Dnes vychází album Tři hlasy: Jitka Šuranská, Irén Lovasz a Michal Elia Kamal

Dnes vychází album Tři hlasy: Jitka Šuranská, Irén Lovasz a Michal Elia Kamal

Tři nezaměnitelné zpěvačky spojil originální projekt festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, který představí na novém albu. Jde o záznam ze setkání a společného koncertního vystoupení tří hvězdných souborů z různých krajin.

Na CD Tři hlasy uslyšíte kosmopolitní skupinu Light In Babylon s izraelskou zpěvačkou íránského původu Michal Elia Kamal, maďarskou zpěvačkou Irén Lovasz, pražským mezinárodním ansámblem Shum Davar a mandolinistou Martinem Krajíčkem. Tato silná hudební sestava se ocitla na jednom pódiu díky iniciátorce celého projektu Jitce Šuranské. Dramaturg Folkových prázdnin Michal Schmidt spolu s houslistkou a zpěvačkou Jitkou Šuranskou využili inspirativního prostředí festivalu a zvěčnili legendární noční setkávání hudebníků při společném hraní u ohně prostřednictvím společného alba. CD Tři hlasy/ Three Voices vydalo dnes Indies Scope.

Zpěvačka Irén Lovász vychází v tomto novém projektu ze studia duchovní a léčivé funkce staré maďarské lidové hudby. Jako profesorka na budapešťské universitě patří mezi její významné znalce. V 80. letech se vedle Muzsikáse podílela na hnutí tánchaz, spontánnímu návratu k autentické, ideologickým folklorismem nezasažené maďarské lidové hudbě. V uplynulých letech vydala mnoho výrazných a oceněných alb zaměřených na lidovou, sakrální a gregoriánskou hudbu a spolupracovala s celou řadou tradičních, ale i jazzových muzikantů.

Izraelská zpěvačka íránského původu Michal Elia se narodila v Tel Avivu v rodině perských Židů, kteří v 70. letech po islámské revoluci upustili Írán a hledání identity pro ní představuje osobní problém: nad otázkou kým se víc cítí být, jestli Íránčankou nebo Izraelkou, dodnes váhá. Před lety, kdy ji začal být Tel Aviv těsný, se vydala na cesty po Indii a Evropě a nakonec se usadila v Istanbulu, kde se potkala se svými nynějšími spoluhráči.

Jitka Šuranská je houslistkou zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů a dlouholetou členkou Cimbálové muziky Stanislava Gabriela, od dětství se pohybuje napříč hudebními žánry. Vyrůstala v Kudlovicích u Uherského Hradiště obklopena slováckým folklorem, vystudovala konzervatoř a poté Institut pro umělecká studia v Ostravě. Krátce byla členkou valašské skupiny Docuku, spolupracuje s písničkářkami Lucií Redlovou a Beatou Bocek a je držitelkou žánrové ceny Anděl za album Písňobraní, které v roce 2005 natočila v duu s Jiřím Plockem. Tento úspěch zopakovala se svým, tentokrát sólovým, albem Nězachoď slunečko. Album vyšlo v roce 2013 a získalo cenu Anděl v oblasti world music.

Foto Jiří Polehla

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější