Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

12. říjen 2015, 4:00
Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

V prostorách Ústavu hudební vědy dnes začíná jubilejní padesáté Mezinárodní muzikologické kolokvium. V souvislosti s nedávným objevem dvou rukopisů renesanční polyfonie v kostele sv. Jakuba v Brně je letošní ročník věnován hudební kultuře 15. a 16. století. V rámci kolokvia proběhne také koncert ansámblu Societas Incognitorum.

Během následujících tří dnů bude v prostorách Ústavu hudební vědy přednášet více než dvacet badatelů ze sedmi evropských států na téma repertoáru a hudební praxe období renesance. Již zmíněný koncert Societas Incognitorum se uskuteční v úterý 13. října od 19:00 v kostele sv. Josefa. Zazní unikátní program: Luteránská mše v renesanční Praze z děl Hanse Leo Hasslera a Johanna Knefla. Jednacími jazyky kolokvia je angličtina a němčina, na kolokvium i koncert je vstup volný. Kolokvium začíná dnes, tedy 12. října od 9:30 v učebně N21 Ústavu hudební vědy na Janáčkově náměstí v Brně.

Programme:

Monday, 12th October

09.30-10.00 Registration

10.00-10.15 Opening ceremony

Chair: Jiří Sehnal

10.15-10.45   Veselovská, Eva                   An der Grenze der Kulturen. Böhmische Elemente in den spätmittelalterlichen Musikhandschriften in der Slowakei.

10.45-11.15   Czagány, Zsuzsa                    Böhmische Einflüsse im spätmittelalterlichen Handschriftencorpus der Waradiner Kathedrale

11.15-11.45   Kiss, Gábor                             Mixing Local and Regional, Traditional and Non-traditional Elements: the Case of the Graduale Wladislai

11.45-12.15   Papp, Ágnes                           Der tonus peregrinus in Theorie und Praxis. Gegenüberstellung spätmittelalterlicher musiktheoretischer Kompendien und Choralhandschriften

Chair: Stefan Gasch

14.00-14.30   Červenka, Stanislav           Die einstimmigen lateinischen Messegesänge in der Reformations- und Gegenreformationszeit in Mähren und deren liturgischen Betrieb

14.30-15.00   Škvařil, Lumír                    Liturgical manuscripts with Musical Notation in a Collection from the Church of St. James in Brno

15.00-15.30   Baťová, Eliška                      Lukas von Prag als Begründer der brüderischen Hymnographie

15.30-16.00   Gancarczyk, Paweł             Manuscript CZ-UO A 3: New Dating – New Perspectives

16.15-18.00 Discussion:                             Coexistence and Mutual Inspiration between Plainchant and Polyphony during the 15th and 16th centuries

19.30                                                            Social event / Institute of Musicology

Tuesday, October 13th

Chair: Lenka Hlávková

09.30-10.00   Horyna, Martin                 Mehrstimmige Musik in Böhmen und Mähren in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts im Lichte der nach dem Jahre 1990 neu gefundenen Quellen.

10.00-10.30   Maňas, Vladimír                The Local Context of the Brno Manuscripts: Space, Sources and the Liturgy around 1550

10.30-11.00   Schreurs, Eugeen               An Unknown Mass by Antoine Brumel from Brno?

11.15-11.45   Studeničová, Hana               Antoine und Robert de Fevin: Ihre Messen in Brünner Manuskripts BAM1

11.45-12.15   Kos, Grzegorz                        Arrangements of Mass Sections by Heinrich Finck in Polish Organ Tablatures

Chair: Petr Daněk

14.00-14.30   Leszczynska, Agnieszka    Liturgical Function and Gregorian chant in Music by Paulus Bucenus

14.30-15.00   Hulková, Marta                  Die Messen im Tabulaturbuch von Johann Plotz und ihre Verwendung in der Liturgie des evangelischen Gottesdienstes

15.00-15.30   Schmid, Bernhold                          Das „Gaudeamus omnes“-Zitat in Orlando di Lassos Motette Nunc gaudere licet und sein Kontext – Aspekte der geistlichen Parodie bei Orlando di Lasso

16.15-18.00 Discussion:                             The Reformation and its Impact on Musical Institutions and Performance in Central Europe in the 16th century

19.00                                                                       Concert: Societas Incognitorum. Sacred Works by Hassler and Knöfel / Church of St. Joseph

Wednesday, October 14th

Chairman: Hermann Jung

9.30-10.00   Desmet, Marc                       « Ut omni tempore inservire queant »… 
a reflection on the structure of Jacobus Handl’sOpus Musicumand its link with a liturgical context

10.00-10.30  Baťa, Jan                             Remarks on the Festivities of the Golden Fleece Order in Prague (1585)

10.30-11.00   Bilwachs, Jan                                  Überlieferung der Carl Luythons Motette Bellum insigne in Stimmbücher von Rokycany

11.00-11.30   Žáčková, Michaela              “…questo Bassista è buona persona…” The End of the Imperial Musicians’ Service

11.30-12.00   Edwards, Scott                    Dripping with Honey: Extravagance and Uncertainty in a Set of Early Seventeenth-Century Moravian Partbooks

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější