Ensemble Opera Diversa obnovuje premiéru inscenace Manželské miniopery

Ensemble Opera Diversa obnovuje premiéru inscenace Manželské miniopery

Cyklus Manželské miniopery sestává ze čtyř příběhů – Loupežnické nevěsty, Zpívajícího ženicha, Muže a ženy v loďce a Listonoše. Všechny tyto miniopery jsou z pera autorů Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Režie se ujala Kateřina Křivánková.

Manželské miniopery vznikaly už v letech 2006/2007. Dílo Ondřeje Kyase (hudba) a Pavla Drábka (libreto) skrývá čtyři krátké příběhy. Jmenují se Loupežnická nevěsta, Zpívající ženich, Muž a žena v loďce a Listonoš (celým názvem Listonoš, Mortierové a krytí plemenné kočky). Libreta minioper Loupežnická nevěsta a Zpívající ženich vycházejí z japonských frašek kjógen, libreto Muže a ženy v loďce vychází z příběhu japonského umění rakugo. Podle autora však nejsou libreta „žádná exotika“ – jakkoli jsou původem z Japonska, na samotných příbězích nic japonského není a jsou zasazené do českých končin, miniopera Listonoš do Francie. Cyklus Manželské miniopery je původně napsán pro tři zpěváky (soprán, tenor, basbaryton) a čtyři nástroje (housle, viola, klarinet, fagot). Tento titul měla Ensemble Opera Diversa několik let ve svém repertoáru (podle dostupných informací se inscenace oficiálně poprvé hrála v roce 2011 a na repertoáru byla až do roku 2017) v režii Tomáše Studeného. Režie obnovené inscenace je dílem Kateřiny Křivánkové. Premiéra proběhne 25. listopadu 2021 v 19:00 v divadle Kolárka v Blansku. Další plánovaná repríza se uskuteční o den později, v pátek 26. listopadu od 19:30 v brněnském CO.LABS (bývalý BuranTeatr), a to v rámci společného japonského večera s fraškami Divadla kjógen.

EOD/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější