Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

12. říjen 2015, 4:00
Dnes začíná Mezinárodní muzikologické kolokvium

V prostorách Ústavu hudební vědy dnes začíná jubilejní padesáté Mezinárodní muzikologické kolokvium. V souvislosti s nedávným objevem dvou rukopisů renesanční polyfonie v kostele sv. Jakuba v Brně je letošní ročník věnován hudební kultuře 15. a 16. století. V rámci kolokvia proběhne také koncert ansámblu Societas Incognitorum.

Během následujících tří dnů bude v prostorách Ústavu hudební vědy přednášet více než dvacet badatelů ze sedmi evropských států na téma repertoáru a hudební praxe období renesance. Již zmíněný koncert Societas Incognitorum se uskuteční v úterý 13. října od 19:00 v kostele sv. Josefa. Zazní unikátní program: Luteránská mše v renesanční Praze z děl Hanse Leo Hasslera a Johanna Knefla. Jednacími jazyky kolokvia je angličtina a němčina, na kolokvium i koncert je vstup volný. Kolokvium začíná dnes, tedy 12. října od 9:30 v učebně N21 Ústavu hudební vědy na Janáčkově náměstí v Brně.

Programme:

Monday, 12th October

09.30-10.00 Registration

10.00-10.15 Opening ceremony

Chair: Jiří Sehnal

10.15-10.45   Veselovská, Eva                   An der Grenze der Kulturen. Böhmische Elemente in den spätmittelalterlichen Musikhandschriften in der Slowakei.

10.45-11.15   Czagány, Zsuzsa                    Böhmische Einflüsse im spätmittelalterlichen Handschriftencorpus der Waradiner Kathedrale

11.15-11.45   Kiss, Gábor                             Mixing Local and Regional, Traditional and Non-traditional Elements: the Case of the Graduale Wladislai

11.45-12.15   Papp, Ágnes                           Der tonus peregrinus in Theorie und Praxis. Gegenüberstellung spätmittelalterlicher musiktheoretischer Kompendien und Choralhandschriften

Chair: Stefan Gasch

14.00-14.30   Červenka, Stanislav           Die einstimmigen lateinischen Messegesänge in der Reformations- und Gegenreformationszeit in Mähren und deren liturgischen Betrieb

14.30-15.00   Škvařil, Lumír                    Liturgical manuscripts with Musical Notation in a Collection from the Church of St. James in Brno

15.00-15.30   Baťová, Eliška                      Lukas von Prag als Begründer der brüderischen Hymnographie

15.30-16.00   Gancarczyk, Paweł             Manuscript CZ-UO A 3: New Dating – New Perspectives

16.15-18.00 Discussion:                             Coexistence and Mutual Inspiration between Plainchant and Polyphony during the 15th and 16th centuries

19.30                                                            Social event / Institute of Musicology

Tuesday, October 13th

Chair: Lenka Hlávková

09.30-10.00   Horyna, Martin                 Mehrstimmige Musik in Böhmen und Mähren in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts im Lichte der nach dem Jahre 1990 neu gefundenen Quellen.

10.00-10.30   Maňas, Vladimír                The Local Context of the Brno Manuscripts: Space, Sources and the Liturgy around 1550

10.30-11.00   Schreurs, Eugeen               An Unknown Mass by Antoine Brumel from Brno?

11.15-11.45   Studeničová, Hana               Antoine und Robert de Fevin: Ihre Messen in Brünner Manuskripts BAM1

11.45-12.15   Kos, Grzegorz                        Arrangements of Mass Sections by Heinrich Finck in Polish Organ Tablatures

Chair: Petr Daněk

14.00-14.30   Leszczynska, Agnieszka    Liturgical Function and Gregorian chant in Music by Paulus Bucenus

14.30-15.00   Hulková, Marta                  Die Messen im Tabulaturbuch von Johann Plotz und ihre Verwendung in der Liturgie des evangelischen Gottesdienstes

15.00-15.30   Schmid, Bernhold                          Das „Gaudeamus omnes“-Zitat in Orlando di Lassos Motette Nunc gaudere licet und sein Kontext – Aspekte der geistlichen Parodie bei Orlando di Lasso

16.15-18.00 Discussion:                             The Reformation and its Impact on Musical Institutions and Performance in Central Europe in the 16th century

19.00                                                                       Concert: Societas Incognitorum. Sacred Works by Hassler and Knöfel / Church of St. Joseph

Wednesday, October 14th

Chairman: Hermann Jung

9.30-10.00   Desmet, Marc                       « Ut omni tempore inservire queant »… 
a reflection on the structure of Jacobus Handl’sOpus Musicumand its link with a liturgical context

10.00-10.30  Baťa, Jan                             Remarks on the Festivities of the Golden Fleece Order in Prague (1585)

10.30-11.00   Bilwachs, Jan                                  Überlieferung der Carl Luythons Motette Bellum insigne in Stimmbücher von Rokycany

11.00-11.30   Žáčková, Michaela              “…questo Bassista è buona persona…” The End of the Imperial Musicians’ Service

11.30-12.00   Edwards, Scott                    Dripping with Honey: Extravagance and Uncertainty in a Set of Early Seventeenth-Century Moravian Partbooks

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější