Dnes začínají Olomoucké barokní slavnosti

9. červenec 2021, 2:00

Dnes začínají Olomoucké barokní slavnosti

Během dvaceti večerů zazní barokní, klasicistní i raně romantická hudba v barokních kulisách Olomouce. Vystoupí profesionální soubory specializujícími se na interpretaci staré hudby. Mezi nimi také nový rezidenční soubor Volantes Orchestra, který pod uměleckým vedením Veroniky Manové přednese nejednu světovou premiéru. Festival dnes zahájí galakoncert s názvem Il Boemo ve světle svých současníků.

Dramaturgie festivalu Olomoucké barokní slavnosti spočívá v uvádění zapomenutých děl českých i zahraničních autorů. Hlavní inspirací je Hudební archiv Kroměřížského zámku a další archivy na území střední Evropy. Letos festival nabídne celkem 14 hudebních, vizuálních, dramatických a jiných uměleckých zážitků v podobě open air koncertu a hudebně-scénických představení, dále symfonických, duchovních, vokálně-instrumentálních a komorních koncertů. Akce proběhnou například v nově zrestaurovaném Freskovém sále v ZŠ Komenium, Mozarteum Arcidiecézního muzea Olomouc, Slavnostním sále Klášterního Hradiska, Kapli Božího Těla, Andrýskově sále v Premonstrátské rezidenci na Svatém  Kopečku nebo v amfiteátru Korunní pevnůstky. Olomoucké barokní slavnosti probíhají od 9. července do 9. září 2021.

Zahajovací koncert pod taktovkou Jakuba Kydlíčka v amfiteátru Korunní pevnůstky bude věnován odkazu jubilujících skladatelů Wofganga Amadea Mozarta, Josefa Myslivečka a Johanna Gottlieba Naumanna, při nichž návštěvníky jistě okouzlí slovenská sopranistka Lenka Máčiková. Premiéra zinscenovaného představení oratoria Il Davide Karla Ditterse (premiéru mělo toto dílo před 250 lety v sídle vratislavského biskupa na Jánském vrchu), zazní v mezinárodním obsazení hudebníků ze zemí Visegrádské čtyřky a Západního Balkánu v ambitu a bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku. Velkolepé uvedení bude v režii Rocca a pod uměleckou vedoucí Veronikou Manovou a dirigentkou Emou Mikeškovou se představí Volantes Orchestra (CZ), Arte dei Suonatori (PL), Il Cuore barocco (SK), Musica Aeterna (HU), Muza / Muse (NMK) a Societas Incognitorum (CZ). Nádvoří Tereziánské zbrojnice oživí světová premiéra komické opery Gusman od Antonína Rejchy.

V Letním kině zazní obnovená česká premiéra melodramu Antona Zimmermanna, a to bájný antický příběh Andromedy a Persea.  Scénicky představení doprovodí svou kresbou do písku ukrajinská vizuální umělkyně Kseniya Simonova, vítězka soutěže Ukrajina má talent a dále Amerika má talent a Británie má talent, Eurovision song. 

Nejoblíbenější dílo Antonia Vivaldiho Čtvero ročních dob zazní v DOMU U PARKU v podání sólisty Josefa Žáka a koncert doplní přednesem sonetů herec Jan Přeučil. Dalším koncertem ze série komorních představení bude vystoupení sólisty Emmanuela Frankenberga,  který nás provede tvorbou Jana Václava Sticha a Wolfganga Amadea Mozarta na přirozený lesní roh. Koncert se odehraje v Mozarteu Arcidiecézního muzea. 

Musica Florea zavede posluchače v Kapli Božího Těla na začátek barokního období a předvede umění improvizace. Recitál mladého a nadějného cembalisty Jiřího Havrlanta rozezní prostory Freskového sálu ZŠ Komenium, kde zazní průřez tvorbou pro klávesové nástroje od pozdní renesance do vrcholného baroka autorů všech koutů Evropy a mimo jiné i obnovená premiéra Partity z kroměřížského hudebního archivu českého skladatele Floriana Urbana.

Také v letošním roce do Olomouce zavítá Letní škola barokní hudby, aby zde s Czech Ensemble Baroque odehrála závěrečný koncert. Letos opět v kostele Panny Marie Sněžné, v němž zazní oratorium o konci světa Georga Philippa Telemanna. Poctu Josephu Puschmannovi, olomouckému dómskému skaldateli 2. pol. 18. století, vzdá ansámbl Musica figuralis koncertem, v němž zazní v obnovených premiérách většina známých děl tohoto skladatele. Rozsáhlou mši Missa Carolina Philippa Jakoba Rittlera, která zazní v obnovené premiéře, přednese brněnský soubor Societas Incognitorum. Tato mše se dochovala v hudebním archivu kroměřížského zámku.

Koncert pro 50 prstů, je název komorního koncertu Rejchova kvarteta se sólistkou na kladívkový klavír Petrou Matějovou. V Andrýskově sále premonstrátské rezidence na Svatém Kopečku zazní díla Antonína Rejchy, Josefa Myslivečka a Klavírní koncert A dur Wolfganga Amadea Mozarta v dobové úpravě pro klavír a smyčcové kvarteto.

I letos festival vzpomíná nejen na životní jubilea českých i světových skladatelů, výročí a uvedení jejich skladeb, ale také na významnou olomouckou barokní památku zapsanou na seznam UNESCO. Olomoucké barokní slavnosti budou zakončeny 9. září poctou Sloupu Nejsvětější Trojice, který byl 9. září 1754 slavnostně vysvěcen za přítomnosti císařského páru Františka Štěpána I. Lotrinského a Marie Terezie Habsburské. Na koncertě zazní v podání rezidenčního souboru Volantes orchestra a souboru Czech Ensemble Baroque Choir dvě slavnostní mše věnované poctě Nejsvětější Trojice – Missa Solemnis Wolfganga Amadea Mozarta a Missa Solemnis Mozartova současníka Johanna Gottlieba Naumanna, která proběhne v obnovené premiéře.

Freskový sál/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější