Do nového roku vstoupí Filharmonie Brno v rytmu jazzu a o hodinu dříve než obvykle

Do nového roku vstoupí Filharmonie Brno v rytmu jazzu a o hodinu dříve než obvykle

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno – to je nejen oslava příchodu nového roku, ale také narozenin. Orchestr byl totiž ustaven k 1.lednu 1956, letos tedy slaví své osmašedesátiny. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese představí česko-americký program v rytmu jazzu. Koncert v Janáčkově divadle začíná poněkud netypicky už v 19:00, tedy o hodinu dříve než v předešlých letech.

Kromě Nového roku a narozenin připomene pondělní večer ještě jednu událost: začátek Roku české hudby. Tak jsou nazývány roky končící čtyřkou, a to kvůli vysoké koncentraci výročí českých skladatelů. „Do nového roku vstoupíme lehčím krokem a optimisticky, abychom posluchače příjemně naladili. Doufáme, že se nám to bude dařit celý rok, do kterého přeji všem hodně štěstí, zdraví a tolik potřebného klidu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Novoroční koncert proběhne 1. ledna 2024 v Janáčkově divadle, tentokrát začíná již v 19:00.

Propojení české a americké hudby začne velmi příhodně: Suitou A dur Antonína Dvořáka, které se přezdívá Americká podle místa jejího vzniku a který prozrazuje hned ve třetím taktu výrazná synkopa. Hudba plyne v kontrastech, ale uvolněně, jako by si chtěl autor od hektického New Yorku spíše odpočnout. Na Dvořáka naváže Koncert pro step a orchestr Mortona Goulda, obratného autora, který organicky mísil symfonickou a jazzovou hudbu. Jedná se o čtyřvětou skladbu, jejíž sólový rytmický part je vepsaný v partituře do notové osnovy hned nad smyčci. Ujme se ho choreografka a tanečnice Martina Konečná, která má na kontě mnoho titulů mistryně světa, Evropy i České republiky.

Po pauze zazní suita pro orchestr Porgy a Bess George Gershwina. „Jeho dílo v aranži Mortona Goulda vynechává z Gershwinovy opery zpěv a tím také přitahuje více pozornosti k čistě orchestrální stránce věci. Vokální linku předává různým nástrojům, ale v doprovodu zachovává vesměs originální sazbu včetně instrumentace,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal.

Večer uzavře drobná pětiminutová skladba Le jazz Bohuslava Martinů, ve které se ozývají saxofony, tamburína a banjo. Spíš než jazz zde Martinů evokuje sladký zvuk evropských tanečních orchestrů.

Foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější