taktovkou Pavla Šnajdra účinkují děti ze ZŠ Merhautova a ZŠ náměstí 28. října, jejichž školy jsou na pomyslném rozhraní. Premiéra se uskuteční 5. června v 19:00 v Divadle na Orlí, repríza 6. června od 16:00 tamtéž.

Děj vypráví o chudých dětech, Aničce a Pepíčkovi, které svým zpěvem na ulici chtějí vydělat peníze pro nemocnou maminku. V tom jim však brání zlý a hrubý flašinetář Brundibár, který děti považuje za konkurenci. Nešťastným sourozencům nakonec pomohou zvířátka i ostatní děti z místní čtvrti a společnými silami zlého Brundibára zaženou. Protifašistický podtext a pozitivní vyznění opery jsou hlavní příčinou, proč se Brundibár stal nejúspěšnějším a nejčastěji hraným představením v terezínském ghettu (až 50 repríz). V současné době je vyhledávaným repertoárem profesionálních i amatérských souborů nejen v Evropě.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brundibár z ghetta

5.6.2015, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější