Echoes of JazzFestBrno 2018: Richard Bona a Terence Blanchard

Echoes of JazzFestBrno 2018: Richard Bona a Terence Blanchard

Již pátým rokem pořádá festival JazzFestBrno i podzimní koncerty. Letos vystoupí v brněnské premiéře americký trumpetista a skladatel Terence Blanchard s uskupením E-Collective. Druhý koncert obstará kamerunský multiinstrumentalista Richard Bona se svou kapelou Richard Bona Group. Oba dva koncerty proběhnou v brněnském Sono Centru.

Terence Blanchard, vrstevník Brňanům dobře známého Wyntona Marsalise během své bohaté kariéry získal už pět cen Grammy, z toho dvě za nejlepší jazzové instrumentální sólo. „Blanchard je nejen úžasný trumpetista, ale především skvělý a stylově široce rozkročený skladatel a aranžér. Navíc jde s dobou. Nebál bych se dokonce říci, že v šestapadesáti letech ukazuje cestu mladším generacím. Jeho hudba pulsuje rytmem s kořeny v New Orleans a zároveň je plná barev – zvukově, harmonicky i melodicky. Blanchard svojí tvorbou trefně komentuje politické i společenské události a jevy a zůstává tak stoprocentně současným,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Blanchardovo jméno rezonuje i filmovým světem. Složil totiž hudbu k více než třem desítkám celovečerních filmů a jeho skladatelskou všestrannost už mnohokrát využil i proslulý hollywoodský režisér Spike Lee, mimo jiné také pro film 25. hodina v hlavní roli s Edwardem Nortonem. Za hudbu k tomuto kriminálnímu dramatu byl Terence Blanchard nominován na Zlatý Globus.

Poslední dvě desky nahrál se svým kvintetem The E-Collective, s nímž přijíždí i do Brna, aby představil nedávno vydané album Live. To tvoří sestřih záznamu ze tří představení, které kapela odehrála ve Spojených státech na místech, kde došlo k eskalaci násilí mezi policejními složkami a černošským obyvatelstvem, konkrétně v klubu The Dakota v Minneapolis, v The Bop Stop v Clevelandu a ve Wyly Theatre v Dallasu. Sedm skladeb, které se z těchto koncertů dostaly na CD, ovšem nemá být protestními songy, muzikanti jejich prostřednictvím spíše chtějí ukázat cestu a poskytnout inspiraci mladé generaci. E-Collective je charakteristický experimentálním, elektronickým a chvílemi až exotickým zvukem, jehož prostřednictvím reflektuje dnešní rozkolísaný svět.

Terence Blanchard a E-Collective vystoupí 23. listopadu 2018 v Sono Centru.

Richard Bonase do moravské metropole vrací po necelých dvou letech, kdy vystoupil v Janáčkově divadle. Bonův otec byl zpěvák a perkusionista, jeho matka zpěvačka – Richard Bona se s hudbou proto musel nutně setkávat už od dětství. Nadání, kterým byl obdařen, se tak mohlo úspěšně rozvíjet a setkávání s hudbou se mu stalo druhou přirozeností. Jeho popularita a originalita mu postupně vydobyly renomé a dnes hraje téměř výhradně se svojí vlastní kapelou. „S ní vytváří multižánrovou hudbu plující v jazzových vodách. Richard Bona v kapele hraje nejen na baskytaru, ale i balafon, perkuse a kytaru. K tomu navíc zpívá v jazyce douala nebo ve francouzštině,“ říká Spilka. Bona se se svou kapelou snaží jít proti proudu moderní hudby a například své album Bonafied označil jako album odporující moderním trendům a showbyznysu. „Během prvních dvou týdnů prodeje vstupenek na Bonův koncert se zaplnila už více než polovina sálu. Všem zájemcům proto doporučujeme včasný nákup. Očekáváme, že stejně jako loni bude vyprodáno,“ upozorňuje výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.

Richard Bona Group vystoupí 25. listopadu 2018 v Sono Centru.

Richard Bona/ foto archiv Jarasum Jazz Festival

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Echoes of JazzFestBrno 2018: Terence Blanchard

23.11.2018, 19:30 / Sono Centrum

Echoes of JazzFestBrno 2018: Richard Bona

25.11.2018, 19:30 / Sono Centrum

Již pátým rokem pořádá festival JazzFestBrno i podzimní koncerty. Letos vystoupí v brněnské premiéře americký trumpetista a skladatel Terence Blanchard s uskupením E-Collective. Druhý koncert obstará kamerunský multiinstrumentalista Richard Bona se svou kapelou Richard Bona Group. Oba dva koncerty proběhnou v brněnském Sono Centru.

Richard Bonase do moravské metropole vrací po necelých dvou letech, kdy vystoupil v Janáčkově divadle. Bonův otec byl zpěvák a perkusionista, jeho matka zpěvačka – Richard Bona se s hudbou proto musel nutně setkávat už od dětství. Nadání, kterým byl obdařen, se tak mohlo úspěšně rozvíjet a setkávání s hudbou se mu stalo druhou přirozeností. Jeho popularita a originalita mu postupně vydobyly renomé a dnes hraje téměř výhradně se svojí vlastní kapelou. „S ní vytváří multižánrovou hudbu plující v jazzových vodách. Richard Bona v kapele hraje nejen na baskytaru, ale i balafon, perkuse a kytaru. K tomu navíc zpívá v jazyce douala nebo ve francouzštině,“ říká Spilka. Bona se se svou kapelou snaží jít proti proudu moderní hudby a například své album Bonafied označil jako album odporující moderním trendům a showbyznysu. „Během prvních dvou týdnů prodeje vstupenek na Bonův koncert se zaplnila už více než polovina sálu. Všem zájemcům proto doporučujeme včasný nákup. Očekáváme, že stejně jako loni bude vyprodáno,“ upozorňuje výkonný ředitel festivalu Vlastimil Trllo.


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější