Ensemble Opera Diversa: Recitál Rusko-Rusko

Ensemble Opera Diversa: Recitál Rusko-Rusko

Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) byla jednou z prvních primadon v historii souboru Ensemble Opera Diversa. Nyní se Rusko v Brně představí po letech spolu se svým manželem, tenoristou Jánem Rusko a slovenským klavíristou Matejem Arendárikem. Program koncertu tvoří průřez česko-slovenské hudební tvorby od Vítězslava Nováka po Petera Špiláka.

V roce 2014 vystoupila Ivana Rusko ve společném recitálu s barytonistou Alešem Janigou, po pěti letech se v Brně představí znovu a to 14. května 2019 od 19:00 v Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Sopranistka Ivana Rusko se narodila v moravském Přerově. Studia zpěvu završila na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě mezzosopranistky Hany Štolfové a následně sopranistky Magdaleny Blahušiakové. Již během studia se představila jako Hraběnka v Mozartově Figarově svatbě v Státním divadle v Košicích a spolupracovala s řadou souborů specializovaných na starou hudbu (Collegium Musicum Brno, Hofmusici, Musica bellissima aj.), byla též u začátků Ensemble Opera Diversa. V roce 2010 se stala členkou Mezinárodního operního studia v Curychu, což jí později (2012) přineslo angažmá ve zdejším Opernhaus Zürich. Záhy dostala příležitost hostovat také v dalších velkých evropských operních domech (např. Ópera de Lyon, kde v režii světoznámého Davida Pountneyho vystoupila v klíčové úloze Lauretty v Pucciniho buffě Gianni Schicchi). Bohatá je rovněž její koncertní činnost: k repertoáru Ivany Rusko patří Händelova oratoria Messiah či Jephta, Mendelssohnův Eliah nebo Schumannovy Szenen aus Goethes Faust. Na podzim 2016 debutovala v dánské Královské opeře v Kodani, kde pod taktovkou estonského dirigenta Vello Pähna ztvárnila Pucciniho Musettu. V sezóně 2016/17 vystoupla v německém Kolíně (Oper Köln) v sérii velkých sopránových úloh: opět jako Janáčkova Bystrouška, dále jako Orffova Chytračka, Pucciniho Liu (Turandot) a Marzellina v Beethovenově Fideliovi.

Tenorista Ján Rusko absolvoval obor hudební pedagogika a estetika na Univerzitě Mateja Bela v Banské Bystrici. Poté studoval zpěv na Umělecké akademii v Bratislavě u Magdalény Blahušiakové a navštěvoval mistrovské kurzy, mezi jinými též u Petera Dvorského. V létech 2011 až 2013 vystupoval jako člen Mezinárodního operního studia v Curychu, kde v operním domě zpíval v rolích Nearca (Poliuto), Jariškina a prvního syna (Nos) a dalších. Od roku 2008 do 2011 působil v angažmá na Slovensku ve Státním divadle v Košicích a ve Státní opeře v Banské Bystrici, kde vytvořil lyrické, komické a charakterové role pro tenor: Gonzalve (Španělská hodinka), Lenskij a Triquet (Evžen Oněgin), Vašek (Prodaná nevěsta), Abbé z Chazeuil (Adriana Lecouvreur), Arthur a Norman (Lucia di Lammermoor), Goro (Madama Butterfly), Remendado (Carmen), Spoletta (Tosca), Gaston (La Traviata), Monostatos (Kouzelná flétna), Don Curzio (Figarova svatba) a Bastien (Bastien a Bastienka), Alibaba (Indigo a čtyřicet loupežníků) a Bondy (Vévodkyně zChicaga). V sezóně 2013/14 debutoval v Divadle Biel v roli Alfréda v operetě Netopýr. Matej Arendárik studoval klavír na konzervatoři v Žilině a poté na pražské Akademii múzických umění u Mariána Lapšanského. Během studií byl členem Klavírního tria AMU. Sólisticky debutoval s orchetrem Slovenké filharmonie v roce 1998. Následně vystoupil v předních koncertních sálech (Concertgebough Amsterdam, Stadthalle Bayreuth, Forbidden City Concert Hall Peking, Southbank Centre London, Palacio de Congresos Zaragoza, Rudolfinum a Smetanova síň Praha, Besední dům Brno a rad ďalších) a na významných hudobních festivalech (Beethovenfest Saint Ettiene, Pražské Jaro, New Masters on Tour Holandsko, World of Jewish Music London, Stredoeurópsky festival koncertného umenia Žilina, Afyon Classical Music Festival Turecko, Svatováclavský hudební festival, Bratislavské hudobné slávnosti atd.). Jako komorní hráč spolupracoval s Talichovým kvartetem a Suchoňovým kvintetem. Na Konzervatoři J. L. Bellu v Banskej Bystrici působí jako korepetitor.

Program koncertu:

Ladislav Faix: Slovenské zbojnícke piesně

Pavel Haas: Sedm písní v lidovém tónu pro soprán a klavír

Vítězslav Novák: Erotikon

Klement Slavický: Ej, srdenko moje pro ženský hlas a klavír

Peter Špilák: Básník a žena

Ivana Rusko/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Recitál Rusko-Rusko

14.5.2019, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Sopranistka Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) je v současné době sólistkou opery v Curychu. Vystudovala ale brněnskou konzervatoř a začínala v Ensemble Opera Diversa, na jehož pozvání vystoupila minulý týden v Redutě. Jaký je život začínající pěvkyně v jednom z nejlepších operních divadel světa, jaké to je být přistěhovalec, o zpívání pro děti i vysněných rolích jsme s Ivanou Rusko mluvili den před jejím brněnským koncertem.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější