Dotyky. Za zrkadlom: Recitál Milana Paľy se skladbou Adriána Demoče

Dotyky. Za zrkadlom: Recitál Milana Paľy se skladbou Adriána Demoče

Koncert s názvem Dotyky. Za zrkadlom je první ze dvou plánovaných recitálů, na kterém sólista Milan Paľa představí stejnojmennou skladbu Adriána Demoče. Téměř hodinovou kompozici již Milan Paľa v roce 2020 nahrál, naživo však zazní ve světové premiéře až teď. V rámci večera pokřtí zmiňované CD brněnský skladatel Pavel Zemek Novák.

Zdaleka nejde o první skladbu, která vznikla díky přátelství těchto dvou slovenských umělců. Téměř hodinovou kompozici již Milan Paľa v roce 2020 nahrál (v nakladatelství PAVLÍK RECORDS vyšla v roce 2021). Až nyní bude provedena naživo. Skladbu charakterizuje křehkost, slyšet v ní lze také citlivou dynamiku, velmi proměnlivé metrum nebo třeba flažolety využívající mikrotonality. Recitál s křtem CD je ohlášený na 30. března 2022 v 19:00 v Místodržitelském paláci v Brně.

Adrián Demoč (*1985) vystudoval kompozici v Brně (František Emmert, Martin Smolka), Bukurešti (Doina Rotaru) a Vilniusu (Osvaldas Balakauskas). Jeho skladby dosud zazněly na koncertech a festivalech v mnoha evropských zemích i v USA. Je autorem skladeb orchestrálních (Selbstporträt mit Sikorski und Górecki (und Ligeti ist auch dabei)), komorních (Kvarteto, Septett, Lešenie k zahĺbeniu, Ozvena), slovních a konceptuálních partitur (Šach 1 a 2, Glissando a kvinty). Píše rovněž hudbu pro soubory tance či divadla (Bioprodukt, Lososy).

Milan Paľa (*1982) je československým houslistou. Studoval na Konzervatóriu J. L. Bellu v Banské Bystrici, později pokračoval ve studiu na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Vídni a na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. V soukromé třídě Semjona Yaroshevicha se obeznámil s legendární ruskou školou Davida Oistracha a v období studia se pravidelně účastnil mezinárodních mistrovských kurzů Vladimíra Spivakova v Zurichu. Byla to však spolupráce se skladateli, která měla zásadní vliv formování jeho hudebního projevu. Blízký vztah a tvořivá spolupráce se skladateli jako jsou Jean Guillou, Jevgenij Iršai a František Gregor Emmert vedla ke vzniku množství skladeb „šitých na míru“ houslistovi, který v průběhu rozšiřoval své interpretační schopnosti až k bodu, kdy jeho hra daleko přesáhla běžné limity. Milan Paľa je vyhledávaným interpretem pro uvádění nových děl.

Milan Paľa/ foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější