Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

7. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2020 se navzdory všem obavám uskuteční na podzim letošního roku. Festivalový program se zaměří na překotný vý­voj v hudbě a umění vůbec, jež přinesl přelom 19. a 20. století. Během bezmála tří týdnů proběhnou v rámci festivalu operní inscenace a koncertní řada, to vše v zastoupení uznávaných umělců, jako jsou Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové, Jan Bartoš a další.

Navzdory složité situaci se podařilo zachovat avizovaný program jen s minimem změn. „Vzhledem k současným omezením ve světě v souvislosti s onemocněním covid-19 se neuskutečnily premiéry dvou inscenací, které se měly na podzim na festivalu představit. Jedná se o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravovanou londýnskou Královskou operou Covent Garden. Za obě produkce se nám podařilo získat adekvátní náhradu, a program festivalu jsme navíc rozšířili o další premiéru souboru Janáčkovy opery NdB,“ popsal Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2020 je ohlášený na termín 28. září až 16. října 2020. 

Brémskou Její pastorkyni v programu nahradí inscenace Příhody lišky Bystroušky v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v programu zastoupí brněnská inscenace Její pastorkyně v režii Martina Glasera a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. „Máme velkou radost, že se pro tato dvě speciální festivalová představení podařilo získat pro roli Kostelničky světovou operní hvězdu Karitu Mattilu, která v této roli měla původně vystoupit v londýnské produkci,“ podotkl Martin Glaser, ředitel NdB.

Na program festivalu byla nově přidána premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů nastudovaná souborem Janáčkovy opery NdB v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka, která se uskuteční 7. října v Janáčkově divadle. Poslední změna programu se týká koncertu v bazilice na Starém Brně, kdy 11. října provede Janáčkovu Glagolskou mši a Věčné evangelium místo orchestru Janáčkovy opery NdB Filharmonie Brno v čele se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem, a to spolu se sborem Janáčkovy opery NdB. 

Další body programu festivalu se podařilo zachovat. Slavnostní zahájení festivalu tak bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena, který ji vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Na závěr festivalu vystoupí vynikající Bamberští symfonikové pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Breslika, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání předního rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních uskupení se představí např. Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Pavel Haas Quartet.

Její pastrokyňa/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější