Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

Festival Janáček Brno 2020 na podzim proběhne. Program zůstane téměř beze změn

7. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2020 se navzdory všem obavám uskuteční na podzim letošního roku. Festivalový program se zaměří na překotný vý­voj v hudbě a umění vůbec, jež přinesl přelom 19. a 20. století. Během bezmála tří týdnů proběhnou v rámci festivalu operní inscenace a koncertní řada, to vše v zastoupení uznávaných umělců, jako jsou Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové, Jan Bartoš a další.

Navzdory složité situaci se podařilo zachovat avizovaný program jen s minimem změn. „Vzhledem k současným omezením ve světě v souvislosti s onemocněním covid-19 se neuskutečnily premiéry dvou inscenací, které se měly na podzim na festivalu představit. Jedná se o produkci Její pastorkyně Divadla Brémy v režii Armina Petrase a produkci Její pastorkyně v režii Clause Gutha připravovanou londýnskou Královskou operou Covent Garden. Za obě produkce se nám podařilo získat adekvátní náhradu, a program festivalu jsme navíc rozšířili o další premiéru souboru Janáčkovy opery NdB,“ popsal Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2020 je ohlášený na termín 28. září až 16. října 2020. 

Brémskou Její pastorkyni v programu nahradí inscenace Příhody lišky Bystroušky v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského, kterou na festivalu uvede Divadlo F. X. Šaldy Liberec. Londýnskou inscenaci v programu zastoupí brněnská inscenace Její pastorkyně v režii Martina Glasera a pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. „Máme velkou radost, že se pro tato dvě speciální festivalová představení podařilo získat pro roli Kostelničky světovou operní hvězdu Karitu Mattilu, která v této roli měla původně vystoupit v londýnské produkci,“ podotkl Martin Glaser, ředitel NdB.

Na program festivalu byla nově přidána premiéra opery Řecké pašije Bohuslava Martinů nastudovaná souborem Janáčkovy opery NdB v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka, která se uskuteční 7. října v Janáčkově divadle. Poslední změna programu se týká koncertu v bazilice na Starém Brně, kdy 11. října provede Janáčkovu Glagolskou mši a Věčné evangelium místo orchestru Janáčkovy opery NdB Filharmonie Brno v čele se svým šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem, a to spolu se sborem Janáčkovy opery NdB. 

Další body programu festivalu se podařilo zachovat. Slavnostní zahájení festivalu tak bude patřit Janáčkově méně často uváděné opeře Osud, jež však představovala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenace bude dílem světoznámého režiséra Roberta Carsena, který ji vytvoří se souborem Janáčkovy opery NdB přímo pro festival v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Na závěr festivalu vystoupí vynikající Bamberští symfonikové pod taktovkou Jakuba Hrůši, diváci se mohou těšit na písňové recitály Tomáše Krále a Pavola Breslika, na klavírní recitál Jana Bartoše a Jana Jiraského, nebude chybět ani sborová tvorba v podání předního rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních uskupení se představí např. Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra či Pavel Haas Quartet.

Její pastrokyňa/ foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější