Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

6. červen 2019, 2:00

Echoes of JazzFestBrno: Hiromi, Aaron Parks a Shai Maestro

Podzimní ozvěny festivalu JazzFestBrno proběhnou již po šesté. Letos budou patřit pianistům. Vystoupí jedna z nejvýraznějších představitelek současné asijské hudební tvorby, Japonka Hiromi Uehara. Následovat bude koncert amerického jazzmana Aarona Parkse, který se tentokrát Brnu představí v roli kapelníka s projektem Little Big. Ve druhé části tohoto večera vystoupí Shai Maestro se svým triem.

Koncerty japonské skladatelky a pianistky Hiromi jsou velmi energické, vyznačují se směsí jazzu, progressive rocku, vážné hudby a fusion. „Pro mě je to zkrátka směsice toho, co sama ráda poslouchám a co jsem se naučila. V mé hudbě najdete prvky klasiky, rocku i jazzu, ale netroufnu si ji do žádného žánru zařadit. To nechávám na jiných,“ říká Hiromi. Své debutové album Another Mind vydala v roce 2003 a od té doby přidala dalších devět desek, ať už pod vlastním jménem nebo se svými kapelami The Trio Project a Hiromi's Sonicbloom. Hiromi spolupracovala také s řadou legendárních jazzmanů. Nahrávala i koncertovala s Chickem Coreou, s triem Stanleyho Clarka získala Grammy. Na Echoes of JazzFestBrno se představí v sólovém formátu, který jí dává maximum prostoru k prozkoumávání vlastních tvůrčích podnětů. „Jen málokdo dokáže sólový klavírní recitál naplnit takovou výbušností a vzrušující nepředvídatelností jako Hiromi,“ říká Spilka.

Dalším z hudebníků ozvěn je pianista a klávesista Aaron Parks. Své debutové album Invisible Cinema vydal u prestižního labelu Blue Note ve svých 25 letech. Předtím se podílel na třech deskách Terence Blancharda u stejného vydavatele. Kritikové BBC jej vyhlásili jako jedno z nejlepších alb roku 2008 a časopis Jazz Times jej oslavoval jako „nového jazzového vizionáře“. Také ostatní počiny Aarona Parkse byly velmi úspěšné. V průběhu své kariéry spolupracoval také s mnoha uznávanými hudebníky, mezi něž patří například Kurt Rosenwinkel, Dhafer Youssef, Gretchen Parlato nebo Marcus Miller. Je také zakládajícím členem kapely James Farm společně s Joshuou Redmanem, Mattem Penmanem a Ericem Harlandem. Kapela Little Big je jakýmsi logickým pokračováním trajektorie vedoucí již od jeho prvního alba směrem k současnému, melodickému psaní témat s moderními rytmy a zvukovými možnostmi elektroniky. Kytarista Greg Tuohey, basista DJ Ginyard a bubeník Tommy Crane vkládají do hudby Aarona Parkse své zkušenosti nejen z jazzu, ale i z elektronické hudby, R&B, indie popu či alternativního country a vzniká tak originální a živoucí hudba, která oslovuje diváky po celém světě.

Izraelský pianista Shai Maestro se u brněnského publika těší velké oblibě. Na klavír začal hrát ve věku pěti let, s jazzem se poprvé setkal, když mu bylo osm. Zaujala ho nahrávka Gershwin Songbook od Oscara Petersona. Shai Maestro Trio si vydobylo úspěch u publika v proslulých newyorských klubech i jinde ve světě a vydalo čtyři velmi oceňované nahrávky – Shai Maestro Trio, The Road to Ithaca, Untold Stories a The Stone Skipper. Nyní přijíždí do Brna, své oblíbené destinace, představit svoje nové album The Dream Thief, které vyšlo na prestižním labelu ECM a jež se dočkalo vřelého přijetí od publika i hudebních kritiků – magazín Jazz Thing například přirovnává Maestrovu novinku k nejlepším nahrávkám legendárního pianisty Keitha Jaretta. Výrazný vliv na výslednou podobu desky mají tradiční Maestrův souputník peruánský kontrabasista Jorge Roeder a nový člen tria izraelský bubeník Ofri Nehemya. The Dream Thief se nevyhýbá ani aktuálním společenským tématům. V jedné ze skladeb například zaznívá v pozadí úryvky z proslovu Baracka Obamy po střelbě na jedné z amerických škol. „Myslím, že když umělci mají k dispozici pódium, je jejich povinností hovořit o světě, v kterém žijeme. Pro mě je to způsob odporu vůči tomu dnešnímu strašnému „normálnu“,“  říká Maestro.

PROGRAM ECHOES OF JAZZFESTBRNO 2019:

3. listopadu 2019

Janáčkovo divadlo

Hiromi 

11. listopadu 19:30

Sono Centrum

Aaron Parks „Little Big“ 

Shai Maestro Trio

Hiromi/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější