Ensemble Opera Diversa a Vilém Veverka zahájí sezónu společně

Ensemble Opera Diversa a Vilém Veverka zahájí sezónu společně

Hobojista Vilém Veverka a dirigentka Gabriela Tardonová představí díla Ondřeje Kyase, Pavla Haase, Gideona Kleina a Jana Nováka na koncertě v Brně i Ostravě.

Ensemble Opera Diversa spolu s hobojistou Vilémem Veverkou uvedou dvě skladby výjimečných autorů spjatých s Brnem. Dramatickou Suitu pro hoboj a klavír (1939) Pavla Haase (1899–1944) upravil pro hoboj a smyčce dvorní skladatel Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas. V obsazení smyčcového orchestru s dechovými nástroji pak zazní zřídka uváděný Koncert Jana Nováka (1921–1984), jednoho z nejdůležitějších českých skladatelů vůbec. Program koncertu doplní dvě díla pro smyčcový orchestr: Introitus Ondřeje Kyase a Partita Gideona Kleina, úprava původního smyčcového Tria (1944) z pera Vojtěcha Saudka jako protipól Haasovy Suity. Koncert proběhne 15. září od 19:00 v Domě umění města Brna.

Ensemble Opera Diversa je soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, který se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle koncertů této dramaturgie je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Ensemble Opera Diversa tvoří komorní orchestr, sólisté, zpěváci, herci a komorní vokální sbor Ensemble Versus. Od svých počátků (1999) se ze souboru vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem třiceti vystoupení a představení ročně. Pravidelně uvádějí operní, hudebně-divadelní, koncertní i vokální novinky, často napsané právě pro ně. Hostující Vilém Veverka je jedním z nejuznávanějších českých hobojistů. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem souboru PhilHarmonia Octet Prague a oficiálním hráčem francouzské firmy Buffet Crampon. Jeho spolupráce s Ensemble Opera Diversa začala v roce 2014 premiérovým uvedením Haasovy Suity a skladbou Ondřeje Štochla pro P.A.S.ti.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější