Expozice nové hudby 2016: Prostor poslechu

Expozice nové hudby 2016: Prostor poslechu

Mezinárodní hudební festival Brno – Expozice nové hudby 2016 vstupuje do 29. ročníku. Tématem je Prostor poslechu. V rámci programu zazní díla skladatelů jako Ben Patterson, M.E.V., Richard Teitelbaum, Alvin Curran, Georges Aperghis, Ivo Medek, Christian Lauba, Pasquale Corrado, Giacinto Scelsi, Simon Steen-Andersen, Pavel Zlámal a další.

První večer bude patřit nedávno zesnulému Benjaminu Pattersonovi. Symfonický koncert s Filharmonií Brno bude poctou souboru Musica Elettronica Viva, představí se světová triáda skladatelů a improvizátorů (Alvin Curran, Frederic Rzewski a Richard Teitelbaum). Následovat budou tři dny s kombinací komorního koncertu a sólového recitálu. Vystoupí například ISHA trio nebo saxofonista Pavel Zlámal se skladbou, která vznikla na objednávku festivalu. Noise a klasika se propojí v projektu Xenakis / Karkowski. Thomas Buckner rozezní Besední dům svým zvučným barytonem a elektronikou v kompozicích kultovních amerických tvůrců. V závěru festivalu zahraje Emanuele Torquati světovou premiéru Petra Bakly a skladby Ivana Fedeleho, Matthiase Pintschera, Thomase Larchera a Francesca Filidei. Festival proběhne ve dnech od 19. do 23. října 2016.

Festival rozezní prostor Besedního domu, PRAHA Fórum pro architekturu a média a Dům umění města Brna symfonickými koncerty, recitály, improvizační performance nebo komorními koncerty a večírky. „Vstupem do koncertního sálu se oddělujeme od ostatního světa. V koncertních sálech napravujeme svůj sluch a učíme se znovu poslouchat,“ říká k letošnímu ročníku Viktor Pantůček, dramaturg festivalu.

Pavel Zlámal/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Předvečer Expozice nové hudby – zahájení výstavy

19.10.2016, 17:00 / Dům umění města Brna

Relax, Ben – Ben Patterson (1934–2016)

Výstava vzdávající poctu významné osobnosti hnutí Fluxus Benjaminovi Pattersonovi. Vystavující autoři:
Eric Andersen, Sam Ashley, Michael Berger, Philip Corner / Phoebe Neville, Jozef Cseres, Rhodri Davies, Georg Dietzler, Charles Dreyfus, Annegret Heinl / Jan Steklík, Barbara Hindahl, József R. Juhász, hans w. koch, Benjamin Patterson, Jon Rose, Keith Rowe, H+T Stegmayer, The Lazy Anarchists, Wolfgang Traeger a další

Předvečer Expozice nové hudby – večírek

19.10.2016, 20:00 / PRAHA / Fórum pro architekturu a média

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více

Úvodní koncert letošní Expozice nové hudby byl chytře vymyšlenou hudební cestou od líbivé moderny druhé poloviny 20. století k současnějšímu skladatelskému jazyku. Dva sólové koncerty a dvě kompozice, které pracovaly především s barvou zvuku, tvořily logický celek, který byl přijatelný jak pro příznivce experimentů, tak pro konzervativnější publikum. Takový pořad není jednoduché sestavit a i kdyby se nestalo už nic jiného, tak si dramaturgie zaslouží jednoznačnou pochvalu.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější