Ensemble Opera Diversa: Poslední koncert před létem

Ensemble Opera Diversa: Poslední koncert před létem

V rámci koncertu pro soprán a smyčce zazní hudba Leoše Janáčka a Bély Bartóka. V české premiéře také EOD uvede Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova. Sólistkou večera je sopranistka Jany Vondrů. Koncert řídí Gabriela Tardonová.

Poslední koncert souboru Ensemble Opera Diversa před prázdninami konfrontuje rané dílo Leoše Janáčka se zralou kompozicí Bély Bartóka. Kromě toho zazní v české premiéře až překvapivě tradiční Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova v podání sopranistky Jany Vondrů. Koncert proběhne 19. června 2019 v 19:00 v Káznici na Cejlu.

Jana Vondrů je absolventkou JAMU a VŠMU. Jde o zpěvačku, která se v současnosti pohybuje především na poli soudobé hudby. Ta ji přitahuje pro svou aktuálnost témat, variabilitu výrazových prostředků a také kvůli možnosti vytvořit si na vokální dílo osobitý pohled a ten zúročit v samotném projevu. Její častá spolupráce se soudobými ansámbly a projekty ji vedla ke spoluzaložení tria ConTRIOlogy, které hraje v obsazení cimbál, akordeon a zpěv. Toto trio se zaměřuje na interpretaci soudobé hudby českých a slovenských hudebních skladatelů. Spolu s jazzovými a klasickými hudebníky je Jana členkou ansámblu Dust in the groove, který ve svých kompozicích propojuje jazzovou a soudobou hudbu s improvizačními plochami. Koncertně i scénicky spolupracuje s Ensemble Opera Diversa. 

Dirigentka Gabriela Tardonová (rozená Piszkaliková) pochází z Karviné. V roce 1998 promovala na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity v oboru sbormistrovství a poté vystudovala dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě Rostislava Hališky a Lubomíra Mátla. V letech 2003–2004 studovala v rakouském Grazu na Universität für Musik und darstellende Kunst v dirigentské třídě Martina Siegharta. V rámci tohoto stipendijního pobytu byla vybrána k aktivní účasti na mezinárodním festivalu International Week konaném v Grazu, kde spolupracovala s univerzitním symfonickým orchestrem. Do velké míry se zaměřuje především na uvádění soudobé operní tvorby. Spolu s Tomášem Krejčím působí jako dirigentka orchestru Mladí brněnští symfonikové. Od roku 2006 pravidelně spolupracuje se souborem Ensemble Opera Diversa, s nímž vedle koncertních projektů uvedla v premiéře opery dua Pavel Drábek a Ondřej Kyas. S velkým úspěchem nastudovala také nejnovější diversní inscenace oper Jsem kněžna bláznů Lenky Noty a Olgy Sommerové a Šárky (1887) Leoše Janáčka v instrumentaci Ondřeje Kyase.

V posledních pěti letech působí jako hlavní dirigentka Ensemble Opera Diversa i v orchestrálních projektech. Ensemble Opera Diversa je nezávislý soubor profesionálních hudebníků a zpěváků, kteří se soustředí na objevné hudební a divadelní programy. Vedle klasické tvorby je jádrem činnosti původní komorní hudba a opery z dílny Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Od počátků (1999) se ze souboru vyvinula hudební společnost, která uskutečňuje kolem dvaceti vystoupení a představení ročně. Na svém kontě má sedm celovečerních oper, dvě desítky autorských minioper, desítku původních orchestrálních skladeb a velké množství klasického repertoáru. Komorní orchestr vznikl v roce 2005, od počátku jej vede koncertní mistr Jan Bělohlávek.

Program:

Leoš Janáček: Suita pro smyčce (1877) 19‘ I. Moderato – II. Adagio – III. Andante con moto – IV. Presto. Andante. Presto – V. Adagio – VI. Andante

Osvaldo Golijov: Three songs pro soprán a smyčce (2002, česká premiéra) 23‘ I. Night of the Flying Horses – II. Lúa Descolorida – III. How Slow the Wind

Béla Bartók: Divertimento pro smyčce (1939) 23‘ I. Allegro non troppo – II. Molto adagio – III. Allegro assai

EOD/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Nejčtenější