Ensemble Opera Diversa a Vilém Veverka zahájí sezónu společně

Ensemble Opera Diversa a Vilém Veverka zahájí sezónu společně

Hobojista Vilém Veverka a dirigentka Gabriela Tardonová představí díla Ondřeje Kyase, Pavla Haase, Gideona Kleina a Jana Nováka na koncertě v Brně i Ostravě.

Ensemble Opera Diversa spolu s hobojistou Vilémem Veverkou uvedou dvě skladby výjimečných autorů spjatých s Brnem. Dramatickou Suitu pro hoboj a klavír (1939) Pavla Haase (1899–1944) upravil pro hoboj a smyčce dvorní skladatel Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas. V obsazení smyčcového orchestru s dechovými nástroji pak zazní zřídka uváděný Koncert Jana Nováka (1921–1984), jednoho z nejdůležitějších českých skladatelů vůbec. Program koncertu doplní dvě díla pro smyčcový orchestr: Introitus Ondřeje Kyase a Partita Gideona Kleina, úprava původního smyčcového Tria (1944) z pera Vojtěcha Saudka jako protipól Haasovy Suity. Koncert proběhne 15. září od 19:00 v Domě umění města Brna.

Ensemble Opera Diversa je soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, který se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle koncertů této dramaturgie je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Ensemble Opera Diversa tvoří komorní orchestr, sólisté, zpěváci, herci a komorní vokální sbor Ensemble Versus. Od svých počátků (1999) se ze souboru vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem třiceti vystoupení a představení ročně. Pravidelně uvádějí operní, hudebně-divadelní, koncertní i vokální novinky, často napsané právě pro ně. Hostující Vilém Veverka je jedním z nejuznávanějších českých hobojistů. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem souboru PhilHarmonia Octet Prague a oficiálním hráčem francouzské firmy Buffet Crampon. Jeho spolupráce s Ensemble Opera Diversa začala v roce 2014 premiérovým uvedením Haasovy Suity a skladbou Ondřeje Štochla pro P.A.S.ti.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější