Don Juan! ve světové premiéře

9. květen 2014, 9:59

Don Juan! ve světové premiéře

Městské divadlo Brno představí svým divákům ve světové premiéře zcela nový muzikál Don Juan autorů Vašo Patejdla, Eduarda Krečmara, Ivana Hubače a Martina Hrdinky.

Don Juan, Don Giovanni, Don Šajn… Svůdce, proutník, záletník, holkař, nevěrník, sukničkář, volnomyšlenkář, buřič, libertin, promiskuitní individuum… Mnoho jmen se najde pro jedinou fiktivní literární a divadelní postavu, které vdechl věčný život kolem roku 1630 španělský spisovatel a kněz Tirso de Molina. Od prvního vydání a uvedení divadelní hry Sevillský svůdce a kamenný host, kde se poprvé Don Juan objevil, tato postava inspirovala značnou řadu tvůrců. Mezi nejznámější patří Don Juan Moliérův, Puškinův, Baudelairův či Byronův, nad všemi ční nezapomenutelný Mozartův Don Giovanni, ale také například Švankmajerův Don Šajn, či Don Juan Františka Gellnera. Nepopiratelně tato postava inspiruje tvůrce napříč staletími i zeměmi. Muž, který za ženami často přichází nepoznán a stejně rychle z jejich životů i mizí, muž, který naslibuje hory doly, jen aby získal, po čem sám touží, muž, který se nebojí Boha, osudu ani žádné jiné vyšší spravedlnosti a často na tuto svou pýchu také nakonec doplácí.

Není divu, že toto téma oslovilo i autorský tým, který má na svém kontě již jiný úspěšný muzikálový titul. Jack Rozparovač Vašo Patejdla a Eduarda Krečmara měl premiéru v únoru roku 2007. Zaznamenal tehdy více než 200 repríz a dodnes se úspěšně hraje v jihokorejském Soulu. Stejná dvojice ještě ve spolupráci s Ivanem Hubačem píše pro naše divadlo nový původní muzikál Don Juan!.Také tento Don Juan je plný milostných hrátek a pokušení. Když se hlavní hrdina rozhodne konečně usadit a oženit, je překvapen, že ho jeho vyvolená Petronila odmítne kvůli mladšímu Diegovi. Tehdy se Juan rozhodne, že již žádné ženě nepodlehne, vodí za nos dokonce i urozenou Félicianu, jejíž otec i bratr se snaží Juanovi pomstít. Jak tomu ale často bývá, i Juan nakonec podlehne opravdové lásce, když mu cesty zkříží krásná Isabela. Pro ni by se změnil, ale právě ona mu není souzena. Ačkoli ji zachrání ze spárů nebezpečné inkvizice, nakonec Dona Isabela umírá nešťastnou náhodou v bitce, která se semele kvůli dřívějším Juanovým záletům. Juan je znovu zlomen, zdrcen, ztracen, rozhodnut opustit svět, uzavřít se do kláštera. Tam ale potkává dívku, která jako by Isabele z oka vypadla, a tak Juan znovu podléhá svým pudům a nakonec umírá rukou té, kterou snad nejvíce miloval.

Ve světové premiéře uvede MDB Dona Juana! v režii Petra Gazdíka, který svěřil titulní roli Dušanu Vitázkovi. V žádném zpracování slavné historky nemůže chybět Juanův sluha, jenž do příběhu přináší potřebné komické odlehčení a sarkastické tóny. Sganarela u nás hrají Tomáš Sagher nebo Jakub Uličník. V roli osudové ženy Isabely a následně i Elvíry se můžete těšit na Svetlanu Janotovou nebo Ivanu Vaňkovu. Juanova otce hraje Ladislav Kolář nebo Miloslav Čížek, nešťastnou Félicianu Viktória Matušovová nebo Silvia Holečková, jejího bratra Flavia Jiří Mach nebo Lukáš Vlček a Claru, Flaviovu ženu, Alena Antalová nebo Radka Coufalová. V dalších rolích se můžete těšit na Martina Havelku nebo Viktora Skálu, Aleše Slaninu nebo Roberta Urbana, Andreu Březinou nebo Martu Matějovou a mnohé další. Ve scéně Petra Hlouška a kostýmech Elišky Ondráčkové, s hudebním nastudováním Dana KalouskaJakuba Žídka proběhne premiéra na Hudební scéně v sobotu 17. května 2014.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Také v případě Mladého Frankensteina chce Petr Gazdík publiku nabídnout vše, na co se u podobných produkcí v muzikálové aréně na Lidické ulici sází. Co to je? Profesionálně odvedená podívaná, která diváky strhne na svoji stranu dobrými hereckými a pěveckými čísly, tanečními výkony, ale také naživo hranou muzikou a zajímavou výpravou.  více

Muzikál Sliby chyby, který o víkendu uvedlo Městské divadlo Brno, je typickou ukázkou toho, že ne všechny retro návraty bývají opodstatněné a divadelně milosrdné či přímo nutné. Melancholická a lehce nahořklá komedie je totiž ukázkou hudebního divadla, které je po půl století od svého vzniku zastaralé, sentimentální a zdlouhavé, co se délky i způsobu vyprávění týče.  více

Hana Holišová získala jedinou cenu Thálie z brněnských nominací za rok 2012. Mluvili jsme nejen o oceněné roli dospělé Jany v muzikálu Papežka, ale o práci v Městském divadle Brno vůbec. A také o filmu, o Kometě, ohňostrojích a houbách.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější