Fennesz a Orchestr Berg na festivalu Punkt Meets Music Infinity

Fennesz a Orchestr Berg na festivalu Punkt Meets Music Infinity

První set v režii živé kapely, druhý jako live remix setu prvního – takový je ve stručnosti princip festivalu experimentální hudby Punkt. Ten má v Norsku desetiletou tradici, ale do České republiky přijíždí poprvé.

Koncept live remixu tkví v představení prvního setu v režii živé kapely a druhého jako remixu setu prvního. Během jihomoravské zastávky prvního ročníku se představí především velká jména současné norské hudby – například hudebník a producent Erik Honoré, mistr live samplingu a producent Jan Bang či zpěvačka Sidsel Endresen. Objeví se v rolích „původních“ vystupujících nebo jako autoři remixů. Festival proběhne od 8. do 10. dubna v pražském Paláci Akropolis, brněnská část se koná 11. dubna od 20:00 na Flédě.

Hlavní hvězdou brněnské větve přehlídky bude rakouský hudebník Fennesz a střet jeho kytarových ataků s trojicí Endresen – Bang – Honoré. Dále vystoupí Orchestr Berg, který doprovodí promítání němého filmu Město Židů rakouského režiséra Hanse Karla Breslauera z roku 1922. „Jako posluchači jsme navyklí vnímat hudbu jako něco, co se nám nabízí jako hotové – ať už prostřednictvím nahrávky nebo koncertu, na němž kapela hraje předem napsané a nazkoušené písně. Zkuste si ale představit, že jste součástí vzrušujícího procesu, v němž hudba přímo vzniká před vašima očima ze setkání hudebníků,“ líčí dramaturg festivalu Josef Sedloň.

Otci festivalu Punkt jsou legendy norské experimentální scény Jan BangErik Honoré, který dlouhé roky pracuje s konceptem živého remixu, kdy přímo na pódiu sampluje a přetváří nápady svých kolegů obvykle z jazzové scény. Od roku 2005 zve do svého rodného Kristiansandu na jihu Norska další hudební osobnosti, které se nebojí dobrodružství improvizace a společně na víkendovém setkání v proslulé Alpha Room navazují dialog mezi akustickou a elektronickou hudbou, jazzem a laptopovými experimenty. Za dekádu se zprvu nenápadná akce rozrostla v jeden z nejrespektovanějších festivalů experimentální hudby v Evropě a kromě tradičního podzimního termínu na norském pobřeží se obdobné akce pod hlavičkou Punkt konají i v Londýně, Paříži, Tallinu, Frankfurtu a dalších městech.

Fennesz, foto Luís Martins

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Punkt Meets Music Infinity

11.4.2015, 19:00 / Club Fléda

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více

Jediné brněnské provedení dětské opery Marka Piačeka 2'16'' a pol: Vesmírna odysea kladlo současným českým dětem do cesty jen jednu drobnou překážku: slovenština už pro ně není samozřejmým druhým jazykem. Byla to ale překážka nicotná ve srovnání s celkovým účinkem chytré kompozice, která kladla hravou paralelu mezi vznik vesmíru a symfonického orchestru a provedla interprety i posluchače dějinami hudby. Ale navíc – a snad i hlavně – to byla bezvadná zábava.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější