Do nového roku vstoupí Filharmonie Brno v rytmu jazzu a o hodinu dříve než obvykle

Do nového roku vstoupí Filharmonie Brno v rytmu jazzu a o hodinu dříve než obvykle

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno – to je nejen oslava příchodu nového roku, ale také narozenin. Orchestr byl totiž ustaven k 1.lednu 1956, letos tedy slaví své osmašedesátiny. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese představí česko-americký program v rytmu jazzu. Koncert v Janáčkově divadle začíná poněkud netypicky už v 19:00, tedy o hodinu dříve než v předešlých letech.

Kromě Nového roku a narozenin připomene pondělní večer ještě jednu událost: začátek Roku české hudby. Tak jsou nazývány roky končící čtyřkou, a to kvůli vysoké koncentraci výročí českých skladatelů. „Do nového roku vstoupíme lehčím krokem a optimisticky, abychom posluchače příjemně naladili. Doufáme, že se nám to bude dařit celý rok, do kterého přeji všem hodně štěstí, zdraví a tolik potřebného klidu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Novoroční koncert proběhne 1. ledna 2024 v Janáčkově divadle, tentokrát začíná již v 19:00.

Propojení české a americké hudby začne velmi příhodně: Suitou A dur Antonína Dvořáka, které se přezdívá Americká podle místa jejího vzniku a který prozrazuje hned ve třetím taktu výrazná synkopa. Hudba plyne v kontrastech, ale uvolněně, jako by si chtěl autor od hektického New Yorku spíše odpočnout. Na Dvořáka naváže Koncert pro step a orchestr Mortona Goulda, obratného autora, který organicky mísil symfonickou a jazzovou hudbu. Jedná se o čtyřvětou skladbu, jejíž sólový rytmický part je vepsaný v partituře do notové osnovy hned nad smyčci. Ujme se ho choreografka a tanečnice Martina Konečná, která má na kontě mnoho titulů mistryně světa, Evropy i České republiky.

Po pauze zazní suita pro orchestr Porgy a Bess George Gershwina. „Jeho dílo v aranži Mortona Goulda vynechává z Gershwinovy opery zpěv a tím také přitahuje více pozornosti k čistě orchestrální stránce věci. Vokální linku předává různým nástrojům, ale v doprovodu zachovává vesměs originální sazbu včetně instrumentace,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Večer uzavře drobná pětiminutová skladba Le jazz Bohuslava Martinů, ve které se ozývají saxofony, tamburína a banjo. Spíš než jazz zde Martinů evokuje sladký zvuk evropských tanečních orchestrů.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější