Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

19. červen 2017, 22:52
Expozice nové hudby slaví 30. narozeniny. Propojí zahrady vil Tugendhat a Löw-Beer

30. ročník festivalu, jehož tématem je NOVÁ ®EVOLUCE, je letos poprvé rozdělen na tři části. Červnová s názvem Zvučící sochy začíná rozezněním zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer, které zůstanou během akce zcela unikátně propojeny. Přes prázdniny festival pokračuje „radioposlechem radioateliéru“ a na podzim se propojí s Moravským podzimem 2017.

V rámci festivalu zazní díla Christiny Kubisch z Německa, Marie Blondeel z Belgie a Charlemagne Palestineho z USA, kteří se festivalu i sami zúčastní, a slovenského konceptuálního umělce Milana Adamčiaka, který bohužel letos v lednu zemřel. Charlemagne Palestine dokonce osobně provede varhanní koncert v Betlémském kostele na Pellicově ulici. „Schlingen Blängen je kontinuální otevřená zvuková forma pro píšťalové varhany, kterou jsem začal rozvíjet v roce 1964 v Unitárním kostele u newyorského Central Parku. Jelikož každé píšťalové varhany jsou jedinečné co se týče velikosti, registru a jejich dialogu s architekturou, v níž jsou instalovány, pokaždé když připravuju Schling, předpřipravuji vlastně paletu rozličných témbrů, vybíraných podle rozdílných registrů, intenzity a na základě konfigurací alikvotních tónů, jež jsou jedinečné pro konkrétní varhany a budovu, v níž jsou instalovány," popisuje autor připravovaný koncert.

Přes léto festival nabídne společný „radioposlech radioateliéru“, a to na různých místech a různým způsobem. Na podzim se pak posluchači nové hudby mohou těšit na návrat AMM, kteří provedou slavnou Treatise od Cornelia Cardewa, na Requiem Milana Adamčiaka či na několikrát odložený projekt Pounding Ponc. Kromě toho zazní skladby Martina Smolky a Petera Grahama, přijede hardcorový bubeník Marcel Aguirrea a improvizační orchestr, připravena je hudba Mauricia Kagela a ruských futuristů. Na závěr festivalu možná přijde i kouzelník, nebo alespoň akrobaté.

„Budeme v mnohém rekapitulační, vracíme se k dřívějším termínům (léto s instalacemi, koncerty paralelně s festivalem Moravský podzim), projektům (opět ozvučíme zahrady), autorům i souborům (AMM, Aquirre, Adamčiak…), ale pořád zůstáváme progresivní „expozicí“, a tak vše pojímáme zase jinak: nově, přítomně, revolučně či evolučně,“ říká dramaturg festivalu Viktor Pantůček.

První část festivalu bude probíhat ve dnech 21. až 23. června 2017.

Expozice nové hudby 2017

První část – ZVUČÍCÍ SOCHY:

21.6.2017, 18:00 koncert ve vile Tugendhat

Brno Contemporary Orchestra (CZ) a Christina Kubisch (DEU)

21.6.2017, 18:30 rozeznění zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer

Christina Kubisch (DEU) a Maria Blondeel (B)

22.6.2017, 19:00 varhanní koncert v Betlémském kostele na ulici Pellicova

Charlemagne Palestine (USA)

23.6.2017, 18:00 komentovaná prohlídka instalace Marie Blondeel (B) + intervence Milana Adamčiaka (SVK) do veřejného prostoru "hľadaJ mA MA" + překvapení

Christina Kubish/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Expozice nové hudby 2017 - Zvučící sochy

21.6.2017, 18:00 / Vila Löw-Beer

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější