Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Letní festival iberoamerických kultur vstupuje do 15. ročníku a netradičně uvede zimní koncert. Vystoupí Rocío Márquez a Fahmi Alqhai. Koncert v Konventu Milosrdných bratří spojí klasickou hudbu a flamenco.

„Fahmi Alqhai patří k nejlepším světovým gambistům. V hudebním projektu Dialogy se setkává s brilantní zpěvačkou Rocío Márquez. V tomto dialogu napříč stoletími i žánry zazní Monteverdiho hudba společně s nejstaršími flamenkovými písněmi či s hudbou koloniální Latinské Ameriky,“ říká dramaturg festivalu Petr Vít. Projekt obdržel v roce 2016 nejvyšší ocenění na prestižním flamenkovém festivalu La Bienal de Flamenco v Seville.

Viola da gamba v rukou Fahmiho Alqhaie a flamenková zpěvačka Rocío Márquez v dialogu, který hledá a nachází styčné body mezi prastarými flamenkovými zpěvy předávanými orální tradicí a barokní hudbou Iberského polostrova či hudbou španělských kolonií v Novém světě. Španělské Chacony a Canarios které se přes Atlantik dostaly do Latinské ameriky, katalánské Cants dels occels, flamenková Seguiriya či Monteverdiho hudba vytváří v tomto projektu překvapivá avšak logická spojení. Koncert proběhne 2. února od 19:30 v Konventu Milosrdných bratří.

Španělská zpěvačka Rocío Márquez je uznávanou interpretkou tradičního flamenka. Pochází z andaluské Huelvy, z prostředí autentického flamenka. Současně se studiem flamenkového zpěvu vystudovala klavír na sevilské konzervatoři a hudební pedagogiku na Universidad de Sevilla. Je držitelkou nejvyššího pěveckého ocenění Lámpara Minera v prestižní soutěži Festival del Cante de las Minas. Fahmi Alqhai je považován za jednoho z nejlepších hráčů na violu da gamba a odborná kritika oceňuje jeho inovátorský přístup k interpretaci staré hudby. Fahmi Alqhai je častým hostem renomovaných souborů staré hudby po celém světě a pravidelně spolupracuje například se soubory Hespèrion XXI (Jordi Savall) nebo Il Suonar Parlante (Vittorio Ghielmi). Je uměleckým vedoucím souboru Accademia del Piacere a uměleckým ředitelem festivalu staré hudby v Seville Festival de Música Antigua de Sevilla (FeMAS).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější