Ensemble Opera Diversa a Vilém Veverka zahájí sezónu společně

Ensemble Opera Diversa a Vilém Veverka zahájí sezónu společně

Hobojista Vilém Veverka a dirigentka Gabriela Tardonová představí díla Ondřeje Kyase, Pavla Haase, Gideona Kleina a Jana Nováka na koncertě v Brně i Ostravě.

Ensemble Opera Diversa spolu s hobojistou Vilémem Veverkou uvedou dvě skladby výjimečných autorů spjatých s Brnem. Dramatickou Suitu pro hoboj a klavír (1939) Pavla Haase (1899–1944) upravil pro hoboj a smyčce dvorní skladatel Ensemble Opera Diversa Ondřej Kyas. V obsazení smyčcového orchestru s dechovými nástroji pak zazní zřídka uváděný Koncert Jana Nováka (1921–1984), jednoho z nejdůležitějších českých skladatelů vůbec. Program koncertu doplní dvě díla pro smyčcový orchestr: Introitus Ondřeje Kyase a Partita Gideona Kleina, úprava původního smyčcového Tria (1944) z pera Vojtěcha Saudka jako protipól Haasovy Suity. Koncert proběhne 15. září od 19:00 v Domě umění města Brna.

Ensemble Opera Diversa je soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, který se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle koncertů této dramaturgie je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Ensemble Opera Diversa tvoří komorní orchestr, sólisté, zpěváci, herci a komorní vokální sbor Ensemble Versus. Od svých počátků (1999) se ze souboru vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem třiceti vystoupení a představení ročně. Pravidelně uvádějí operní, hudebně-divadelní, koncertní i vokální novinky, často napsané právě pro ně. Hostující Vilém Veverka je jedním z nejuznávanějších českých hobojistů. Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem souboru PhilHarmonia Octet Prague a oficiálním hráčem francouzské firmy Buffet Crampon. Jeho spolupráce s Ensemble Opera Diversa začala v roce 2014 premiérovým uvedením Haasovy Suity a skladbou Ondřeje Štochla pro P.A.S.ti.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Duchovní koncert festivalu Janáček Brno

7.11.2024, 19:00 / bazilika Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, Mendlovo náměstí

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější