Diego Amadora a Cristina Aguilera zahájí 21. ročník festivalu Ibérica

14. červen 2024, 1:00

Diego Amadora a Cristina Aguilera zahájí 21. ročník festivalu Ibérica

Tradičním galakoncertem na nádvoří hradu Špilberk započne festival Ibérica. Festival, který spojuje španělské, latinskoamerické, české a slovenské umělce i letos nabídne program plný koncertů, tvůrčích dílen, divadla a přednášek Tomáš Hanáka o Kubě. Během zahajovacího večera se představí španělský romský zpěvák a pianista Diego Amador a tanečnice Cristina Aguilera. Spolu s nimi vystoupí také zpěvák Miguel Lavi a kytarista David Caro.

Granadská tanečnice Cristina Aguilera reprezentuje nejmladší flamenkovou generaci, a o tom, že úspěšně, svědčí například první cena v soutěži mladých flamenkových umělců Desencaja v roce 2015, či její pozice flamenkové primabaleríny v prestižním ansámblu Ballet Flamenco de Granada. Mezi jejími učiteli se o objevuje plejáda slavných jmen: Farruquito, Antonio Canales, Marco Flores, Eva la Yerbabuena, Patricia Guerrero, Olga Pericet a mnoho dalších. Její první samostatný taneční projekt Encrucijada jí v roce 2015 zajistil přijetí do prestižního cyklu flamenkových pořadů Flamenco přichází z jihu, (Flamenco viene del Sur), kde vystupovala mimo jiné po boku legendární tanečnice Fuensanty La Monety.

Diego Amador se narodil v roce 1973 v Seville v muzikantské rodině a městské čtvrti, obývané romskými usedlíky. První průpravu kytaristy získal od tatínka, jenž mu zároveň otevřel i cestu ke klavíru. To když jednou přinesl domů staré elektrické varhany Hammond. Dále už ovšem Diego vyvíjel svoji hráčskou techniku jako mimořádně talentovaný samouk. Do školy moc nechodil, spíš se na ulicích a náměstích věnoval muzice. „Stačilo mi naučit se číst, psát a základní počty. Ale díky vášni pro umění jsem trávil dlouhé hodiny hraním a psaním prvních kompozic, zatímco mnoho mladých lidí z naší čtvrti se ztratilo ve světě drog,“ vzpomíná.

Jejich společné vystoupení zahájí festival Ibérica 20. června 2024 od 20:00 na nádvoří hradu Špilberk.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější