Ensemble Opera Diversa: Recitál Rusko-Rusko

Ensemble Opera Diversa: Recitál Rusko-Rusko

Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) byla jednou z prvních primadon v historii souboru Ensemble Opera Diversa. Nyní se Rusko v Brně představí po letech spolu se svým manželem, tenoristou Jánem Rusko a slovenským klavíristou Matejem Arendárikem. Program koncertu tvoří průřez česko-slovenské hudební tvorby od Vítězslava Nováka po Petera Špiláka.

V roce 2014 vystoupila Ivana Rusko ve společném recitálu s barytonistou Alešem Janigou, po pěti letech se v Brně představí znovu a to 14. května 2019 od 19:00 v Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Sopranistka Ivana Rusko se narodila v moravském Přerově. Studia zpěvu završila na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě ve třídě mezzosopranistky Hany Štolfové a následně sopranistky Magdaleny Blahušiakové. Již během studia se představila jako Hraběnka v Mozartově Figarově svatbě v Státním divadle v Košicích a spolupracovala s řadou souborů specializovaných na starou hudbu (Collegium Musicum Brno, Hofmusici, Musica bellissima aj.), byla též u začátků Ensemble Opera Diversa. V roce 2010 se stala členkou Mezinárodního operního studia v Curychu, což jí později (2012) přineslo angažmá ve zdejším Opernhaus Zürich. Záhy dostala příležitost hostovat také v dalších velkých evropských operních domech (např. Ópera de Lyon, kde v režii světoznámého Davida Pountneyho vystoupila v klíčové úloze Lauretty v Pucciniho buffě Gianni Schicchi). Bohatá je rovněž její koncertní činnost: k repertoáru Ivany Rusko patří Händelova oratoria Messiah či Jephta, Mendelssohnův Eliah nebo Schumannovy Szenen aus Goethes Faust. Na podzim 2016 debutovala v dánské Královské opeře v Kodani, kde pod taktovkou estonského dirigenta Vello Pähna ztvárnila Pucciniho Musettu. V sezóně 2016/17 vystoupla v německém Kolíně (Oper Köln) v sérii velkých sopránových úloh: opět jako Janáčkova Bystrouška, dále jako Orffova Chytračka, Pucciniho Liu (Turandot) a Marzellina v Beethovenově Fideliovi.

Tenorista Ján Rusko absolvoval obor hudební pedagogika a estetika na Univerzitě Mateja Bela v Banské Bystrici. Poté studoval zpěv na Umělecké akademii v Bratislavě u Magdalény Blahušiakové a navštěvoval mistrovské kurzy, mezi jinými též u Petera Dvorského. V létech 2011 až 2013 vystupoval jako člen Mezinárodního operního studia v Curychu, kde v operním domě zpíval v rolích Nearca (Poliuto), Jariškina a prvního syna (Nos) a dalších. Od roku 2008 do 2011 působil v angažmá na Slovensku ve Státním divadle v Košicích a ve Státní opeře v Banské Bystrici, kde vytvořil lyrické, komické a charakterové role pro tenor: Gonzalve (Španělská hodinka), Lenskij a Triquet (Evžen Oněgin), Vašek (Prodaná nevěsta), Abbé z Chazeuil (Adriana Lecouvreur), Arthur a Norman (Lucia di Lammermoor), Goro (Madama Butterfly), Remendado (Carmen), Spoletta (Tosca), Gaston (La Traviata), Monostatos (Kouzelná flétna), Don Curzio (Figarova svatba) a Bastien (Bastien a Bastienka), Alibaba (Indigo a čtyřicet loupežníků) a Bondy (Vévodkyně zChicaga). V sezóně 2013/14 debutoval v Divadle Biel v roli Alfréda v operetě Netopýr. Matej Arendárik studoval klavír na konzervatoři v Žilině a poté na pražské Akademii múzických umění u Mariána Lapšanského. Během studií byl členem Klavírního tria AMU. Sólisticky debutoval s orchetrem Slovenké filharmonie v roce 1998. Následně vystoupil v předních koncertních sálech (Concertgebough Amsterdam, Stadthalle Bayreuth, Forbidden City Concert Hall Peking, Southbank Centre London, Palacio de Congresos Zaragoza, Rudolfinum a Smetanova síň Praha, Besední dům Brno a rad ďalších) a na významných hudobních festivalech (Beethovenfest Saint Ettiene, Pražské Jaro, New Masters on Tour Holandsko, World of Jewish Music London, Stredoeurópsky festival koncertného umenia Žilina, Afyon Classical Music Festival Turecko, Svatováclavský hudební festival, Bratislavské hudobné slávnosti atd.). Jako komorní hráč spolupracoval s Talichovým kvartetem a Suchoňovým kvintetem. Na Konzervatoři J. L. Bellu v Banskej Bystrici působí jako korepetitor.

Program koncertu:

Ladislav Faix: Slovenské zbojnícke piesně

Pavel Haas: Sedm písní v lidovém tónu pro soprán a klavír

Vítězslav Novák: Erotikon

Klement Slavický: Ej, srdenko moje pro ženský hlas a klavír

Peter Špilák: Básník a žena

Ivana Rusko/ foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Recitál Rusko-Rusko

14.5.2019, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Sopranistka Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) je v současné době sólistkou opery v Curychu. Vystudovala ale brněnskou konzervatoř a začínala v Ensemble Opera Diversa, na jehož pozvání vystoupila minulý týden v Redutě. Jaký je život začínající pěvkyně v jednom z nejlepších operních divadel světa, jaké to je být přistěhovalec, o zpívání pro děti i vysněných rolích jsme s Ivanou Rusko mluvili den před jejím brněnským koncertem.  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější