Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Feste Teatrale: slavnostní otevření Zámeckého divadla ve Valticích

Valtický zámecký areál prošel velkou rekonstrukcí a nyní zahajuje kulturní sezónu víkendovým festivalem Feste Teatrale. Zámecké divadlo ožije barokní operou, v jízdárně a v kapli proběhne několik komorních koncertů, dobových tanečních vystoupení a workshopů.

Rekonstrukce zámeckého areálu trvala čtrnáct měsíců, během kterých bylo celkově obnoveno barokní divadlo, rozsáhlé prostory zámecké jízdárny a přilehlý zahradníkův domek, sloužící nyní jako zázemí pro umělce. Přestože v Zámeckém divadle již probíhá zkušební letní provoz a jízdárna již byla slavnostně otevřena závěrečným koncertem festivalu Concentus Moraviae s Magdalenou Koženou, oficiální zahájení kulturní sezóny v zámeckém areálu začíná festivalem Feste Teatrale, který se uskuteční od soboty 12. do neděle 13. září ve Valticích.

Dramaturgie festivalu se zaměřila na méně známé a u nás takřka neuváděné barokní autory jako Henry Purcell, Silvius Leopold Weiss, Gottfried Finger a další. Kromě komorních koncertů v kapli nebo jízdárně bude možné navštívit workshopy pro děti i dospělé. V zámecké jízdáně bude stejně jako nedávno v Brně uvedeno scénické ztvárnění kantát G. F. Händela Tři ženy, Tři osudy. Oba večery vyvrcholí velkolepou rekonstrukcí barokní opery Didone abbandonata v obsazení sólistek brněnského i pražského Národního divadla a zahraničních hostů.

Zámecké divadlo prošlo důkladnou rekonstrukcí, pod vedením týmu, který před lety pracoval na opravách barokního divadla v Českém Krumlově. Valtické divadlo nyní opět disponuje funkční barokní mašinérií kulis, jevištních strojů a efektů. Díky přesné prostorové kopii původního divadla je rozvržení scény, techniky i hlediště totožné s posledními záznamy z dob, kdy se v divadle aktivně hrálo. Technika je podpořena novými elektrickými rozvody, ale i přesto umožňuje celkové nasvícení prostoru pomocí svíček a lamp. Kapacita divadla je stále 189 sedatel, přičemž opravdu dobrá viditelnost je pouze z knížecích lóží.

Zprávy o Zámeckém divadle ve Valticích pochází z roku 1790, zda jde o přestavbu či založení divadla se zatím zjistit nepodařilo. Největšího rozmachu se dočkalo za tehdy vládnoucího pána z rodu Lichtenštejnů. Alois Josef I., díky kterému se ve Valticích scházela nejvyšší šlechta Evropy. Na slavnostním otevření divadla v roce 1790, které provedl sám kníže Alois I., byla divadelní sezóna zahájena zpěvohrou Prometheus, provedená umělci z Vídně. Po nástupu jeho následníka už divadelní činnost upadala. Posledního vzestupu se divadlo dočkalo při návštěvě císaře Františka Josefa I., kdy byly na jeho počest pozváni přední umělci a sólisté z Vídně. Později se už v Zámeckém divadle takřka nehrálo.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější