Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Valtický zámecký areál prošel velkou rekonstrukcí a nyní zahajuje kulturní sezónu víkendovým festivalem Feste Teatrale. Zámecké divadlo ožije barokní operou, v jízdárně a v kapli proběhne několik komorních koncertů, dobových tanečních vystoupení a workshopů.

Rekonstrukce zámeckého areálu trvala čtrnáct měsíců, během kterých bylo celkově obnoveno barokní divadlo, rozsáhlé prostory zámecké jízdárny a přilehlý zahradníkův domek, sloužící nyní jako zázemí pro umělce. Přestože v Zámeckém divadle již probíhá zkušební letní provoz a jízdárna již byla slavnostně otevřena závěrečným koncertem festivalu Concentus Moraviae s Magdalenou Koženou, oficiální zahájení kulturní sezóny v zámeckém areálu začíná festivalem Feste Teatrale, který se uskuteční od soboty 12. do neděle 13. září ve Valticích.

Dramaturgie festivalu se zaměřila na méně známé a u nás takřka neuváděné barokní autory jako Henry Purcell, Silvius Leopold Weiss, Gottfried Finger a další. Kromě komorních koncertů v kapli nebo jízdárně bude možné navštívit workshopy pro děti i dospělé. V zámecké jízdáně bude stejně jako nedávno v Brně uvedeno scénické ztvárnění kantát G. F. Händela Tři ženy, Tři osudy. Oba večery vyvrcholí velkolepou rekonstrukcí barokní opery Didone abbandonata v obsazení sólistek brněnského i pražského Národního divadla a zahraničních hostů.

Zámecké divadlo prošlo důkladnou rekonstrukcí, pod vedením týmu, který před lety pracoval na opravách barokního divadla v Českém Krumlově. Valtické divadlo nyní opět disponuje funkční barokní mašinérií kulis, jevištních strojů a efektů. Díky přesné prostorové kopii původního divadla je rozvržení scény, techniky i hlediště totožné s posledními záznamy z dob, kdy se v divadle aktivně hrálo. Technika je podpořena novými elektrickými rozvody, ale i přesto umožňuje celkové nasvícení prostoru pomocí svíček a lamp. Kapacita divadla je stále 189 sedatel, přičemž opravdu dobrá viditelnost je pouze z knížecích lóží.

Zprávy o Zámeckém divadle ve Valticích pochází z roku 1790, zda jde o přestavbu či založení divadla se zatím zjistit nepodařilo. Největšího rozmachu se dočkalo za tehdy vládnoucího pána z rodu Lichtenštejnů. Alois Josef I., díky kterému se ve Valticích scházela nejvyšší šlechta Evropy. Na slavnostním otevření divadla v roce 1790, které provedl sám kníže Alois I., byla divadelní sezóna zahájena zpěvohrou Prometheus, provedená umělci z Vídně. Po nástupu jeho následníka už divadelní činnost upadala. Posledního vzestupu se divadlo dočkalo při návštěvě císaře Františka Josefa I., kdy byly na jeho počest pozváni přední umělci a sólisté z Vídně. Později se už v Zámeckém divadle takřka nehrálo.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější