Expozice nové hudby nabídne Smetanu třikrát jinak, pětihodinový projekt nebo premiéru na míru vodojemům

2. říjen 2024, 14:00

Expozice nové hudby nabídne Smetanu třikrát jinak, pětihodinový projekt nebo premiéru na míru vodojemům

Tři světové a dvě české premiéry, osmnáct skladatelů soudobé hudby zapojených do festivalových projektů, nová česká tvorba na míru prostoru Vodojemy Žlutý kopec či Bedřich Smetana pohledem 21. století. To je 36. ročník Expozice nové hudby.

„Program reflektuje Rok české hudby, proto se do něj v nebývalé míře zapojili domácí tvůrci, mnohé projekty vznikly přímo na naši objednávku,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Podtitul letošního ročníku [NO IDEAS] BUT IN THINGS má být oslavou kreativity soudobých domácích tvůrců. „Oslovení dostali prostor pro to, aby mohli naplno vyjádřit své vize, a výsledkem je pestrá směs skladeb a projektů, které rezonují s aktuálním kulturním děním,” uvedl dramaturg festivalu Daniel Matej. Zdůraznil, že festival není jen přehlídkou inovativních děl, ale i dialogem mezi hudbou a prostorem, umělcem a publikem. Festival potrvá od 13. do 19. října 2024.

Zahajovací koncerty v neděli 13. října připomenou 200 let od narození Bedřicha Smetany. V projektu Nikdy neslyšená, přesto neslýchaná se soudobí skladatelé spolu s Brno Contemporary Orchestra zaměří na cyklus symfonických básní Má vlast, který Smetana nikdy neslyšel, protože jej skládal už jako hluchý. Posluchači se mohou těšit na trojí interpretaci díla - od tradiční po ryze současnou verzi – ve třech různých časech jednoho dne: v 10:30, v 15:00 a ve 20:00.

Čtvrteční koncert ve vodojemech na Žlutém kopci nese název Communicating Vessels. Tento jedinečný prostor se svou neobvyklou akustikou a atmosférou nabídne světovou premiéru skladeb, které Radim Hanousek, Ian Mikyska, František Chaloupka, Michal Wróblewski a Kristýna Švihálková vytvořili dvojici vodojemů na míru. „Vážím si toho, že jsem součástí akce. Festival sleduji řadu let, protože jeho program je pro mě setrvale výjimečný, zážitkový i inspirativní,“ uvedl skladatel a saxofonista Hanousek. O hodinový koncert byl tak velký zájem, že se bude konat hned dvakrát. „Kromě původního času v osm večer přidáváme i půl desátkou,“ upřesnila Kučerová.

Jeden z vrcholů programu představuje závěrečný koncert, pětihodinová hudební cesta projektu Fresco, která 19. října vezme návštěvníky na pouť po celém Besedním domě. Tento prostor se stane jakýmsi hudebním plátnem, kde se zvuky stávají součástí architektury samotné. Autorem site specific projektu je německý skladatel Karlheinz Stockhausen a od jeho posledního uvedení uběhlo 50 let. Současně se jedná o českou premiéru. 

Festival vždy kladl důraz na to, aby hudba nebyla jen pasivním zážitkem, ale aby se stala živou interakcí mezi umělcem a posluchačem. Proto letos dává prostor osobitým projektům. „Každý ročník Expozice je zhmotněním nápadů, které překračují běžná očekávání. Ukazujeme, že hudba nemusí být jen slyšena, ale i prožívána a objevována v unikátních prostorách Brna,” dodává Matej. 

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější