Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Fahmi Alqhai a Rocío Márquez zahájí festival Ibérica netradičně v zimě

Letní festival iberoamerických kultur vstupuje do 15. ročníku a netradičně uvede zimní koncert. Vystoupí Rocío Márquez a Fahmi Alqhai. Koncert v Konventu Milosrdných bratří spojí klasickou hudbu a flamenco.

„Fahmi Alqhai patří k nejlepším světovým gambistům. V hudebním projektu Dialogy se setkává s brilantní zpěvačkou Rocío Márquez. V tomto dialogu napříč stoletími i žánry zazní Monteverdiho hudba společně s nejstaršími flamenkovými písněmi či s hudbou koloniální Latinské Ameriky,“ říká dramaturg festivalu Petr Vít. Projekt obdržel v roce 2016 nejvyšší ocenění na prestižním flamenkovém festivalu La Bienal de Flamenco v Seville.

Viola da gamba v rukou Fahmiho Alqhaie a flamenková zpěvačka Rocío Márquez v dialogu, který hledá a nachází styčné body mezi prastarými flamenkovými zpěvy předávanými orální tradicí a barokní hudbou Iberského polostrova či hudbou španělských kolonií v Novém světě. Španělské Chacony a Canarios které se přes Atlantik dostaly do Latinské ameriky, katalánské Cants dels occels, flamenková Seguiriya či Monteverdiho hudba vytváří v tomto projektu překvapivá avšak logická spojení. Koncert proběhne 2. února od 19:30 v Konventu Milosrdných bratří.

Španělská zpěvačka Rocío Márquez je uznávanou interpretkou tradičního flamenka. Pochází z andaluské Huelvy, z prostředí autentického flamenka. Současně se studiem flamenkového zpěvu vystudovala klavír na sevilské konzervatoři a hudební pedagogiku na Universidad de Sevilla. Je držitelkou nejvyššího pěveckého ocenění Lámpara Minera v prestižní soutěži Festival del Cante de las Minas. Fahmi Alqhai je považován za jednoho z nejlepších hráčů na violu da gamba a odborná kritika oceňuje jeho inovátorský přístup k interpretaci staré hudby. Fahmi Alqhai je častým hostem renomovaných souborů staré hudby po celém světě a pravidelně spolupracuje například se soubory Hespèrion XXI (Jordi Savall) nebo Il Suonar Parlante (Vittorio Ghielmi). Je uměleckým vedoucím souboru Accademia del Piacere a uměleckým ředitelem festivalu staré hudby v Seville Festival de Música Antigua de Sevilla (FeMAS).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější