Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

7. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2020 se navzdory všem obavám uskuteční na podzim letošního roku. Festivalový program se zaměří na překotný vý­voj v hudbě a umění vůbec, jež přinesl přelom 19. a 20. století. Během bezmála tří týdnů proběhnou v rámci festivalu operní inscenace a koncertní řada, to vše v zastoupení uznávaných umělců, jako jsou Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové, Jan Bartoš a další.

Navzdory složité situaci se podařilo zachovat avizovaný program jen s minimem změn. „Vzhledem k současným omezením ve světě v souvislosti s onemocněním covid-19 se neuskutečnily premiéry dvou inscenací, které se měly na podzim na festivalu představit. Jedná se o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravovanou londýnskou Královskou operou Covent Garden. Za obě produkce se nám podařilo získat adekvátní náhradu, a program festivalu jsme navíc rozšířili o další premiéru souboru Janáčkovy opery NdB,“ popsal Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2020 je ohlášený na termín 28. září až 16. října 2020. 

Brémskou Její pastorkyni v programu nahradí inscenace Příhody lišky Bystroušky v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v programu zastoupí brněnská inscenace Její pastorkyně v režii Martina Glasera a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. „Máme velkou radost, že se pro tato dvě speciální festivalová představení podařilo získat pro roli Kostelničky světovou operní hvězdu Karitu Mattilu, která v této roli měla původně vystoupit v londýnské produkci,“ podotkl Martin Glaser, ředitel NdB.

Na program festivalu byla nově přidána premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů nastudovaná souborem Janáčkovy opery NdB v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka, která se uskuteční 7. října v Janáčkově divadle. Poslední změna programu se týká koncertu v bazilice na Starém Brně, kdy 11. října provede Janáčkovu Glagolskou mši a Věčné evangelium místo orchestru Janáčkovy opery NdB Filharmonie Brno v čele se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem, a to spolu se sborem Janáčkovy opery NdB. 

Další body programu festivalu se podařilo zachovat. Slavnostní zahájení festivalu tak bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena, který ji vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Na závěr festivalu vystoupí vynikající Bamberští symfonikové pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Breslika, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání předního rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních uskupení se představí např. Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Pavel Haas Quartet.

Její pastrokyňa/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější