Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Valtický zámecký areál prošel velkou rekonstrukcí a nyní zahajuje kulturní sezónu víkendovým festivalem Feste Teatrale. Zámecké divadlo ožije barokní operou, v jízdárně a v kapli proběhne několik komorních koncertů, dobových tanečních vystoupení a workshopů.

Rekonstrukce zámeckého areálu trvala čtrnáct měsíců, během kterých bylo celkově obnoveno barokní divadlo, rozsáhlé prostory zámecké jízdárny a přilehlý zahradníkův domek, sloužící nyní jako zázemí pro umělce. Přestože v Zámeckém divadle již probíhá zkušební letní provoz a jízdárna již byla slavnostně otevřena závěrečným koncertem festivalu Concentus Moraviae s Magdalenou Koženou, oficiální zahájení kulturní sezóny v zámeckém areálu začíná festivalem Feste Teatrale, který se uskuteční od soboty 12. do neděle 13. září ve Valticích.

Dramaturgie festivalu se zaměřila na méně známé a u nás takřka neuváděné barokní autory jako Henry Purcell, Silvius Leopold Weiss, Gottfried Finger a další. Kromě komorních koncertů v kapli nebo jízdárně bude možné navštívit workshopy pro děti i dospělé. V zámecké jízdáně bude stejně jako nedávno v Brně uvedeno scénické ztvárnění kantát G. F. Händela Tři ženy, Tři osudy. Oba večery vyvrcholí velkolepou rekonstrukcí barokní opery Didone abbandonata v obsazení sólistek brněnského i pražského Národního divadla a zahraničních hostů.

Zámecké divadlo prošlo důkladnou rekonstrukcí, pod vedením týmu, který před lety pracoval na opravách barokního divadla v Českém Krumlově. Valtické divadlo nyní opět disponuje funkční barokní mašinérií kulis, jevištních strojů a efektů. Díky přesné prostorové kopii původního divadla je rozvržení scény, techniky i hlediště totožné s posledními záznamy z dob, kdy se v divadle aktivně hrálo. Technika je podpořena novými elektrickými rozvody, ale i přesto umožňuje celkové nasvícení prostoru pomocí svíček a lamp. Kapacita divadla je stále 189 sedatel, přičemž opravdu dobrá viditelnost je pouze z knížecích lóží.

Zprávy o Zámeckém divadle ve Valticích pochází z roku 1790, zda jde o přestavbu či založení divadla se zatím zjistit nepodařilo. Největšího rozmachu se dočkalo za tehdy vládnoucího pána z rodu Lichtenštejnů. Alois Josef I., díky kterému se ve Valticích scházela nejvyšší šlechta Evropy. Na slavnostním otevření divadla v roce 1790, které provedl sám kníže Alois I., byla divadelní sezóna zahájena zpěvohrou Prometheus, provedená umělci z Vídně. Po nástupu jeho následníka už divadelní činnost upadala. Posledního vzestupu se divadlo dočkalo při návštěvě císaře Františka Josefa I., kdy byly na jeho počest pozváni přední umělci a sólisté z Vídně. Později se už v Zámeckém divadle takřka nehrálo.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější