Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

28. ročník festivalu Concentus Moraviae připomene, jaký byl hudební život mezi Kroměříží a Vídní v 17. a 18. století. Koncerty tradičně proběhnou na nádvořích a v salónech zámků, v sále hradu, v lavicích bazilik, kostelů nebo synagog. Post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus Wien. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí právě tento soubor pod taktovkou českého dirigenta Tomáše Netopila.

Vídeň jakožto sídelní město habsburských císařů a Kroměříž, kterou jako své sídlo užívali olomoučtí arcibiskupové, vytyčují prostor, který festival inspiruje. Dramaturgie se ujala trojice respektovaných odborníků: děkanka hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec, dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde a nezpochybnitelná muzikologická kapacita. Letošní ročník festivalu s podtitulem Mezi Kroměříží a Vídní je ohlášený na 30. května až 27. června 2023.

Poctou pro festival je fakt, že post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus, který zahájí celý festival již dnes, v úterý 30. května 2023, na Arcibiskupském zámku v Kroměříži s dirigentem Tomášem Netopilem:Dramaturgická myšlenka 28. ročníku festivalu Concentus Moraviae, která hudebně propojí Kroměříž a Vídeň, mne absolutně nadchla,“ chválí Netopil, umělec, jemuž v posledních letech nadšeně tleská publikum v sálech a operních domech doslova celého světa a který pro zahajovací koncert vybral kultovní Beethovenovu Eroiku. Zazní v nově rekonstruovaném Sněmovním sále, o den později se rezidenční ansámbl se stejným programem představí v brněnském Besedním domě.

Díky letošní intenzivní spolupráci s hudebním archivem Arcidiecézního muzea Kroměříž bude bohaté archivní menu představeno festivalovému publiku v podání plejády špičkových interpretů. Na Moravu zavítají zahraniční hvězdy i mladé talenty, jako je např. Benjamin Alard, Protean Quartet, Mélanie Flores, Ensemble Castelkorn či Cohaere Ensemble. Novodobé či světové premiéry děl barokních mistrů připravily vynikající tuzemské soubory Musica Figuralis, Societas Incognitorum a Capella Ornamentata. Na bohatou dramaturgickou linii kroměřížských a vídeňských pokladů 17. století se zaměří i etablovaní umělci Barbara Maria Willi, Erich Höbarth, Petr Kolař, milovníci krásných hlasů se mohou těšit na  soprán Kateřiny Kněžíkové, mezzosoprán Dagmar Šaškové či baryton Tomáše Šelce.

Zvláštní místo ve festivalovém programu zaujímá třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Koncerty vokálních souborů Dionysos Now! a Cappella Mariana potvrdí oblibu renesanční italské a vlámské hudby na Moravě, němečtí Ensemble Leones nabídnou středověké putování regiony. Koncerty profesionálních umělců mladší generace, jako je B3 Ensemble, Vojtěch Jakl, Kateřina Maňáková, Michaela Ambrosi, Michaela Koudelková, Zuzana Badárová ad. festival podporuje další vývoj historické interpretační praxe.  

Festival připravil letos i několik doprovodných programů. Populární Hudba na kole proběhne v sobotu 10. 6. v Lednicko-valtickém areálu a na Pálavě. Tradiční snoubení hudby s výtvarným uměním představí volnou a reportážní tvorbu dvorního festivalového fotografa Jiřího Slámy. Festival vyjede 8. června i do Prahy: jeho patronka Magdalena Kožená oslaví své významné životní jubileum Benefičním koncertem pro svůj nadační fond ve Vladislavském sále Pražského hradu.

Festivalová města:

Boskovice, Brno, Bystřice nad Pernštejnem, Hustopeče, Ivančice, Kroměříž, Kurdějov, Kuřim, Kyjov, Lomnice, Lysice, Mikulov, Milotice, Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou, Státní hrad Pernštejn, Rájec-Jestřebí, Slavkov u Brna, Telč, Tišnov, Valtice, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou

Tomáš Netopil/ foto Marco Borggreve

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější