Expozice nové hudby: Lidský hlas ve všech jeho podobách a zvuková relaxační masáž

Expozice nové hudby: Lidský hlas ve všech jeho podobách a zvuková relaxační masáž

Blíží se festival Expozice nové hudby. Jeho 34. ročník nese podtitul VOX HUMANA [ex MACHINA]. Východiskem koncepce je lidský hlas v nejrozmanitějších podobách a konfrontacích. V akustickém, elektroakustickém i multimediálním prostředí. Program festivalu zahrnuje celkem osm koncertů, během kterých zazní několik českých i světových premiér, některá díla vznikla přímo na objednávku festivalu.

„Hlas je nositelem umělecko-verbální komunikace, je to zajímavé zvukové médium a zároveň se dá prostřednictvím nových technologií přeměnit do úplně jiných, sobě samému odcizených zvukových poloh,“ uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Pro návštěvníky je připraveno osm koncertů v Besedním domě, Divadle na Orlí, v Divadle Husa na provázku a na JAMU: všechny s hlasem v hlavní roli, některé sólové, jiné sborové, s hudebním doprovodem i bez. Mezi nejznámější jména, která na festival zavítají, patří skladatel, výtvarník a básník Chris Newman přezdívaný „Schubert současnosti“ a americká zpěvačka Beth Griffith, která za nahrávku s dílem, které v Brně představí, získala prestižní ocenění německé kritiky. 

Festival zahájí v pátek dvojice Eva Šušková a Peter Mazalán kloubící hudbu s architekturou a scénickým uměním. Večer s názvem Der Turm zu Babel přinese výběr ze stejnojmenného písňového cyklu Mauricia Kagela, a dále výběry z cyklů Three Heavens and Hells Meredith Monk a Song Books Johna Cage, přičemž dvojici doplní i ženský vokální ansámbl. Druhý večer, tedy sobota, bude patřit chraplavému „pankáčskému“ hlasu Chrise Newmana s klavírním doprovodem Ivana Šillera. Některé že čtyř Newmanových skladeb doplní i projekce. „Cantata, kterou provedeme, je příkladem mé tendence vykrádat. V tomto případě Johna Donnea a Beethovena. Zajímá mě vzít si něco známého a odcizit to prostřednictvím nového druhu syntaxe, tedy toho, jak to drží pohromadě, a nového typu gramatiky,“ popsal svoje dílo Newman. Festival Expozice nové hudby bude probíhat od 21. do 28. října 2022.

Třetí večer se odehraje v prostorách Terénu a jeho protagonistou bude slovenské uskupení VENI ensemble, které do Brna přijede v pětičlenném obsazení a představí tři sólové instrumentální skladby, jednu skladbu pro hlas v kombinaci s elektronikou, jedno vokláně-instumentální kvarteto a jedno kvinteto. To vše pod názvem CAVE SONGS [new edit]. „Koncert věnujeme životnímu jubileu brněnského skladatele a hudebníka Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama,“ upozornil Matej.

Ursonate. To je název největší zvukové poemy 20. století, kterou v pondělí představí mladý barytonista Vojtěch Šembera. Skladbu Kurta Schwitterse předznamená jeho vlastní, ten večer premiérovaná Fonetická krajina. „Schwittersova skladba mě přivedla ke vzniku jakési mapy fonémů a přechodů mezi nimi, je to mapa krajiny, kterou hlas utváří tím, že jí prochází,“ popsal své dílo Šembera.

Úterní večer patří uskupení Sára Medková, Ivo Medek a Vít Zouhar s videem Lukáše Medka v režii Rocca. V premiéře provedou multimediální operní projekt Sara´smile. V sólové performanci Medkové přinese osobní výpověď s fragmenty smíchu a zapomenutou hudbu. „Je to vrstvení paralel: osudů, životů, pohledů, příběhů. Fragmenty rituálů a náznaky receptů. Záblesky odrazů mnoha a mnoha Sár,“ uvedl Zouhar.

Beth Griffith zavítá do Besedního domu ve středu, aby posluchačům v české premiéře představila skladbu Mortona Feldmana Three Voices pro nahrávku a hlas a Experiences No. 2 Johna Cage. Three Voices je skladba pro zpěvačku, kterou doprovázejí nahrávky jejího vlastního hlasu. Reproduktory, mezi nimiž zpěvačka stojí, mají připomínat dva náhrobky, pro zpěvačku z nich zaznívá její vlastní minulost. Jedná se o kontemplativní dílo, v němž se hlasy proplétají ve složitých vzorcích vyžadující vysoké soustředění.

Spojení překrásné hudby, děsivého rámusu, groteskní komedie a aristotelovské tragédie. To je dílo Here Be Sirens vycházející z fráze, která se používala jako kartografická poznámka v místech neprobádaných vod, aby upozornila na neznámé nebezpečí. „Sirény se v mé opeře snaží prozkoumat spletitost svého původu, touhy, zármutky a strachy skrze jediné médium, které dokonalé ovládají, skrze zpěv,“ uvedla autorka opery Kate Soper. Sirénám v Brně své hlasy propůjčí Aneta Podracká Bendová, Eva Marie Kořená a Jana Vondrů.

Festival uzavře Petr Kotík se svým projektem Many Many Women Plus upraveným speciálně pro festival. „Kotík pro nás vytvořil unikátní kombinaci kompozic ze 70. let s centrálním zapojením části Many Many Women. Skladby z tohoto jeho období jsou psány tak, že je možné je kombinovat způsobem quasi koláže,“ uvedl Matej.

Festival doplní také dvě zvukové instalace vytvořené na objednávku festivalu. Přístupné budou celý týden v Besedním domě vždy hodinu před začátkem koncertu. První z nich, Pauza Schwitters je poctou jednomu z klíčových děl zvukové poezie Ursonátě Kurta Schwitterse, ve které autor instalace Pavel Büchler přidává do partitury nový prvek digitálním převodem textu na syntetickou řeč. Druhá instalace od Lucie Páchové nazvaná VoiSineAgg je relaxační masáž pomocí zvuků a vibrací vytvořených hlasem a nízkými sinusoidovými vlnami. Tichými zvuky promasíruje ušní bubínky, vyváženými frekvencemi rozvibruje sluchové kanálky a prověří pomyslné spojnice mezi oběma ušima a vybranými svaly a tkáněmi, to vše v rezonujícím křesle.

Sára Medková/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější