Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

Dnes začíná festival Concentus Moraviae. Bude cestovat mezi Kroměříží a Vídní

28. ročník festivalu Concentus Moraviae připomene, jaký byl hudební život mezi Kroměříží a Vídní v 17. a 18. století. Koncerty tradičně proběhnou na nádvořích a v salónech zámků, v sále hradu, v lavicích bazilik, kostelů nebo synagog. Post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus Wien. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí právě tento soubor pod taktovkou českého dirigenta Tomáše Netopila.

Vídeň jakožto sídelní město habsburských císařů a Kroměříž, kterou jako své sídlo užívali olomoučtí arcibiskupové, vytyčují prostor, který festival inspiruje. Dramaturgie se ujala trojice respektovaných odborníků: děkanka hudební fakulty JAMU, cembalistka, varhanice a muzikoložka Barbara Maria Willi, historik, muzikolog a sbormistr Vladimír Maňas a Otto Biba, rakouský hudební vědec, dlouholetý ředitel vídeňského archivu Gesellschaft der Musikfreunde a nezpochybnitelná muzikologická kapacita. Letošní ročník festivalu s podtitulem Mezi Kroměříží a Vídní je ohlášený na 30. května až 27. června 2023.

Poctou pro festival je fakt, že post rezidenčního ansámblu přijal legendární vídeňský ansámbl Concentus Musicus, který zahájí celý festival již dnes, v úterý 30. května 2023, na Arcibiskupském zámku v Kroměříži s dirigentem Tomášem Netopilem:Dramaturgická myšlenka 28. ročníku festivalu Concentus Moraviae, která hudebně propojí Kroměříž a Vídeň, mne absolutně nadchla,“ chválí Netopil, umělec, jemuž v posledních letech nadšeně tleská publikum v sálech a operních domech doslova celého světa a který pro zahajovací koncert vybral kultovní Beethovenovu Eroiku. Zazní v nově rekonstruovaném Sněmovním sále, o den později se rezidenční ansámbl se stejným programem představí v brněnském Besedním domě.

Díky letošní intenzivní spolupráci s hudebním archivem Arcidiecézního muzea Kroměříž bude bohaté archivní menu představeno festivalovému publiku v podání plejády špičkových interpretů. Na Moravu zavítají zahraniční hvězdy i mladé talenty, jako je např. Benjamin Alard, Protean Quartet, Mélanie Flores, Ensemble Castelkorn či Cohaere Ensemble. Novodobé či světové premiéry děl barokních mistrů připravily vynikající tuzemské soubory Musica Figuralis, Societas Incognitorum a Capella Ornamentata. Na bohatou dramaturgickou linii kroměřížských a vídeňských pokladů 17. století se zaměří i etablovaní umělci Barbara Maria Willi, Erich Höbarth, Petr Kolař, milovníci krásných hlasů se mohou těšit na  soprán Kateřiny Kněžíkové, mezzosoprán Dagmar Šaškové či baryton Tomáše Šelce.

Zvláštní místo ve festivalovém programu zaujímá třídenní projekt Ostrov louten virtuózního loutnisty a kytaristy Pierra Pitzla. Koncerty vokálních souborů Dionysos Now! a Cappella Mariana potvrdí oblibu renesanční italské a vlámské hudby na Moravě, němečtí Ensemble Leones nabídnou středověké putování regiony. Koncerty profesionálních umělců mladší generace, jako je B3 Ensemble, Vojtěch Jakl, Kateřina Maňáková, Michaela Ambrosi, Michaela Koudelková, Zuzana Badárová ad. festival podporuje další vývoj historické interpretační praxe.  

Festival připravil letos i několik doprovodných programů. Populární Hudba na kole proběhne v sobotu 10. 6. v Lednicko-valtickém areálu a na Pálavě. Tradiční snoubení hudby s výtvarným uměním představí volnou a reportážní tvorbu dvorního festivalového fotografa Jiřího Slámy. Festival vyjede 8. června i do Prahy: jeho patronka Magdalena Kožená oslaví své významné životní jubileum Benefičním koncertem pro svůj nadační fond ve Vladislavském sále Pražského hradu.

Festivalová města:

Boskovice, Brno, Bystřice nad Pernštejnem, Hustopeče, Ivančice, Kroměříž, Kurdějov, Kuřim, Kyjov, Lomnice, Lysice, Mikulov, Milotice, Moravský Krumlov, Náměšť nad Oslavou, Státní hrad Pernštejn, Rájec-Jestřebí, Slavkov u Brna, Telč, Tišnov, Valtice, Velké Meziříčí, Žďár nad Sázavou

Tomáš Netopil/ foto Marco Borggreve

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější