Dnes začínají Olomoucké barokní slavnosti

9. červenec 2021, 2:00

Dnes začínají Olomoucké barokní slavnosti

Během dvaceti večerů zazní barokní, klasicistní i raně romantická hudba v barokních kulisách Olomouce. Vystoupí profesionální soubory specializujícími se na interpretaci staré hudby. Mezi nimi také nový rezidenční soubor Volantes Orchestra, který pod uměleckým vedením Veroniky Manové přednese nejednu světovou premiéru. Festival dnes zahájí galakoncert s názvem Il Boemo ve světle svých současníků.

Dramaturgie festivalu Olomoucké barokní slavnosti spočívá v uvádění zapomenutých děl českých i zahraničních autorů. Hlavní inspirací je Hudební archiv Kroměřížského zámku a další archivy na území střední Evropy. Letos festival nabídne celkem 14 hudebních, vizuálních, dramatických a jiných uměleckých zážitků v podobě open air koncertu a hudebně-scénických představení, dále symfonických, duchovních, vokálně-instrumentálních a komorních koncertů. Akce proběhnou například v nově zrestaurovaném Freskovém sále v ZŠ Komenium, Mozarteum Arcidiecézního muzea Olomouc, Slavnostním sále Klášterního Hradiska, Kapli Božího Těla, Andrýskově sále v Premonstrátské rezidenci na Svatém  Kopečku nebo v amfiteátru Korunní pevnůstky. Olomoucké barokní slavnosti probíhají od 9. července do 9. září 2021.

Zahajovací koncert pod taktovkou Jakuba Kydlíčka v amfiteátru Korunní pevnůstky bude věnován odkazu jubilujících skladatelů Wofganga Amadea Mozarta, Josefa Myslivečka a Johanna Gottlieba Naumanna, při nichž návštěvníky jistě okouzlí slovenská sopranistka Lenka Máčiková. Premiéra zinscenovaného představení oratoria Il Davide Karla Ditterse (premiéru mělo toto dílo před 250 lety v sídle vratislavského biskupa na Jánském vrchu), zazní v mezinárodním obsazení hudebníků ze zemí Visegrádské čtyřky a Západního Balkánu v ambitu a bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Velkolepé uvedení bude v režii Rocca a pod uměleckou vedoucí Veronikou Manovou a dirigentkou Emou Mikeškovou se představí Volantes Orchestra (CZ), Arte dei Suonatori (PL), Il Cuore barocco (SK), Musica Aeterna (HU), Muza / Muse (NMK) a Societas Incognitorum (CZ). Nádvoří Tereziánské zbrojnice oživí světová premiéra komické opery Gusman od Antonína Rejchy.

V Letním kině zazní obnovená česká premiéra melodramu Antona Zimmermanna, a to bájný antický příběh Andromedy a Persea.  Scénicky představení doprovodí svou kresbou do písku ukrajinská vizuální umělkyně Kseniya Simonova, vítězka soutěže Ukrajina má talent a dále Amerika má talent a Británie má talent, Eurovision song. 

Nejoblíbenější dílo Antonia Vivaldiho Čtvero ročních dob zazní v DOMU U PARKU v podání sólisty Josefa Žáka a koncert doplní přednesem sonetů herec Jan Přeučil. Dalším koncertem ze série komorních představení bude vystoupení sólisty Emmanuela Frankenberga,  který nás provede tvorbou Jana Václava Sticha a Wolfganga Amadea Mozarta na přirozený lesní roh. Koncert se odehraje v Mozarteu Arcidiecézního muzea. 

Musica Florea zavede posluchače v Kapli Božího Těla na začátek barokního období a předvede umění improvizace. Recitál mladého a nadějného cembalisty Jiřího Havrlanta rozezní prostory Freskového sálu ZŠ Komenium, kde zazní průřez tvorbou pro klávesové nástroje od pozdní renesance do vrcholného baroka autorů všech koutů Evropy a mimo jiné i obnovená premiéra Partity z kroměřížského hudebního archivu českého skladatele Floriana Urbana.

Také v letošním roce do Olomouce zavítá Letní škola barokní hudby, aby zde s Czech Ensemble Baroque odehrála závěrečný koncert. Letos opět v kostele Panny Marie Sněžné, v němž zazní oratorium o konci světa Georga Philippa Telemanna. Poctu Josephu Puschmannovi, olomouckému dómskému skaldateli 2. pol. 18. století, vzdá ansámbl Musica figuralis koncertem, v němž zazní v obnovených premiérách většina známých děl tohoto skladatele. Rozsáhlou mši Missa Carolina Philippa Jakoba Rittlera, která zazní v obnovené premiéře, přednese brněnský soubor Societas Incognitorum. Tato mše se dochovala v hudebním archivu kroměřížského zámku.

Koncert pro 50 prstů, je název komorního koncertu Rejchova kvarteta se sólistkou na kladívkový klavír Petrou Matějovou. V Andrýskově sále premonstrátské rezidence na Svatém Kopečku zazní díla Antonína Rejchy, Josefa Myslivečka a Klavírní koncert A dur Wolfganga Amadea Mozarta v dobové úpravě pro klavír a smyčcové kvarteto.

I letos festival vzpomíná nejen na životní jubilea českých i světových skladatelů, výročí a uvedení jejich skladeb, ale také na významnou olomouckou barokní památku zapsanou na seznam UNESCO. Olomoucké barokní slavnosti budou zakončeny 9. září poctou Sloupu Nejsvětější Trojice, který byl 9. září 1754 slavnostně vysvěcen za přítomnosti císařského páru Františka Štěpána I. Lotrinského a Marie Terezie Habsburské. Na koncertě zazní v podání rezidenčního souboru Volantes orchestra a souboru Czech Ensemble Baroque Choir dvě slavnostní mše věnované poctě Nejsvětější Trojice – Missa Solemnis Wolfganga Amadea Mozarta a Missa Solemnis Mozartova současníka Johanna Gottlieba Naumanna, která proběhne v obnovené premiéře.

Freskový sál/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější