Fennesz a Orchestr Berg na festivalu Punkt Meets Music Infinity

Fennesz a Orchestr Berg na festivalu Punkt Meets Music Infinity

První set v režii živé kapely, druhý jako live remix setu prvního – takový je ve stručnosti princip festivalu experimentální hudby Punkt. Ten má v Norsku desetiletou tradici, ale do České republiky přijíždí poprvé.

Koncept live remixu tkví v představení prvního setu v režii živé kapely a druhého jako remixu setu prvního. Během jihomoravské zastávky prvního ročníku se představí především velká jména současné norské hudby – například hudebník a producent Erik Honoré, mistr live samplingu a producent Jan Bang či zpěvačka Sidsel Endresen. Objeví se v rolích „původních“ vystupujících nebo jako autoři remixů. Festival proběhne od 8. do 10. dubna v pražském Paláci Akropolis, brněnská část se koná 11. dubna od 20:00 na Flédě.

Hlavní hvězdou brněnské větve přehlídky bude rakouský hudebník Fennesz a střet jeho kytarových ataků s trojicí Endresen – Bang – Honoré. Dále vystoupí Orchestr Berg, který doprovodí promítání němého filmu Město Židů rakouského režiséra Hanse Karla Breslauera z roku 1922. „Jako posluchači jsme navyklí vnímat hudbu jako něco, co se nám nabízí jako hotové – ať už prostřednictvím nahrávky nebo koncertu, na němž kapela hraje předem napsané a nazkoušené písně. Zkuste si ale představit, že jste součástí vzrušujícího procesu, v němž hudba přímo vzniká před vašima očima ze setkání hudebníků,“ líčí dramaturg festivalu Josef Sedloň.

Otci festivalu Punkt jsou legendy norské experimentální scény Jan BangErik Honoré, který dlouhé roky pracuje s konceptem živého remixu, kdy přímo na pódiu sampluje a přetváří nápady svých kolegů obvykle z jazzové scény. Od roku 2005 zve do svého rodného Kristiansandu na jihu Norska další hudební osobnosti, které se nebojí dobrodružství improvizace a společně na víkendovém setkání v proslulé Alpha Room navazují dialog mezi akustickou a elektronickou hudbou, jazzem a laptopovými experimenty. Za dekádu se zprvu nenápadná akce rozrostla v jeden z nejrespektovanějších festivalů experimentální hudby v Evropě a kromě tradičního podzimního termínu na norském pobřeží se obdobné akce pod hlavičkou Punkt konají i v Londýně, Paříži, Tallinu, Frankfurtu a dalších městech.

Fennesz, foto Luís Martins

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Punkt Meets Music Infinity

11.4.2015, 19:00 / Club Fléda

Volná improvizace, velký orchestr, individuality, kolektiv, výtvarný doprovod i drobné výstřednosti. To všechno se prolnulo na koncertě Pavla Zlámala a jeho Divergent Connections Orchestra.  více

Jediné brněnské provedení dětské opery Marka Piačeka 2'16'' a pol: Vesmírna odysea kladlo současným českým dětem do cesty jen jednu drobnou překážku: slovenština už pro ně není samozřejmým druhým jazykem. Byla to ale překážka nicotná ve srovnání s celkovým účinkem chytré kompozice, která kladla hravou paralelu mezi vznik vesmíru a symfonického orchestru a provedla interprety i posluchače dějinami hudby. Ale navíc – a snad i hlavně – to byla bezvadná zábava.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější