Dnešní koncert Filharmonie Brno s názvem Paľa hraje Schnittkeho vysílá živě rozhlas

Dnešní koncert Filharmonie Brno s názvem Paľa hraje Schnittkeho vysílá živě rozhlas

Během dnešního koncertu zazní světová premiéra díla Tigrana Mansurjana, které vzniklo na objednávku Filharmonie Brno. Mimořádné koncerty s názvem Paľa hraje Schnittkeho měly zaznít tento týden v Besedním domě, kvůli současným omezením se tak ale nestane. Projekt bude tedy dnes živě vysílat Český rozhlas Vltava a přebírat evropské rozhlasové stanice v rámci prestižní řady EBU. Dirigentské taktovky se ujme Alexander Liebreich.

Všechny tři připravované skladby spojuje výrazný spirituální rozměr. První dvě navíc přátelství obou autorů, věnování legendárnímu ruskému houslistovi Olegu Kaganovi a to, že jsou ohlasem dvou významných momentů uplynulé sezony. Prvním z nich bylo památné provedení české premiéry Requiem arménského autora Tigrana Mansurjana za jeho osobní účasti. „Po oba večery sklidilo naprosto mimořádný ohlas publika a recenzentů, a tak se Mansurjan na žádost Filharmonie Brno rozhodl vytvořit orchestrální verzi svého kvartetu Agnus Dei, který zkomponoval v roce 2006 jako kvartet pro klavír, klarinet, housle a violoncello. V orchestrální podobě tedy dílo zazní ve světové premiéře,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Druhým nezapomenutelným momentem uplynulé sezony se stal neuvěřitelný záskok Milana Paľy, který dokázal v poslední chvíli zastoupit nemocného sólistu a za pár hodin nastudoval virtuozní Houslový koncert C dur Antonína Vranického. Tímto výkonem si řekl o to, aby byl pozván do naší další sezony. Posluchači se tak mohou těšit na jeho interpretaci Houslového koncertu č. 3 Alfreda Schnittkeho. „Síla provedení mě po čase stráveném při přípravě tohoto díla přinutila prožít silný vnitřní otřes, bez kterého není možné přiblížit se uchopení duše díla. Myslím, že je potřebné odkrýt psychologickou rozervanost koncertu, jeho křehkost a hlavně smutek, který je patrný v každém jeho okamžiku,“ přiblížil Pala, jak vnímá skladbu autora, který je v Brně zaveden tak pevně jako snad žádný jiný světový skladatel jeho generace.

Večer uzavře Symfonie č. 5 D dur „Reformační“ Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Ten začal dílo psát k oslavám třístého výročí vyhlášení Lutherova evangelického vyznáni v Augsburku. Bral svoji lutheránskou víru velmi vážně a byl si při svém mimořádném všeobecném vzdělání vědom, jak výrazně proměnila reformace směr evropských dějin. „Předešlá dvě díla tato symfonie velmi vhodně doplňuje. Nejen hudebně, ale i svým spirituálním rozměrem,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Koncert vede Alexander Liebreich, který loni dirigoval v Brně Mansurjanovo Requiem a s brněnskou filharmonií spolupracuje v každé sezoně. Přímý přenos z Besedního domu začíná dnes, tedy 29. ledna na Českém rozhlase Vltava v 19:00.

Milana Paľa/ foto Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější