Ensemble Opera Diversa: Hudební minifestival na netradičních místech Brna

Ensemble Opera Diversa: Hudební minifestival na netradičních místech Brna

Na přelomu října a listopadu vystoupí EOD v kapli Káznice na Cejlu, MEZ Židenice nebo v Labyrintu pod Zelným trhem. Zazní dílo Dmitrije Šostakoviče, Ondřeje Kyase a dalších.

Festival otevřou dvě poetické hry Pavla Drábka Everyman čili Kdokoli a Leviatan s písněmi Ondřeje Kyase pro komorní ensemble. Inscenace v režii Tomáše Studeného bude uvedena v podzemních prostorách pod Zelným trhem. Připravena je také premiéra komorní celovečerní opery Ondřeje Kyase na libreto Pavla Drábka s názvem Čaroděj a jeho sluha, napsaná na míru třem účinkujícím, která proběhne v bývalé tovární budově MEZ v Brně- Židenicích. Poprvé se v roli diversního režiséra představí Kristiana Belcredi. Autorka scénografie je stejně jako v předchozích diversních produkcích Sylva Marková. Šostakovičovy písně o smrti zaznějí poprvé v unikátních a syrových prostorách kaple bývalé káznice na Cejlu. Sólových partů se zhostí opět Lucie Kašpárková a Jan Šťáva, Ensemble Opera Diversa a OK Percussion Duo diriguje Gabriela Tardonová. Minifestival završí provedení zádušní mše málo známého skladatele českého baroka Jiřího Melcelia, současníka Adama Michny, v den Památky všech zemřelých. Minifestival proběhne ve dnech 26. říjen až 2. listopad 2016.  

Ensemble Opera Diversa vznikl v roce 1999 původně se záměrem uvádět tvorbu dramatika Pavla Drábka a skladatele Ondřeje Kyase. V roce 2005 byl založen v rámci sdružení komorní orchestr, jehož koncertním mistrem je Jan Bělohlávek a hlavní dirigentkou Gabriela Tardonová. V roce 2009 se součástí souboru stal také komorní sbor Versus, jehož sbormistr Vladimír Maňas je zároveň dramaturgem Ensemblu Opera Diversa.

Program minifestivalu:

26. 10., 21.00 Labyrint pod Zelným trhem, Brno Drábek | Kyas: Everyman čili Kdokoli Leviatan Dvě hry o věčném moři. Diversní průzkum brněnského podzemí

29. 10., 17.00 MEZ Židenice, Jílkova 126, Brno Kyas | Drábek: Čaroděj a jeho sluha (premiéra opery) Strašidelná operní pohádka. Unikátní tovární prostor, výjimečné obsazení (Kašpárková, Koplík, Šťáva)

31. 10., 19.00 Káznice, kaple, Bratislavská 68, Brno Dmitrij Šostakovič: 14. symfonie Bývalá vězeňská kaple se socialistickými freskami a v ní Šostakovič

2. 11., 20.45 Kostel sv. Josefa, Josefská ulice, Brno Adam Michna z Otradovic: Requiem a jiná díla Michnova zádušní mše na Dušičky v podání souborů Ritornello a Versus

Ensemble Opera Diversa/ foto archiv

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější