Festival Hortus Magicus rozezní a rozezpívá město Kroměříž

Festival Hortus Magicus rozezní a rozezpívá město Kroměříž

Jedenáctý ročník festivalu Hortus Magicus v Kroměříži nese podtitul Země česká, domov můj! Program je sestaven ve znamení celorepublikového tématu Roku české hudby v podání předních českých umělců. V rámci zahajovacího koncertu, kde zazní cyklus symfonických básní Má vlast, se netradičně představí umělci hned dvou orchestrů a to Moravské filharmonie Olomouc a Filharmonie Bohuslava Martinů pod taktovkou Tomáše Netopila. Sobotní závěr patří první české opeře z pera Františka Škroupa, Dráteník. Festival letos trvá tři dny.

Festival opět nabídne hudebně-divadelní program, edukativní aktivity pro děti i tradiční floristické expozice. Návštěvníci se nově oproti loňskému roku dostanou do teprve nedávno otevřených zámeckých prostor 2. patra (Via Magnifica) a do Gardistky.

Od roku 2020 má festival jasně určující téma, kterému se následně přizpůsobuje program. „Letošní téma, Země česká, domov můj! jsme zvolili v souvislosti nejen s tématem „čtyřkového“ Roku české hudby, ale s letošním rokem se váže také 400. leté výročí narození biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna, který se mimo jiné zasloužil o založení biskupské kapely a hlavně položil první základy hudebního kroměřížského archivu,“ uvádí Karel Valenta, manažer festivalu Hortus Magicus. „Návštěvníkovi přinášíme Rok české hudby po svém. Komorní programy nabídnou díla zapomenutých českých skladatelů či skladatelů s českými kořeny a také těch, jejichž rukopisy se nachází i v regálech již zmíněného archivu. Téma nejen češství, ale i domova se hluboce odráží přímo v hlavních večerních programech festivalu, neboť co může být více „české“, než Smetanova Má vlast a první česká opera Dráteník ,“ dodává Valenta a zároveň doplňuje, že festival neprezentuje pouze „český“ domov, ale jakékoliv místo, kam se člověk rád vrací a kde se cítí být doma.

Hlavními vrcholy letošního ročníku jsou hned dva programy a to symfonický cyklus Má vlast Bedřicha Smetany, která bude uvedena ne hudebníky jedné, ale hned dvou filharmonií a to Moravské filharmonie Olomouc a Filharmonie Bohuslava Martinů. Za dirigentský pult s taktovkou v ruce se postaví hlavní hostující dirigent České filharmonie, Tomáš Netopil. Sobotní večer návštěvníkovi nabídne první českou operu Dráteník z pera Františka Škroupa, která měla svou premiéru ve Stavovském divadle 2. února 1826. Dnešního nastudování se ujala režisérka Kateřina Křivánková, kostýmy a scénu připravila Sylva Marková. V hlavních rolích se představí Lenka Cafourková Ďuricová (Růžena), Marek Žihla (Vojtěch), Matúš Šimko (dráteník), Aneta Podracká (Liduška), Aleš Janiga (Květenský), Simeon Hána (Lána), Martin Vodrážka (Kůl) a Martin Mihál coby Chmelenský. Dílo zazní v historicky poučené interpretaci na dobové hudební nástroje či jejich repliky novým souborem pod vedením Marka Čermáka. Závěrečný koncert k poctě Karla z Lichtensteinu-Castelcorna zazní ve Sněmovním sále v podání souboru Capella Ornamentata pod uměleckým vedením Richarda Šedy od 15 hodin.

Festival ale nenabízí pouze hudební programy v zámeckých prostorách. Festival opět nabídne edukační aktivity ve spolupráci s Petrem Hudcem a Hanou Pokovou z NCZK a samozřejmě nebudou chybět floristické expozice, kterých se zhostí Pavla Trojanová a Jiří Martínek. Ty budou k vidění u sochy sv. Václava, v Giardinu a u Ruin. I zde ve floristice se promítne téma festivalu a expozice tak budou tvořeny převážně z typicky českých květin a bylin.

Komorní koncerty, které jsou letos situovány do Sněmovního sálu, za hlavními programy ani zdaleka nepokulhávají. Na festivalu letos vystoupí cembalista Jiří Havrlant a spolu s Michaelou Ambrosi (traverso a flétny) představí díla několika generací hudební rodiny Bendů, či Michaela Koudelková (různé typy zobcových fléten) představí spolu s Monikou Knoblochovou (cembalo) a Liborem Maškem (violoncello) tvorbu italských mistrů, jejichž díla jsou uchována v kroměřížském archivu.

Novinkou je otevření Podzámecké zahrady v rámci festivalu zdarma pro veřejnost. Magická Podzámecká zahrada nabídne program pro rodiče a děti skrze pohádky v podání souborů Toy Machine, Damúza či Mikro Teatro či skrze vyprávění příběhů Dominikou Šindelkovou, Harkétou Holou a Jiřím Pírko Šmirkem.

Festival nabízí návštěvníkovi jedinečnou možnost se v rámci jedné vstupenky dostat do všech přístupných zámeckých prostor,“ doplňuje Karel Valenta. Cílem je představit „zámek dokořán“, který dokonale propojí všechny prvky, které podporoval sám biskup Karel a to hudební díla, díla výtvarná, architekturu a hlavně umělce, který za danými mistrovskými díly stojí. „Hortus Magicus se nejen díky tomuto spojení může hrdě hlásit mezi nejvýraznější festivaly v České republice,“ dodává závěrem Valenta.

Tomáš Netopil/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější