Expozice nové hudby nabídne Smetanu třikrát jinak, pětihodinový projekt nebo premiéru na míru vodojemům

2. říjen 2024, 14:00

Expozice nové hudby nabídne Smetanu třikrát jinak, pětihodinový projekt nebo premiéru na míru vodojemům

Tři světové a dvě české premiéry, osmnáct skladatelů soudobé hudby zapojených do festivalových projektů, nová česká tvorba na míru prostoru Vodojemy Žlutý kopec či Bedřich Smetana pohledem 21. století. To je 36. ročník Expozice nové hudby.

„Program reflektuje Rok české hudby, proto se do něj v nebývalé míře zapojili domácí tvůrci, mnohé projekty vznikly přímo na naši objednávku,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Podtitul letošního ročníku [NO IDEAS] BUT IN THINGS má být oslavou kreativity soudobých domácích tvůrců. „Oslovení dostali prostor pro to, aby mohli naplno vyjádřit své vize, a výsledkem je pestrá směs skladeb a projektů, které rezonují s aktuálním kulturním děním,” uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Zdůraznil, že festival není jen přehlídkou inovativních děl, ale i dialogem mezi hudbou a prostorem, umělcem a publikem. Festival potrvá od 13. do 19. října 2024.

Zahajovací koncerty v neděli 13. října připomenou 200 let od narození Bedřicha Smetany. V projektu Nikdy neslyšená, přesto neslýchaná se soudobí skladatelé spolu s Brno Contemporary Orchestra zaměří na cyklus symfonických básní Má vlast, který Smetana nikdy neslyšel, protože jej skládal už jako hluchý. Posluchači se mohou těšit na trojí interpretaci díla - od tradiční po ryze současnou verzi – ve třech různých časech jednoho dne: v 10:30, v 15:00 a ve 20:00.

Čtvrteční koncert ve vodojemech na Žlutém kopci nese název Communicating Vessels. Tento jedinečný prostor se svou neobvyklou akustikou a atmosférou nabídne světovou premiéru skladeb, které Radim Hanousek, Ian Mikyska, František Chaloupka, Michal Wróblewski a Kristýna Švihálková vytvořili dvojici vodojemů na míru. „Vážím si toho, že jsem součástí akce. Festival sleduji řadu let, protože jeho program je pro mě setrvale výjimečný, zážitkový i inspirativní,“ uvedl skladatel a saxofonista Hanousek. O hodinový koncert byl tak velký zájem, že se bude konat hned dvakrát. „Kromě původního času v osm večer přidáváme i půl desátkou,“ upřesnila Kučerová.

Jeden z vrcholů programu představuje závěrečný koncert, pětihodinová hudební cesta projektu Fresco, která 19. října vezme návštěvníky na pouť po celém Besedním domě. Tento prostor se stane jakýmsi hudebním plátnem, kde se zvuky stávají součástí architektury samotné. Autorem site specific projektu je německý skladatel Karlheinz Stockhausen a od jeho posledního uvedení uběhlo 50 let. Současně se jedná o českou premiéru. 

Festival vždy kladl důraz na to, aby hudba nebyla jen pasivním zážitkem, ale aby se stala živou interakcí mezi umělcem a posluchačem. Proto letos dává prostor osobitým projektům. „Každý ročník Expozice je zhmotněním nápadů, které překračují běžná očekávání. Ukazujeme, že hudba nemusí být jen slyšena, ale i prožívána a objevována v unikátních prostorách Brna,” dodává Matej. 

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

Nejčtenější