Expozice nové hudby nabídne Smetanu třikrát jinak, pětihodinový projekt nebo premiéru na míru vodojemům

2. říjen 2024, 14:00

Expozice nové hudby nabídne Smetanu třikrát jinak, pětihodinový projekt nebo premiéru na míru vodojemům

Tři světové a dvě české premiéry, osmnáct skladatelů soudobé hudby zapojených do festivalových projektů, nová česká tvorba na míru prostoru Vodojemy Žlutý kopec či Bedřich Smetana pohledem 21. století. To je 36. ročník Expozice nové hudby.

„Program reflektuje Rok české hudby, proto se do něj v nebývalé míře zapojili domácí tvůrci, mnohé projekty vznikly přímo na naši objednávku,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Podtitul letošního ročníku [NO IDEAS] BUT IN THINGS má být oslavou kreativity soudobých domácích tvůrců. „Oslovení dostali prostor pro to, aby mohli naplno vyjádřit své vize, a výsledkem je pestrá směs skladeb a projektů, které rezonují s aktuálním kulturním děním,” uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Zdůraznil, že festival není jen přehlídkou inovativních děl, ale i dialogem mezi hudbou a prostorem, umělcem a publikem. Festival potrvá od 13. do 19. října 2024.

Zahajovací koncerty v neděli 13. října připomenou 200 let od narození Bedřicha Smetany. V projektu Nikdy neslyšená, přesto neslýchaná se soudobí skladatelé spolu s Brno Contemporary Orchestra zaměří na cyklus symfonických básní Má vlast, který Smetana nikdy neslyšel, protože jej skládal už jako hluchý. Posluchači se mohou těšit na trojí interpretaci díla - od tradiční po ryze současnou verzi – ve třech různých časech jednoho dne: v 10:30, v 15:00 a ve 20:00.

Čtvrteční koncert ve vodojemech na Žlutém kopci nese název Communicating Vessels. Tento jedinečný prostor se svou neobvyklou akustikou a atmosférou nabídne světovou premiéru skladeb, které Radim Hanousek, Ian Mikyska, František Chaloupka, Michal Wróblewski a Kristýna Švihálková vytvořili dvojici vodojemů na míru. „Vážím si toho, že jsem součástí akce. Festival sleduji řadu let, protože jeho program je pro mě setrvale výjimečný, zážitkový i inspirativní,“ uvedl skladatel a saxofonista Hanousek. O hodinový koncert byl tak velký zájem, že se bude konat hned dvakrát. „Kromě původního času v osm večer přidáváme i půl desátkou,“ upřesnila Kučerová.

Jeden z vrcholů programu představuje závěrečný koncert, pětihodinová hudební cesta projektu Fresco, která 19. října vezme návštěvníky na pouť po celém Besedním domě. Tento prostor se stane jakýmsi hudebním plátnem, kde se zvuky stávají součástí architektury samotné. Autorem site specific projektu je německý skladatel Karlheinz Stockhausen a od jeho posledního uvedení uběhlo 50 let. Současně se jedná o českou premiéru. 

Festival vždy kladl důraz na to, aby hudba nebyla jen pasivním zážitkem, ale aby se stala živou interakcí mezi umělcem a posluchačem. Proto letos dává prostor osobitým projektům. „Každý ročník Expozice je zhmotněním nápadů, které překračují běžná očekávání. Ukazujeme, že hudba nemusí být jen slyšena, ale i prožívána a objevována v unikátních prostorách Brna,” dodává Matej. 

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější